Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_09_29-seq57> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 1994_09_29-seq57 type Speech.
- 1994_09_29-seq57 number "57".
- 1994_09_29-seq57 date "1994-09-29".
- 1994_09_29-seq57 isPartOf 1994_09_29.
- 1994_09_29-seq57 spokenAs 90.
- 1994_09_29-seq57 spokenText "Priekšsēdētāja kungs, godājamais Prezidij, cienījamie deputāti! Līdz 6. Saeimas ievēlēšanai, pēc maniem datiem, ir atlikušas 373 dienas, tas ir, nedaudz vairāk par gadu. Sekodams vispārīgajai notikumu gaitai, es sāku saprast, ka 6. Saeimas vēlēšanu kampaņa ir sākusies. Ar to, ka normāla partiju sistēma nav iespējama, kamēr nav likuma par partiju darbības finansēšanu no valsts budžeta, es esmu samierinājies. Arī ar to, ka politiķim mūžīgi ir jābūt formā, tas ir, vienmēr jābūt gatavam iejauktam kādā skandālā vai tiesu darbos, manuprāt, esmu veiksmīgi apradis, tā teikt, profesionāla specifika, šarms jeb, latviešu valodā runājot, smaka. Aroda smaka. Analoģiju katrs var izdomāt, kā nu vēlas. Taču ar to, ka tavi iepriekšējie draugi, ar kuriem tu esi cīnījies un kopā gājis, tevi nodod, laikam ir jāsamierinās, un arī pie tā, ka viņi nekad neatvainosies, laikam ir jāpierod. Patiesība ir jāaizstāv nevis savstarpējos strīdos, bet gan kā tiesiskā valstī pienākas - tiesā. Taču es biju mierīgs un esmu mierīgs kā cilvēks, kas pieradis kalpot patiesībai, morāles principiem un saprātam. Taču šis gadījums ar Joahimu Zīgeristu ir zināmā mērā precedenta gadījums, lai tam tā mierīgi paietu garām. Viss jau sākās ar Rubika kunga mandātu. Taču Rubika kunga lietā Saeima izturēja ar cieņu - atjaunoja mandātu un nodeva Rubika kunga lietu likumīgā Latvijas Republikas tiesā, kur šis process arī rit. Es ceru, ka šī prāva kādreiz arī beigsies. Šis jautājums, es domāju, vairāk ir adresēts tieslietu ministram, mūsu juridiskajai sistēmai. Es te negribu atsaukties uz Levita kunga darbību, uz valdības tendenci, kad par nepadarītu darbu saņem paaugstinājumus. Es domāju, ka šī lieta ar šo jautājumu nesaskaras. Zināma skaidrība ir arī ar vīriem, kas atradās čekas maisos. Rit normāls process, protams, var strīdēties, var celt iebildumus, taču rit normāls tiesas process, kas galu galā, ceru, kādreiz beigsies, un varēs pielikt punktu arī šajā lietā. Taču par čekas maisiem tad, kad tika izvirzīti balsošanas motīvi, bija skaidra nostādne, jo bija pārkāpti 5. Saeimas Vēlēšanu likuma attiecīgie panti. Un tagad par šodienas gadījuma specifiku. Zīgerista kungs, kā jau šeit pieminēja, izpildīja visas Vēlēšanu likumā paredzētās normas, es pie tā nekavēšos, jo to detalizēti izklāstīja Kostandas kungs un precizēja Sinkas kungs. Vēlētāji no savas puses izteica savu gribu un ievēlēja Zīgerista kungu pārstāvēt viņu intereses, tātad izvēle ir notikusi, vēlētāji ir apmierināti ar savu pārstāvi un pārstāvis ir apmierināts ar saviem vēlētājiem. Man nācies vērot šīs attiecības, tā sakot, no malas, un varu teikt droši, ka katrs deputāts vēlētos tik siltu atbalstu no saviem vēlētājiem. Tā arī es domāju, un katrs deputāts varētu vēlēties, lai tad, kad viņa lietu izskatītu Saeimā, stāvētu lietū nomirkuši cilvēki un piketētu, un aizstāvētu viņa tiesības. Es negribu vairāk runāt par Zīgerista kunga personu. Vēl jo vairāk es negribu to darīt tāpēc, ka man ir zināmas simpātijas pret viņu par to enerģiju un to principialitāti, ar kādu viņš darbojas politikā. Es vēlos runāt, kā jau šeit minēju, par vēlētājiem, jo vēlētāji, izdarot savu izvēli, vadījās pēc Vēlēšanu likuma. Ar kādām tiesībām vieni vēlētāji ir pārāki par citiem vēlētājiem? Vai kāpēc, piemēram, Budovska kunga vēlētāji būtu tiesīgi lemt par tiem vēlētājiem, kuri ir izdarījuši savu izvēli par Zīgerista kungu? Man liekas, ka šāds precedents ir ļoti bīstams. Augstākā padome, pieņemot Vēlēšanu likumā punktu par sadarbību ar VDK, tā rīkojās daļēji personisku motīvu dēļ. Tas tika darīts speciāli, lai nobīdītu Bojāra kungu no politiskās skatuves. Bojāra kungu nobīdīja, bet vai kāds paredzēja kolīzijas, ko mēs visi pārdzīvojam sakarā ar tā saucamo "piecīšu lietu"? Es uzskatu par pilnīgi neiespējamu pat šāda jautājuma izskatīšanu normālā parlamentā. Vēl jo