Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_09_15-seq85> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 1994_09_15-seq85 type Speech.
- 1994_09_15-seq85 number "85".
- 1994_09_15-seq85 date "1994-09-15".
- 1994_09_15-seq85 isPartOf 1994_09_15.
- 1994_09_15-seq85 spokenAs 129.
- 1994_09_15-seq85 spokenText "Godājamais Valsts prezident! Godājamais Saeimas priekšsēdētāj! Godājamie kolēģi un visi, kas mūs klausās! Pēc kā vadoties mēs varam spriest šodien par savu un visas latviešu tautas, par visu Latvijas iedzīvotāju tuvāko nākotni? Acīmredzot - vadoties pēc diviem apsvērumiem jeb diviem kritērijiem. Pirmais ir tas, ka šīs jaunās valdības kodols atkal ir mums jau pazīstamais "Latvijas ceļš". Tāpat kā Birkava kunga valdībā. Arī tajā kodols bija mums pazīstamais"Latvijas ceļš". Un vajag ņemt vērā to, ko šeit teica cienījamais Indulis Bērziņš, - ka nekas jau principā nav jauns. Neko principā jaunu jau mums nerāda. Zinot, cik bēdīgas, gaužām bēdīgas sekas un rezultāti bija iepriekšējās valdības darbam, rodas, protams, nopietnas pārdomas par to, kas gaidāms no šīs jaunās valdības. Otrs apsvērums, protams, ir mūsu rokās nonākusī deklarācija par nodomiem, par pasākumiem, ko ir ieplānojusi šī jaunā valdība. Pirms konkrētāk runāt par deklarāciju un deklarācijā teikto, man jāuzsver tas, ka šī jaunā deklarācija salīdzinājumā ar "Latvijas ceļa" programmu, ar kuru tas izgāja Saeimas vēlēšanās, ir krietni apjomīgāka, garāka, toties daudzās iedaļās nesaprotamāka. Sarežģītāka. Un grūtāk uztverama. Tas nu tā. Bet, runājot par deklarāciju konkrētāk, vispirms gribu norādīt uz vienu teikumu deklarācijas ievadā. Citēju: "Valdības deklarācijā iestrādāti tie Tautas saskaņas partijas, LNNK, Demokrātiskās partijas un Centrisko spēku foruma ieteikumi, kuri nav pretrunā ar sadarbības valdības kopējo viedokli. " Ja nu Gaiļa kungam ļoti, ļoti gribas savu valdību saukt par sadarbības valdību, tad vajadzētu arī tālāk rakstīt tāpat, kā teikts deklarācijas otrajā teikumā: ""Latvijas ceļa" un Tautsaimnieku politiskās apvienības sadarbības valdība". Kāpēc deklarācijā tiek valkāts LNNK vārds? Jā, nav tieši teikts, ka LNNK ir šīs valdības, sadarbības valdības, sastāvā. Un tomēr. Un tomēr uzkrītoša ir šī uzbāzīgā tieksme katrā ziņā sasaistīt LNNK ar "Latvijas ceļu". Vēl jo vairāk uzkrītoši nozīmīgi man tas liekas tādēļ, ka tas nenotiek pirmo reizi. To jūt bieži. Gan tad, kad mēs iesniedzām savu likumprojektu par Latvijas pilsonību, teica: "Tur taču nekādas starpības nav - starp LNNK projektu un mūsu projektu", - gan arī tad, kad spriedām par Krastiņa kunga sastādīto valdības deklarāciju. Arī tad teica: "Viņi taču ir paņēmuši to pašu, kas mums jau ir visā programmā!" Lūk, te jau ir ko padomāt! Kāpēc, tā sakot, štātējas ar citu spalvām? Tas ir nozīmīgs fakts. Tālāk. Deklarācijas 3. lapaspusē es redzu - melnā rāmī, kā bēru sludinājums, ir ielikti galvenie ekonomiskie kritēriji. Liekas, melnais rāmis šeit ir īsti vietā, jo tajā ietvertie kritēriji ir pilnīgā pretrunā ar deklarācijā dotajiem solījumiem. Kas uzmanīgi ir izlasījis visu deklarāciju un padomājis, tam kļūst skaidrs, ka, īstenojot kaut vai daļu no tiem, inflācija nevis samazināsies, bet daudzkārt palielināsies. Tālāk. Lieku vērīgi izlasīt to, kas deklarācijā ierakstīts par privatizāciju. Privatizācijas sertifikātu piešķiršanu solīts pabeigt līdz šā gada beigām. Faktiski tas jau ir realizēts noteikumos, kurus Ministru kabinets ir pieņēmis Satversmes 81. panta kārtībā. Pie kā tas novedīs? Pie tā, ka bez sertifikātiem paliks ievērojams skaits Latvijas Republikas pilsoņu, kuri līdz šim sertifikātus neņēma, jo neredzēja to praktisko pielietojumu. Vēl šajā sakarā gribu pateikt, ka solījums, ka valsts īpašumu pārdošana atklātās izsolēs par privatizācijas sertifikātiem palīdzēšot veidot "stabilu Latvijas iedzīvotāju vidusslāni", skan patiešām diezgan kārdinoši, bet īstenībā nav nekas vairāk kā imitētas rūpes, jo pa pasei jau bankrotējušo valsts uzņēmumu privatizācija par sertifikātiem neuzlabos šo pusbankrotējušo uzņēmumu darbu un nedos arī neko labu akciju