Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_10_13-seq30> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1994_10_13-seq30 type Speech.
- 1994_10_13-seq30 number "30".
- 1994_10_13-seq30 date "1994-10-13".
- 1994_10_13-seq30 isPartOf 1994_10_13.
- 1994_10_13-seq30 spokenAs 90.
- 1994_10_13-seq30 spokenText "Cienījamais Saeimas priekšsēdētāj, godātie deputāti! Strādāsim ar dokumentu nr. 849. Kā katrā tautsaimniecības nozarē, arī jūrniecībā ir nepieciešamība pēc savas nozares likumdošanas. Kamēr šis Jūras kodekss tapa, ar Augstākās padomes un Ministru padomes lēmumiem tika atstāts spēkā PSRS Jūras tirdzniecības un kuģniecības kodekss, kurš nu ir juridiski, ekonomiski un morāli novecojis, jo bija piemērojams sociālistiskās saimniekošanas vajadzībām, kur eksistēja tikai valsts manta. Cienījamie deputāti! Pavasara sesijā, lai pilnveidotu mūsu ostu pārvaldi un mūsu ostu darbu, mēs pieņēmām likumu "Par ostām", bet nepieciešamība pēc Latvijas jūrniecības noteikumiem jeb Jūras kodeksa, pēc jūras tiesību konvenciju normām, kas sakārtotas likumā, ir ļoti liela. Jūras kodeksa izstrādāšanas process bija ilgs. Darba grupa, kurā strādāja Satiksmes ministrijas Jūrniecības departamenta, "Latvijas kuģniecības" un Starptautiskās jūras organizācijas Jūras tiesību institūta pārstāvji, ir darbu pabeigusi, un šā gada 16. augustā Ministru kabinets Satversmes 81. panta paredzētajā kārtībā akceptēja Latvijas Republikas Jūras kodeksu - darba grupas izstrādāto ceturto variantu, kas jau sen bija nepieciešams. Ja mēs pašķirstām gandrīz 200 lappušu biezos Latvijas jūrniecības noteikumus jeb Jūras kodeksu, tad redzam, ka tas sastāv no 22 apjomīgām nodaļām un ietver sevī pāri par 600 pantiem, un ir kļuvis par apjomīgāko likumdošanas aktu Latvijā. Padarīts ir liels darbs, lai Jūras kodeksu piemērotu Latvijas šodienas likumdošanai un Civillikumam. Piemēram, tās normas, kas attiecas uz ķīlas tiesībām, kuģu hipotēku, kuģu obligācijām. Jūras kodekss no pirmā acu uzmetiena var likties nedaudz dīvains vai neparasts tajā nozīmē, ka likums nesākas, kā mums pierasts, ar Jūras kodeksā lietoto terminu skaidrojumiem, bet tos atrodam kodeksa nodaļu sākumā. Un tas arī saprotams, jo kodeksā pamatā ir iekļautas starptautisko jūras tiesību konvenciju normas, kuru izteiksmes stils atšķiras no mums pierastā. Runājot par jūrlietu pārvaldīšanu - un tieši ar to kodekss sākas -, jāsaka, ka tā jau ir realitāte, ka līdztekus Satiksmes ministrijas Jūrniecības departamentam ir izveidota Jūras administrācija, un kodeksā ir skaidri noteiktas šo minēto institūciju tiesības un pienākumi. Jūras kodekss regulē kuģu reģistrēšanu, un kodeksa 10. pantā varam lasīt, kas Latvijā var reģistrēt kuģi, un, lūk, tādas tiesības arī tiek dotas Latvijā dzīvojošai personai vai personām. Jūras kodekss regulē ar kuģi saistītās mantiskās intereses, kuģu apkalpes komplektēšanu, apkalpes darbu, kā arī ar kuģa dokumentāciju saistītos jautājumus. Īpaši gribu pievērst klātesošo deputātu uzmanību kodeksa 7., 8., arī 12. nodaļai. Šajās rudens dienās, domājot un aizlūdzot par tiem, kuru kaps jūras dzelmē, - par lielās, Baltijas jūrā notikušās traģēdijas upuriem, kura piemeklēja kuģi "Estonia", - šajās nodaļās regulētie jautājumi, kuri attiecas uz kuģu sadursmju novēršanu, kuģošanas drošību un cilvēku dzīvības aizsardzību jūrā, kļūst vēl aktuālāki, vēl nozīmīgāki. Mēs arī Latvijā piemērojām Starptautisko konvenciju par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras un tās 1978. gada protokolu, kopā ar pielikumiem un grozījumiem. Lielā traģēdija Baltijas jūrā ir izgaismojusi arī mūsu nespēku un mūsu problēmas cīņā par nelaimē nonākušu cilvēku dzīvības glābšanu jūrā. Uz gadījumiem, kad nelaime tomēr notikusi, attiecas 17. nodaļa, kurā reglamentēti ar kuģošanu saistīto negadījumu izmeklēšanas jautājumi. Draudzīgas vides saglabāšanas gaismā svarīga ir cilvēka aktīva rīcība jūras piesārņošanas gadījumā. Piesārņojuma - arī tāda piesārņojuma, kas ir radies naftas izplūdes dēļ, - novēršanas jautājumus, civilatbildību par jūras piesārņojumu ar naftu un tā radīto zaudējumu atlīdzināšanu reglamentē 20. nodaļa. Jūras kodekss regulē arī jūras pārvadājumus, starptautiskās un vietējās kravas zīmes izsniegšanas noteikumus, kuģa īpašnieka atbildību, jūras apdrošināšanu un vēl daudzus citus jautājumus. Godātie deputāti! Tautsaimniecības, agrārās un reģionālās politikas komisija uzmanīgi iepazinās ar šo apjomīgo dokumentu un, noklausījusies jūrlietu speciālistu atzinumus, uzsver tā nozīmību un aktualitāti un aicina atbalstīt Satiksmes ministrijas un Starptautiskās jūras organizācijas Jūras tiesību institūta izstrādātos Latvijas jūrniecības noteikumus (Jūras kodeksu) pirmajā lasījumā. Paldies.".
- 1994_10_13-seq30 language "lv".
- 1994_10_13-seq30 speaker Uldis_Laksevics.
- 1994_10_13-seq30 mentions Q822919.
- 1994_10_13-seq30 mentions Q211.
- 1994_10_13-seq30 mentions Q39731.
- 1994_10_13-seq30 mentions Q15180.
- 1994_10_13-seq30 mentions Q6497410.