Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_05_19-seq136> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 1994_05_19-seq136 type Speech.
- 1994_05_19-seq136 number "136".
- 1994_05_19-seq136 date "1994-05-19".
- 1994_05_19-seq136 isPartOf 1994_05_19.
- 1994_05_19-seq136 spokenAs 77.
- 1994_05_19-seq136 spokenText "Godātie kolēģi, priekšsēdētāja kungs! Mūsu komisijai bija ļoti vienkāršs uzdevums - mums bija jāizskata vai jācaurlūko vēlreiz viens vienīgs 93. pants, mums bija faktiski trīs uzdevumi - pirmkrāt, maksimāli ievērot Valsts prezidenta priekšlikumu un pieņemt pēc iespējas demokrātiskāku šo 93. pantu, otrākārt, saglabāt likumprojekta koncepciju un treškārt, tā izveidot šo 93. pantu, lai tā redakcija būtu juridiski korekta un saskanētu ar pārējiem minētā likuma pantiem. Komisija konsultējās ar Juridisko komisiju, ar Juridiskā biroja speciālistiem, ar Augstākās tiesas Civillietu kolēģijas priekšsēdētāju un izveidoja savu komisijas variantu. Pirms mēs, kolēģi, apspriežam Valsts prezidenta piedāvāto redakciju un komisijas piedāvāto, es gribētu atgādināt, kāda bija valdības pozīcija, iesniedzot likumprojektu pirmajam lasījumam. Pirmajā lasījumā valdība piedāvāja šādu šīs problēmas risinājumu, es citēšu 92. pantu valdības iesniegtā likumprojekta pirmajā lasījumā. "Ja dome (padome) vai domes (padomes) priekšsēdētājs pēc ievēlēšanas realizējot pašvaldības funkcijas nav pildījuši vai ir atkārtoti pārkāpuši likumus vai Ministru kabineta lēmumus, Ministru kabinets var ierosināt Saeimā izskatīt jautājumu par domes (padomes) un domes (padomes) priekšsēdētāja atcelšanu. " Izvērtējot šo redakciju, kā arī noskaidrojot, kā šī problēma tiek risināta citās valstīs, komisija viennozīmīgi konstatēja, ka nekur, nevienā valstī parlaments nenodarbojas ar pašvaldību vai to amatpersonu atlaišanu. Parasti šīs funkcijas pilda gubernatori, štatu vadītāji vai augstākā līmeņa pašvaldības, retos gadījumos - valdība. Tālāk. Trešajā lasījumā mēs pieņēmām šādu 93. panta redakciju. Es citēšu svarīgākās normas: "Ja domes (padomes) priekšsēdētājs nepilda vai pārkāpj Satversmi, likumus, Ministru kabineta noteikumus, vai nepilda tiesas spriedumus, valsts reformu ministrs pēc tam, kad ir saņemts attiecīgās domes (padomes) priekšsēdētāja paskaidrojums ar motivētu rīkojumu, var atstādināt viņu no amata pienākumu pildīšanas. " Tātad tiesības mēs trešā lasījuma redakcijā devām valsts reformu ministram un tiesības tikai atstādināt. Savukārt pēc tam, kad domes (padomes) priekšsēdētājs ir atstādināts, mēs paredzējām, ka viņam ir izvēles tiesības vai nu griezties tiesā ar prasību atcelt valsts reformu ministra rīkojumu par atstādināšanu vai arī samierināties, ja viņš uzskata, ka viņš ir likumu pārkāpis, ar valsts reformu ministra rīkojumu un negriezties tiesā. Šajā gadījumā divu nedēļu laikā pēc valsts reformu ministra rīkojuma izdošanas viņš uzskatāms apr atlaistu. Ja gadījumā viņš griežas tiesā un tiesa noraida viņa prasību, tādā gadījumā arī viņš uzskatāms par atlaistu. Visos pārējos gadījumos viņš saglabā amatu. Valsts prezidenta priekšlikumu būtība ir ļoti vienkārša. Valsts prezidents ierosina aizvietot vārdus "valsts reformu ministrs" ar vārdiem Ministru kabinets, proti, pacelt šīs problēmas risinājumu Ministru kabineta jeb valdības līmenī. Komisija izskatīja šo priekšlikumu un faktiski pilnībā ņēma vērā. Kāda ir mūsu