Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_02_10-seq233> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1994_02_10-seq233 type Speech.
- 1994_02_10-seq233 number "233".
- 1994_02_10-seq233 date "1994-02-10".
- 1994_02_10-seq233 isPartOf 1994_02_10.
- 1994_02_10-seq233 spokenAs 110.
- 1994_02_10-seq233 spokenText "Cienītais priekšsēdētāja kungs, cienītie kolēģi! Strīdoties par to, kādai ir jābūt Privatizācijas aģentūrai, mēs te lielākoties pielietojām tādu vienkāršotu pieeju. Tik tiešām padomju laikā bija skaidri noteiktas zināmas valsts pārvaldes institūcijas un uzņēmumi, bet pasaule jau sen pazīst vēl trešo formu, kas atrodas starp šīm abām. Un angliski to sauc par “semi - governmental” jeb “pusvalstiskas”. Pēc mūsu koncepcijas, tās būtu aģentūras vai fondi, un mēs esam par to, ka tāda jauna forma mums šeit būtu jāievieš. Valsts reformu ministrija izstrādāja tādu valsts varas un pārvaldes institūciju struktūru pazīmju salīdzinošo tabulu. Un praktiski mēs esam visu skalu šeit nodefinējuši. Ir ministrijas un ir iestādes Ministru kabineta padotībā. Un tās var būt ministrijas pakļautībā. Vienkāršs piemērs ir jebkura kaut vai Valsts civildienesta pārvalde, kura ir nodibināta un kura atrodas Valsts reformu ministrijas pakļautībā. Un ir organizācijas ministrijas pārraudzībā. Un šeit ir sadalījums. Tās var būt divu veidu: vienas - kā budžeta iestādes, piemēram, Monopoluzraudzības komiteja, kura balstās uz likumu, un tikai likums regulē to, kā šī iestāde darbojas, un ministram, kura pārraudzībā šī iestāde atrodas, nav tiesību dot tiešus norādījumus. Viņš var un viņam ir tas jādara - viņam ir jāatceļ tikai nelikumīgi lēmumi. Un tas nozīmē pārraudzību. Un ir vēl otrs veids. Mēs to pagaidām esam nosaukuši par alternatīvo finansēšanu. Un šeit galvenā atšķirība ir tā, ka budžets nefinansē šīs Ministru kabineta pārraudzībā esošās iestādes - institūcijas - darbību, bet darbojas uzņēmējdarbības principi. Tātad šī iestāde pati pelna savai tāmei, savām vajadzībām nepieciešamo naudu. Un otrs ļoti svarīgs princips ir, ka tā darbojas bezpeļņas režīmā. Tas nozīmē, ka tā izmanto visus uzņēmējdarbības principus, bet nepelna. Tas ir, tā pelna, bet pārējais, liekā nauda, kas ir iegūta un kas ir pāri tās apstiprinātajai tāmei, tiek ieskaitīta budžetā. Un vēl ļoti svarīgi ir, ka šajās iestādēs nestrādā ierēdņi, bet līgumdarbinieki. Mūsu gadījumā privatizācijas fonds ir precīzi tāda organizācija. Diemžēl mums joprojām nav vēl neviena likuma, kas aprakstītu, kā tad darbojas šādas pusvalstiskas organizācijas, kuras strādā pēc uzņēmējdarbības principiem, kuras nav uzņēmumi, bet kurām tomēr ir deleģētas valsts pārvaldes funkcijas. Vārdu sakot, ar šiem diviem likumiem, kurus mēs šodien apspriežam, mēs ienesam skaidrību šinī jomā - mēs tātad caur likumiem aprakstām šo jauno formu. Jebkurš, kas ir bijis kādā valstī - es runāju, protams, par brīvā tirgus valstīm, piemēram, Zviedrijā, tur strādā caur aģentūrām, tur ir tā pati Privatizācijas aģentūra, kas tādu pašu darbu ir veikusi Vācijā, tas ir precīzi tas pats modelis. Ir dažas valstis Austrumeiropā, kuras ir guvušas panākumus privatizācijā. Un praktiski tā ir Čehoslovakija, Ungārija un arī mūsu kaimiņi - igauņi. Un jāsaka, ka tieši tādēļ, ka viņi izvēlējās šādu privatizācijas organizācijas formu, viņi ir šos panākumus guvuši. Un ja kāds saka, ka šī valdība tagad visu privatizēs un nākošajai nekas vairs nepaliks, tad jāsaka, ka tik tiešām tas ir mūsu mērķis - pēc iespējas ātrāk privatizēt. Un, ja runā par kļūdām, tad Čehija bija vienīgā, kurai kļūdu nebija privatizācijā. Un praktiski pēdējā tikšanās reizē Davosā Ministru prezidenta kungs, runājot ar Čehijas premjeru un jautājot, kā viņam veicas ar privatizāciju, viņš saņēma atbildi: “Privatizācija ir pabeigta,” jo galvenais mērķis jau nav kaut ko nopelnīt budžetā, pārdodot vienu vai otru uzņēmumu, bet iedot uzņēmumiem jaunu dzīvību, atrodot tiem īpašniekus, lai viņi radītu darba vietas, lai uzņēmums strādātu, lai tas vairotu nacionālo ienākumu, lai cilvēki maksātu nodokļus un tā tālāk un tā joprojām. Tādēļ es aicinātu atbalstīt piedāvāto modeli, kas tiešām lielākajai daļai no mums ir jauns, saprotot to, ka likums “Par akciju sabiedrību” šeit ir pieminēts tikai tādēļ, ka tas apraksta, kā uzņēmējdarbība tiek veikta. Paldies.".
- 1994_02_10-seq233 language "lv".
- 1994_02_10-seq233 speaker Maris_Gailis-1951.
- 1994_02_10-seq233 mentions Q183.
- 1994_02_10-seq233 mentions Q28.
- 1994_02_10-seq233 mentions Q34.
- 1994_02_10-seq233 mentions Q33946.
- 1994_02_10-seq233 mentions Q213.