Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_09_02-seq75> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 1994_09_02-seq75 type Speech.
- 1994_09_02-seq75 number "75".
- 1994_09_02-seq75 date "1994-09-02".
- 1994_09_02-seq75 isPartOf 1994_09_02.
- 1994_09_02-seq75 spokenAs 129.
- 1994_09_02-seq75 spokenText "Godātais priekšsēdētāj! Godātie deputāti! Jautājums par zemes pirkšanu un pārdošanu ir diskutēts un daudz pārrunāts. Un patiešām, - skatoties no vienas puses, patiešām zemes Latvijā ir daudz, un arī Latvijas pilsētās ir brīvas zemes platības, bet, no otras puses, brīva nauda, kuru varētu tur ieguldīt, ir koncentrēta tādu cilvēku rokās, kurus mēs negribētu šeit redzēt kā zemes īpašniekus. Ir skaidrs, vismaz manuprāt, ka mēs nevaram nekādā veidā nobloķēt - un nebūtu gudri nobloķēt - zemes pārdošanu (ka tas varētu būt aizliegts vai kā citādi). Bet, lai lieta būtu skaidrāka, es esmu painteresējies, kā tas notiek citās Eiropas valstīs. Lūdzu palīdzību vēstniecībās, un vairums visu vēstniecību, kam tas tika prasīts, tiešām atbildēja, ka Eiropas valstīs nav nekāda ierobežojuma zemes pirkšanai un pārdošanai. Bet vairākas valstis, piemēram, Dānija, no tā ir atteikušās, Somija no tā atsakās. Taču ir divas valstis, kurās šie ierobežojumi vēl ir, un tur mēs saņēmām šos likumus, kurus es esmu lūdzis iztulkot, lai vēlāk varētu izmantot, - tas ir Šveices likums (tas ierobežo ārvalstu personu tiesības iegūt īpašumā zemes gabalus, un tā mērķis ir novērst svešas ietekmes pārlieku dominanci vietējā zemē), un ir Norvēģijas koncesiju akts, kura mērķis ir nekustamā īpašuma pārdošanas regulēšana un kontrole, lai izveidotu iedarbīgu sistēmu, kas aizsargātu platības, kuras tiek izmantotas lauksaimniecības produktu ražošanā. Es negribu aizkavēt jūs un tērēt jūsu laiku, atstāstot visos sīkumos šo likumu saturu, ar ko gan noteikti jāiepazīstas, izstrādājot šo īpašo likumu, par kuru arī te teikts ir, bet arī es noteikti pastāvu uz to, ka pašreiz katrs pirkšanas un pārdošanas gadījums ir jāizskata īpaši un ka tiešām vislabāk to spētu un visvairāk pieredzējusi šajos jautājumos ir Centrālā zemes komisija. Es nedomāju, ka... droši vien tas nav regulējams tieši tā, kā to uzskata Seiles kundze; valdībai katrā ziņā ir tiesības lemt citādi, bet katrā ziņā šai komisijai būtu jābūt tai, kura rekomendēs, kā šos jautājumus izšķirt. Un to, ka piesardzība piemīt ne tikai latviešiem un ka ne tikai mūsu apmātība vai aizspriedumi ir tie, kuri liek tam šķēršļus, jeb ka ne tikai mēs taisāmies tam likt šķēršļus, - to liecina arī šo minēto valstu - gan Šveices, gan Norvēģijas - likumi. Es nolasīšu Norvēģijas koncesiju akta 7. pantā teikto par vispārējiem apstākļiem, kuri runā pretī koncesijas piešķiršanai, un klausieties, kas tur ir teikts! Vispārējs likums: koncesija netiks piešķirta, ja nebūs iemesla uzskatīt, ka pircēja galvenais mērķis ir ieguldīt kapitālu īpašumā, vai ja pirkšanu varēs uzskatīt par pakāpienu nekustamā īpašuma uzkrāšanas procesā; tas pats attiecas uz gadījumu, kad ir pamats uzskatīt, ka pircēja mērķis ir iegūt peļņu, pārdodot īpašumu vai tā daļas īsā laika periodā. Tātad ir precedenti - valstis, kas uzskata, ka ir jāliek šķēršļi, lai zeme netiktu pārvērsta par uzkrāšanas vai spekulācijas objektu. Paldies par uzmanību.".
- 1994_09_02-seq75 language "lv".
- 1994_09_02-seq75 speaker Eduards_Berklavs-1914.
- 1994_09_02-seq75 mentions Q211.
- 1994_09_02-seq75 mentions Q193089.
- 1994_09_02-seq75 mentions Q33.
- 1994_09_02-seq75 mentions Q35.
- 1994_09_02-seq75 mentions Q20.
- 1994_09_02-seq75 mentions Q39.