piedāvātā redakcija? Mēs piedāvājam noteikt sekojošo: ka, ja gadījumā domes (padomes) priekšsēdētājs ir pārkāpis likumus vai nepilda tiesas spriedumus, tad vispirms valsts reformu ministram ir jāveic tehniskais darbs un jāpieprasa no viņa paskaidrojums. Tas jāsniedz attiecīgajam grēciniekam, ja tā varētu teikt, kas ir pārkāpis likumus, ir jāsniedz trīs dienu laikā pēc tam, kad valsts reformu ministrs ir pieprasījis šo paskaidrojumu. Pēc tam, kad ir saņemts paskaidrojums, valsts reformu ministrs izlemj, ko darīt. Un pēc mūsu piedāvātās redakcijas valsts reformu ministram ir izvēles tiesības - vai nu griezties attiecīgajā padomē, kuru vada attiecīgais domes (padomes) priekšsēdētājs un ierosināt, lai padome pati atceļ priekšsēdētāju no amata vai arī griezties tiesā ar prasību par attiecīgā domes (padomes) priekšsēdētāja pilnvaru izbeigšanu. Atšķirībā no trešajā lasījumā pieņemtās redakcijas un Valsts prezidenta piedāvātās, mūsu variantā visos gadījumos galavārdu saka tiesa, izlemj jautājumu par to, vai ir pārkāpts likums, vienīgi tiesa. Visos pārējos gadījumos tiesvedība sākās tikai tad, ja tātad attiecīgais domes (padomes) priekšsēdētājs nav mierā ar rīkojumu. Mūsuprāt, mūsu piedāvātajā redakcijā pozitīvi ir tas, ka nevis tā teikt aizdomās turētajam, attiecīgajam domas (padomes) priekšsēdētājam, kurš ir pārkāpis likumu, ir jāpierāda, ka viņs nav pārkāpis likumu, bet valsts reformu ministram ir jāgriežas tiesā, lai pierādītu, ka viņš ir pārkāpis likumu. Tātad nav šī Višinska laika sistēma, ka ir jāpierāda , ka es neesmu vainīgs. Tātad tas, kas apsūdz, tam ir japierāda, ka attiecīgā amatpersona ir vainīga. Bez tam, ņemot vērā deputāta Budovska priekšlikumu un Valsts prezidenta priekšlikumu, mē 93. panta 2. daļu papildinām ar šādu svarīgu normu - "Ministru kabinets ārkārtējas nepieciešamības gadījumā avr atstādināt attiecīgo domes (padomes) priekšēdētāju no amata līdz dienai, kad stājas spēkā tiesas spriedums vai tiek pieņemts domes (padomes) lēmums par priekšsēdētāja atbrīvošanu no amata". Tātad atstādināšana vairāk nav obligāta visos gadījumos. Tas arī ir ļoti svarīgi. Un tikai ārkārtas nepieciešamības gadījumos. Un tālāk seko vispārējā procedūra, kāda ir paredzēta likumprojekta 93. pantā. Mūsuprāt piedāvātā redakcija ir demokrātiska, tā nepaceļ konfliktus ar pašvaldībām un likumu valdības līmenī, bet šis jautājums tiek atrisināts tiesas līmenī un līdzīga kārtība bija arī pirmskara laikā, kad pašvaldības atradās Iekšlietu ministrijas pārraudzībā. Es gribētu vēl papildināt un teikt to, ka saskaņā ar šī likuma koncepciju pašvaldības atrodas valsts reformu ministra pārraudzībā, jo, saskaņā ar likumprojekta 2., 3. un 4. nodaļu valsts reformu ministrs ir tiesīgs sasaaukt ārkārtas domes (padomes) sēdes, noteikt un ierosināt ārkārtas sēdēs noteiktu darba kārtību, valsts reformu ministrs veic zināmas funkcijas attiecībā uz nelikumīgu domes (padomes) lēmumu atcelšanu, tā kā faktiski mūsu piedāvātā redakcija lielā mērā saskan ar likuma koncepciju un es vēlreiz gribētu uzsvērt, ka pēc būtības lielā mērā ir ievērota Valsts prezidenta piedāvātā redakcija. Paldies par uzmanību. Es aicinātu komisijas vārdā otrajā lasījumā balsot par komisijas piedāvāto redakciju.".
- 1994_05_19-seq136 language "lv".
- 1994_05_19-seq136 speaker Janis_Lagzdins-1952.
- 1994_05_19-seq136 mentions Q822919.
- 1994_05_19-seq136 mentions Q4294315.