Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_02_24-seq112> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 1994_02_24-seq112 type Speech.
- 1994_02_24-seq112 number "112".
- 1994_02_24-seq112 date "1994-02-24".
- 1994_02_24-seq112 isPartOf 1994_02_24.
- 1994_02_24-seq112 spokenAs 77.
- 1994_02_24-seq112 spokenText "Godātie deputāti! Tautsaimniecības, agrārās un reģionālās politikas komisija lūdza mani kā komisijas locekli ziņot Saeimai par Saeimas Latvijas Zemnieku savienības frakcijas likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniegto Latvijas Republikas likumprojektu "Par papildinājumiem Latvijas Republikas 1992. gada 4. novembra likumā "Par privatizācijas sertifikātiem"". Godātie kolēģi! Varbūt īsi par pašu procedūru. Protams, kādam varbūt var rasties zināmas bažas par to, vai Saeimas priekšsēdētājs var ziņot par atsevišķiem likumprojektiem un uzstāties komisijas vai frakcijas vārdā. Es domāju, ka Saeimas frakcijas priekšsēdētāja pienākumi ir stingri reglamentēti Satversmē un Kārtības rullī un ka citu valstu parlamentos tas, protams, būtu brīnums. Taču atšķirībā no citu valstu parlamentiem mūsu Saeimas priekšsēdētāja funkcijas ir stipri samazinātas, kā plenārsēžu vadītāja funkcijas, un, kā jūs zināt, Saeima pati izlemj gandrīz vai visus procedūras jautājumus, izņemot to, ka Saeimas priekšsēdētājs var izteikt piezīmi vai atstāt šo zāli, tikai un tādā veidā pārtraucot Saeimas sēdi, bet citu visu lemj pati Saeima, bet toties Saeimas priekšsēdētājam nav liegtas viņa politiskās tiesības kā deputātam darboties gan frakcijā, gan komisijā, ko es arī daru. Un tāpēc es ceru, ka nevienam deputātam neradīsies šajā sakarā šaubas par šo tādu amatpersonas un deputāta pienākumu savienojumu. Bet tagad konkrēti par šo likumprojektu un par Zemnieku savienības iesniegto iniciatīvu. Acīmredzot komisija lūdza mani par to ziņot tāpēc, ka arī komisijas sēdēs es iestājos par šīs iniciatīvas atbalstīšanu, kaut vai elementārās taisnības izpratnes labad. Kas tagad ir noticis laukos? Tātad mums ir zināms skaits zinātniskās pētniecības un mācību saimniecību, kopumā ir 12 mācību saimniecības, 15 selekcijas un izmēģinājumu stacijas, kurās valsts vajadzībām kā neprivatizējamā daļa ir paturēts kapitāls. Un, kā jūs saprotat, tiem cilvēkiem, kuri toreiz tika organizēti kolhozos un citās kolektīvajās lauku saimniecībās, taču no tā vieglāk nekļūst, ja vieni, tas ir bijušajos kolhozos un padomju saimniecībās - var saņemt tagad mantiskās pajas, tas ir, kapitāla daļas, un arī savas darba pajas viņi var saņemt, bet tikai dažāda izmēra. Kā ir saimniekojuši šie kolhozi vai citas saimniecības un kādā veidā viņi visu to lietu ir pārveidojuši tālākajās saimniekošanas formās, tik nu katrs ir saņēmis. Bet šeit tā lietas būtība ir tāda, ka 12 mācību saimniecībās un 15 selekcijas un izmēģinājumu stacijās valsts vajadzībām kā neprivatizējamā daļa paturēta ir kapitāls. Nosauktā summa - 1 084 150 latu, lai gan tīrais valsts budžeta līdzekļu apjoms šo uzņēmumu kapitālā ir tikai 326 915 latu. Tādējādi par starpību, kas pārsniedz valsts faktiskos budžeta ieguldījumus, valsts ir samazinājusi kapitāla daļu pajas šo uzņēmumu darbiniekiem. Es šeit domāju gan kapitāla daļas, gan arī mantiskās pajas, tās ir samazinātas un nav izmaksātas. Un šo taisnības principu, manuprāt, vajadzētu formulēt tādējādi, ka, ja valsts kaut ko patur sev, vienalga, vai tas, kā šinī konkrētajā gadījumā, ir īpašums, kapitāla īpašuma daļa vai mantiskā paja, vai tās daļas, vai zeme šo saimniecību vajadzībām, tad valstij ir arī jākompensē. Kā zināt, mēs likumā par budžetu to jau esam paredzējuši, un faktiski tā ir pirmā reize, kad valsts kompensē ar naudu par to īpašumu, ko tā patur savām vajadzībām. Un valsts tātad šajā budžetā ir paredzējusi līdzekļus - Saeima paredzējusi, bet valdība piedāvājusi līdzekļus, ka par zemi šajās saimniecībās, ko paturēs selekcijas un izmēģinājumu stacijām un citām šīm saimniecībām, šie bijušie īpašnieki saņems kompensāciju naudā. Tālāk. Zemnieku savienības izstrādātajā likumprojektā ar labojumiem un papildinājumiem likumā "Par privatizācijas sertifikātiem" ir paredzēts, ka par šīm kapitāla daļām, mantiskajām pajām un arī darba pajām, ir jāizmaksā sertifikāti. Un šeit ir noteikta arī kārtība. Es jums varu teikt atklāti, ka Tautsaimniecības komisijā bija arī diskusija par to. Ja mēs šo taisnības principu gribētu realizēt pilnībā, protams, mums ir jārēķinās ar valsts līdzekļiem. Bet tomēr, ja mēs galīgi gribētu realizēt šo taisnības principu, tad par mantiskajām pajām, kapitāla daļām būtu arī jāizmaksā nauda, nevis sertifikāti. Es domāju, ka diskusijās mēs varam par to lemt, bet tagad pirmajā lasījumā Tautsaimniecības, agrārās un reģionālās politikas komisija aicina akceptēt Zemnieku savienības frakcijas iesniegto likumprojektu "Par papildinājumiem Latvijas Republikas 1992. gada 4. novembra likumā "Par privatizācijas sertifikātiem"", kura būtību es jums izskaidroju. Tātad tās saimniecības, kuras valsts ir paturējusi savām vajadzībām un kurās tālāk nav izmaksātas mantiskās vai darba pajas, to valsts sedz, izmaksājot kompensāciju sertifikātos.".
- 1994_02_24-seq112 language "lv".
- 1994_02_24-seq112 speaker Anatolijs_Gorbunovs-1942.
- 1994_02_24-seq112 mentions Q822919.
- 1994_02_24-seq112 mentions Q211.
- 1994_02_24-seq112 mentions Q1807079.