turētājiem. Par nodokļu politiku deklarācijā ir teikts, ka lietderīgi ir aplikt ar paaugstinātiem nodokļiem preces, kas nelabvēlīgi ietekmē cilvēku veselību un vidi. Arī tas skan pievilcīgi. Nodoms labs. Tikai vaina tā, ka šo preču sarakstā iekļauta arī degviela. Protams, ka arī degviela negatīvi ietekmē vidi. Tomēr ir pilnīgi skaidrs, ka nodokļu palielināšana attiecībā uz degvielu ietekmēs visas ražošanas nozares un līdz ar to tiks pastiprināti iztukšotas kabatas tūkstošiem cilvēku. Varētu runāt vēl par veselu rindu citu jautājumu. Kā no savulaik pierastajiem piecgadu plāniem skan solījums, ka jāizstrādā lauku nozīmes grantēto ceļu atjaunošanas programma, kuras realizācija vienlaicīgi veicinātu nodarbinātības problēmas risinājumu lauku apvidos. Arī tas ir jauki, bet ievērojiet, lūdzu, ka nav jau paredzēts atjaunot ceļus, bet tikai izstrādāt programmu. Programmu tikai izstrādāt! Interesanti skan arī šāda atzīšanās. Citēju: "Bēdīgākais ir tas, ka pat valsts ārējā parāda pieaugums nolūkā apmaksāt resursu piegādi no Krievijas, nespēja novērst daudzu lauku apvidu iedzīvotāju ciešanas, kas kontrastēja ar samērā komfortablo stāvokli siltuma apgādē Rīgā, kurš piedevām netika pilnībā apmaksāts. " Jā, par parādiem pareizi teikts. Iepriekšējā valdība un arī iepriekšējā pilsētas vadība atstāja pilsētai parādus - 13 miljonus latu. Protams, to var saprast arī tā, ka valdība centīsies likvidēt, novērst šo, pēc tās domām, "samērā komfortablo" stāvokli Rīgā un nekādā ziņā nevēlēsies apmaksāt iepriekš apsolītos 8 miljonus sociālajām vajadzībām. To pilsēta vēl gaida no valdības. Varētu runāt, protams, ļoti daudz arī par solīto lauksaimniecības programmas realizāciju. Es domāju, ka katram te ir saprotams viens, - ka nav iespējams to realizēt bez ievērojamas lata kursa devalvācijas, ko, kā zināms, arī atbalsta Tautsaimnieku politiskās apvienības programma. Nevar nepieminēt vēl vienu paredzēto, es teiktu, "labdarības pasākumu" - trūkumcietēju labā. Iespējams, lai izmantotu nekur neliekamos sapelējušos graudus, valdība ir paredzējusi (citēju): "izstrādāt programmu trūcīgo iedzīvotāju nodrošināšanai ar pārtiku, izmantojot Latvijā ražoto produkciju". Nedaudz vārdu par sociālo programmu. Sociālā programma sastāv no daudziem ekonomiski nepamatotiem solījumiem, kurus var realizēt vienīgi tad, ja drukā papildus naudu. Savukārt solījums pakāpeniski pārdalīt apdrošināšanas iemaksu tarifu, "samazinot darba devēju obligātās iemaksas un palielinot darba ņēmēju daļu, lai noteiktu vienādu tarifu abām ieinteresētajām pusēm", var novest pie iedzīvotāju reālā ienākuma samazināšanās - īpaši tiem, kas strādā valsts budžeta iestādēs. Deklarācijā nevar nesaskatīt pilnīgu nesakārtotību starp atsevišķām nodaļām, iekšējo pretrunīgumu, solījumu nesaskaņotību ar finansējuma iespējām un valsts regulējošās lomas ievērojamu palielināšanos, un tas viss neļauj uzticēties šai mums piedāvātajai valdībai. Un visbeidzamais, par ko lūdzu padomāt, pirms mēs sāksim balsot. Deklarācijā ir arī labi izstrādātas sadaļas. Es, piemēram, par tādām uzskatu sadaļas "Vides aizsardzība", "Izglītība un zinātne". Tur patiešām ir viss skaidri saprotams, un grūti būtu kaut ko iebilst. Es par to priecājos. Bet vai slikta bija "Latvijas ceļa" tautsaimniecības programma, ejot uz 5. Saeimas vēlēšanām? Es nedzirdēju, ka kāda partija vai kaut kādi konkurenti būtu to teikuši. Bet kādi sekoja darbi? Par to jau mēs zinām. Arī šo programmu piedāvā tā pati partija, tātad ir pamats domāt, vai mums ir tiesības cerēt, ka notiks kaut kas cits. Tātad lūdzu ļoti, ļoti padomāt, pirms mēs ķeramies pie balsošanas. Mēs, tas ir, Latvijas Nacionālās neatkarības kustība, balsosim pret šo valdību. Paldies par uzmanību.".
- 1994_09_15-seq85 language "lv".
- 1994_09_15-seq85 speaker Eduards_Berklavs-1914.
- 1994_09_15-seq85 mentions Q822919.
- 1994_09_15-seq85 mentions Q211.
- 1994_09_15-seq85 mentions Q2660080.
- 1994_09_15-seq85 mentions Q159.
- 1994_09_15-seq85 mentions Q2337323.
- 1994_09_15-seq85 mentions Q1661904.
- 1994_09_15-seq85 mentions Q29552.
- 1994_09_15-seq85 mentions Q7210239.