Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_06_09-seq325> ?p ?o. }
Showing items 1 to 8 of
8
with 100 items per page.
- 1994_06_09-seq325 type Speech.
- 1994_06_09-seq325 number "325".
- 1994_06_09-seq325 date "1994-06-09".
- 1994_06_09-seq325 isPartOf 1994_06_09.
- 1994_06_09-seq325 spokenAs 77.
- 1994_06_09-seq325 spokenText "Tālāk, cienījamie kolēgas, 19. lappusē ir ierosinājums papildināt Pilsonības likumu ar jaunu 3. nodaļu redakcijā, kura jums ir norādīta ir 2. ailē. Tā ir latviešu valodas pārbaudes kārtība. Šo ierosinājumu iesnieguši deputāti Lagzdiņš, Ābiķis, Apsītis, Līgotnis un Stankēviča. Juridiskā komisija, izskatot šo priekšlikumu, ir viņu nedaudz izmainījusi un labajā pusē jūs redzat šo te redakciju, kādu liek priekšā Juridiskā komisija. Lieta ir tāda... kāpēc Juridiskā komisija izdarīja šīs izmaiņas. Acīmredzot laikam, nebūtu pareizi 25. pantā - Latviešu valodas prasmes līmenis - rakstīt, ka persona uzskatāma par tādu, kas pārvalda latviešu valodu un var tikt naturalizēta... Mēs piedāvājam šeit rakstīt "persona pārvalda latviešu valoou, ja tā... . " un tālāk jau dot šo uzskaitījumu. Un arī 3. punktā it sevišķi, kur šie kolēgas liek priekšā, ka persona uzskatāma par tādu, kas pārvalda latviešu valodu un var tikt naturalizēta, ja tā var tekoši lasīt un pilnībā saprast jebkurus tekstus, likumus un citus normatīvos aktus, sadzīves rakstura instrukcijas un pamācības. Diez vai katrs klātesošais var ar roku sirds sev teikt, ka viņš var tekoši... pilnībā saprast jebkuru tekstu, jebkuru likumu. Mēs strīdamies bieži vien par to interpretāciju kā tādu un tāpēc mēs piedāvājam ka var tekoši lasīt un saprast sadzīves rakstura jebkurus tekstus, likumus un citus normatīvus aktus, proti, saprast, bet neuzsvērt šo jēdzienu "pilnībā saprast". Laikam cilvēks viemēr pilnveidosies un šī izpratne viņam arvien varētu palielināties. Un arī 26. pantā piedāvātā redakcija, kas būtu tagad jaunās redakcijas izkārtojumā 21. pants: "personas, kuras ir atbrīvojamas", mēs esam izmainījuši mazliet to formulējumu, kas ir 26. panta 2. punktā: personas, kuras beigušas pilnu mācību kursu vispārizglītojošā skolā latviešu mācību valodas plūsmā, uz tekstu "personas, kuras ieguvušas vispārējo izglītību latviešu mācību valodas skolā". Šeit jau man kuluāros deputāts Ābiķis iebilda, ka tas nebūs īsti precīzi, bet nr. 22 īsti precīzi, bet varbūt, ka mēs to varam precizēt trešā lasījuma gaitā, jo Juridiskā komisija šeit centās šo tekstu ierakstīt iekšā, atbilstoši izglītības likumam. Varbūt, par cik viņš var radīt šeit tomēr neskaidrības, tad mēs viņu būtu gatavi precizēt uz trešo lasījumu. Un vēl arī 4. punktā 25. pantā, kur kolēgas ierosina nosacījumu, kas liecina par valodas zināšanām, prot uzrakstīt sacerējumu par jebkuru tēmu. Es atvainojos, es pats personīgi neesmu gatavs uzrakstīt sacerējumu par jebkuru tēmu. Man liekas, ka neviens no šeit klātesošajiem, lai cik izglītots viņš būtu, un cik viņam izglītības būtu, nav spējīgs to izdarīt par jebkuru tēmu. Un tāpēc mēs šeit ierosinām šo punktu aizstāt un rakstīt tā: "Prot uzrakstīt atstāstījumu par sadzīves tēmu". Atstāstījumu, bet ne saceerējumu.".
- 1994_06_09-seq325 language "lv".
- 1994_06_09-seq325 speaker Aivars_Endzins-1940.