Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_05_05-seq18> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1994_05_05-seq18 type Speech.
- 1994_05_05-seq18 number "18".
- 1994_05_05-seq18 date "1994-05-05".
- 1994_05_05-seq18 isPartOf 1994_05_05.
- 1994_05_05-seq18 spokenAs 90.
- 1994_05_05-seq18 spokenText "Es gribētu nedaudz akcentēt. Pirmām kārtām Latvijā mēs pazīstam divas okupācijas. Ja mēs būsim ļoti precīzi, tad pirmo reizi Latviju okupēja "dvīnis" - Krievvācija vai Vāckrievija, kā nu kuram tas patīk. Tas ir punkts numur viens. Punkts numur divi. Kungi, atcerēsimies Nirnbergu. Atcerēsimies šo procesu, un es domāju, jebkuram cilvēkam, vēl jo vairāk ebreju tautības cilvēkiem, ir jāpaprasa: ko nozīmē šis process, ko tas nozīmē Vācijai? Vai vāciešiem šodien ir kauns par Nirnbergu vai nav kauna? Es domāju, ka viņi ar to lepojas. Tā ir vēsture. Ja mēs šo vēsturi projicējam uz Latviju, tad jāsaka, ka tā pirmā daļa, kas sadarbojās ar vienu no okupācijas posmiem, ko sauca par fašistiskās Vācijas okupāciju, šie cilvēki jau ir savu izcietuši. Viņi ir izcietuši fiziski, viņi ir izcietuši tieši pilnā mērā, kā to varēja izciest. Vēl jo vairāk - viņi ir izcietuši līdz trešajai paaudzei. Jūs zināt visvisādus variantus, kā viņi ir cietuši: gan gulagā, gan cietumos, gan lecot ārā no laivām un izdarot pašnāvību tad, kad zviedri deportēja ārā, gan netiekot amatos. Es domāju, ka šis rēgs arī latviešiem trimdā, dzīvojot Amerikas Savienotajās Valstīs vai kaut kur citur, vienmēr ir klejojis pa pēdām. Šis nacisma rēgs kā tāds. Attiecībā uz otro daļu es domāju, ka šis process ir nepieciešams, jo pēc tā vienkārši alkst tā tautas daļa, kas ir izcietusi šo soli. Tas ir normāli pierādāms, un es domāju, ka pret to nevienam nav nekādu pretenziju. Es domāju, ka tam jānotiek pilnīgi tiesiski un vairāk jābūt vērstam uz morālo rīcību, uz morālo novērtējumu, nevis tieši pret fizisko personu. Un arī sekojošie ierobežojumi ir jānosaka zināmās ļoti noteiktās un korektās vietās, kas neskar personas vispārcilvēciskās tiesības un iespējas. Tas ir nepieciešams, lai gan sāpīgs pasākums. Bet vēl ir viena ļoti svarīga lieta, un šī svarīgā lieta ir tāda, ka ir jābūt šīs ideoloģijas identifikācijas procesam, par ko mēs jau runājām. Ir jāidentificē šī ideoloģija, ir jārīko Latvijā šī mazā Nirnberga par genocīdu pret latviešu tautu, nevis tāpēc, ka kāda persona N vai persona K ieņem kaut kādu augstu amatu un ka mēs gribam viņu dabūt nost. Tā ir demagoģija, bet ir jārīko šis process par genocīdu pret latviešu tautu. Ir skaidri un gaiši jāpasaka, ka latviešu tauta ir fantastiski cietusi no šīm abām okupācijām. Ir jāparāda, cik cilvēku mums fiziski ir nogalināts, kā viņi ir nogalināti, - ar fotogrāfijām, ar liecībām tas jāparāda visai pasaulei. Es domāju, ka tādā veidā mēs varēsim iziet šim tunelim cauri. Un pats pēdējais. Tas ir jādara mūsu bērnu dēļ. Kad es augu un gāju skolā, tikko sāku sevi saprast, tad bija tāda cilvēku kategorija, kas mācēja dzīvot. Viņi tā arī teica: "Tu esi muļķis, tu nemāki dzīvot!" Viņi mācēja dzīvot, viņi vienmēr visu ko mācēja,- viņi slēdza ļoti veiklus kompromisus, viņi visur tika, viņi bija pirmajās vietās. Es neskaužu, ir ļoti labi, ka viņi tur bija, bet visus godīgos cilvēkus, kas nevarēja tā atļauties, tas fantastiski nomāc. Un šī "mācēšana" dzīvot ļoti ļauni iedarbojās uz cilvēkiem, sevišķi uz jauniem cilvēkiem. Tajā brīdī, kad notika viņu principu, tas ir, viņu dzīves jēgas principu formēšanās, šie cilvēki vienkārši bija kā tādi kārdinātāji, kā demoralizētāji. Viņi teica: "Jā, to var darīt, ja tu esi gudrs, labs un spējīgs; tu to dari, citādi tu nerealizēsi sevi, tu te sapūsi kā tāds muļķis!" Un tad tas cilvēks sāka šaubīties, šaubīties, šaubīties... Ja tev no rīta līdz vakaram skan himnas un lozungi, ja tev vēl liek oktobrēnos un pionieros ar visādām dziesmiņām un pantiņiem staigāt, tad nav brīnums, ka tas vienkārši cilvēku salauza. Tāpēc es domāju, ka šeit ir tas brīdis, kad tieši komunistiskās partijas biedrs vai oktobrēns, vai pionieris var pateikt: jā, šī nolādētā ideoloģija mani piespieda un mani salauza! Mani padarīja par slimu, mani inficēja ar šo garīgo sifilisu. Saprotiet, mani inficēja, man to uzspieda! Un tad nebūtu jāsarkst, skatoties Mavrikam Vulfsonam vai kādam citam acīs, par latviešu tautas nedarbiem vai par kaut ko citu. Paldies par uzmanību.".
- 1994_05_05-seq18 language "lv".
- 1994_05_05-seq18 speaker Andris_Saulitis-1962.
- 1994_05_05-seq18 mentions Q211.
- 1994_05_05-seq18 mentions Q183.
- 1994_05_05-seq18 mentions Q30.
- 1994_05_05-seq18 mentions Q16363211.
- 1994_05_05-seq18 mentions Q2090.