vairāk parlamentā, kas būvēts uz reprezentatīvās demokrātijas principiem. Tā ir pilnīga atteikšanās no parlamentāra gara un no pārstāvības idejas kā tādas. Mēs neesam valsts ierēdņi, mēs esam savu vēlētāju, tas ir, Latvijas Republikas pilsoņu, tas ir, Latvijas tautas priekšstāvji, kas aicināti pārstāvēt, nevis būt par valsts ierēdņiem. Pat visas partiju, frakciju un bloku lietas ir pakārtotas deputāta - tautas priekšstāvja idejai. Un te slēpjas liela jēga, tā ir viena no mūsu parlamenta lielākajām bagātībām. Tātad tautas priekšstāvji primāri ir likumdošanas varas nesēji. Nav juridiska akta, kas uzliktu deputātam par pienākumu izdarīt tādu vai citādu izvēli pret paša gribu, pret paša sirdsapziņu. Tāpēc jebkurš paziņojums no deputātu puses, ka viņš ir balsojis pret savu sirdsapziņu, pakļaudamies kaut kādai saistībai, frakcijas, partijas vai bloka disciplīnai, ir paša deputāta iekšēja rīcība, tā ir viņa atbildība savu vēlētāju priekšā. Vēlreiz atkārtoju - nav juridiska akta, kas varētu ierobežot deputāta tiesības, atsaucoties uz tādiem vai citādiem balsošanas rezultātiem vai motīviem. Tātad visi tautas priekšstāvji, deputāti, ir vienlīdztiesīgi savās iespējās pārstāvēt savus vēlētājus. Un kas tad notiek šodien? Šodien parādās precedents, ka būs vienlīdzīgāki starp vienlīdzīgajiem. Man ļoti patīk citēt šos Orvela vārdus no viņa darba"Dzīvnieku ferma", jo tas, klausoties radio "Brīvā Eiropa", lielā mērā kaldināja mani kā politiķi. Tātad būs likumdošanas subjekti, kas lems par pašiem subjektiem. Jautājuma būtību sarežģī arī veids, kādā tiek plānots veikt šādu "neērtu" deputātu eksekūciju. Kostandas kungs minēja arī piemēru par fizioloģiskajām īpatnībām, ko varētu pielietot. Es kā ārsts varētu minēt precedentu par kurlmēma deputāta piedalīšanos Seimas darbā. Tas arī zināmā mērā ir viens no brieduma rādītājiem sabiedrībai, kā tā izturas pret saviem pabērniem, kuriem liktenis ir mazāk dāvājis kādus dabas dotumus. It kā procedūras jautājums. Tiek pārkāpts Kārtības rullis, bet tas ir likums. Un vai Saeima nevar grozīt Kārtības rulli? Un, ja groza, vai tad tas nav jāizpilda? Var grozīt Kārtības rulli, un, ja nepieciešams, tad tas ir jāizdara un pieņemtais ir noteikti jāizpilda, jo kā tad lai rīkojas, kā tad citādi lai vispār strādā? Taču grozījumi nedrīkst skart pašus tautas priekšstāvjus kā likumdošanas varas nesējus. Pretējā gadījumā Saeima kā likumdevēju kopums zaudē vēlēšanu rezultātā radušos identitāti vai vēlētāju izteiktās gribas konkretizāciju. Tad mēs vairs nevaram un neesam tiesīgi runāt par to Saeimu, kuru ievēlēja 1993. gada 5. -6. jūnija vēlēšanās. Tā ir kaut kāda cita, teiksim, 5. 1 Saeima. Un tad šis stāvoklis ir juridiski jākonstatē un jāatspoguļo visos dokumentos un visur jānorāda, ka pēc šīs plenārsēdes, pamatojoties uz Latvijas Republikas 5. Saeimas balsojumu, ir radusies jauna Saeima - 5. 1 Saeima vai kā nu mēs vienosimies to nosaukt. Un tad visiem, visai pasaules sabiedrībai, ir arī jāizskaidro radusies situācija un mūsu griba kā tāda. Un nobeigumā es gribētu atļauties vienu lirisku atkāpi, kas jau tradicionāli ir iegājusi mūsu parlamenta vēsturē. Sensenos laikos kādam vīram bija divas sievas. Tad šīs valsts ķēniņš pasludināja tajā viensievību. "Ko man tagad darīt?" - vaicāja vīrs. Kāds kolēģis Saeimas ēdnīcā man ļoti asprātīgi atbildēja uz šo jautājumu, ko es viņam pāradresēju it kā šā vīra vārdā, - ka tādu atbildi varot dot tikai pats Zālamans. Tad es gribētu novēlēt pieņemt tādus likumus un pārstāvēt savu vēlētāju gribu tā, lai viņiem nav jāmeklē Zālamans - lai katrs pavalstnieks saprot, ko mēs gribam panākt ar tādu vai citādu darbību. Tātad kritēriji, ko Kārtības rullis diktē deputātam kā likumdošanas subjektam, ir jāpārnes uz 6. Saeimas Vēlēšanu likumu. Mēs strādāsim tādi, kādus mūs ievēlēja, un lai 6. Saeima strādā tāda, kādu to ievēlēs. Paldies.".
- 1994_09_29-seq57 language "lv".
- 1994_09_29-seq57 speaker Andris_Saulitis-1962.
- 1994_09_29-seq57 mentions Q822919.
- 1994_09_29-seq57 mentions Q211.
- 1994_09_29-seq57 mentions Q193089.
- 1994_09_29-seq57 mentions Q80919.
- 1994_09_29-seq57 mentions Q374152.
- 1994_09_29-seq57 mentions Q106355.