Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_01_14-seq101> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1994_01_14-seq101 type Speech.
- 1994_01_14-seq101 number "101".
- 1994_01_14-seq101 date "1994-01-14".
- 1994_01_14-seq101 isPartOf 1994_01_14.
- 1994_01_14-seq101 spokenAs 77.
- 1994_01_14-seq101 spokenText "Cienījamie kolēģi! Neapšaubāmi, ka šodien no tribīnes izskanēs daudzas runas; pirmkārt, jau par to, ka daudzām nozarēm naudas ir atvēlēts par maz, un tiešām tas tā ir, bet diemžēl kod, kurā pirkstā gribi, visi tie sāp, un, manā izpratnē, budžets tomēr ir pietiekami sabalansēts, lai par to varētu balsot pirmajā lasījumā. Vispirms es gribētu izteikt savas komisijas - Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas - un arī Izglītības ministrijas vārdā atzinību Ministru kabinetam, ka tika atrasta iespēja finansēt zinātni vismaz minimālajā apjomā, un par to Ministru kabinetam paldies. Bet tomēr ir dažas lietas, par kurām es nevaru nerunāt un kuras tomēr mani satrauc, neskatoties uz to, ka kopumā, protams, budžets ir samērā līdzsvarots un pieņemams. Proti, jūs jau noteikti visi esat lasījuši Ventspils deputātu atklāto vēstuli mums, deputātu grupai, arī man, par Ventspils budžeta problēmu. Un, manā izpratnē, tomēr der pieskarties vienam jautājumam, proti, jautājumam par iedzīvotāju ienākuma nodokli, par atskaitījumiem pašvaldību budžetā no šā nodokļa. Manuprāt, Finansu ministrija tomēr ir rīkojusies diezgan voluntāri, nosakot divām administratīvajām vienībām šos ienākuma nodokļus ievērojami atšķirīgus, proti, Rīgas rajonam un Ventspilij. Tā, piemēram, visām pārējām Latvijas pilsētām ir paredzēts 40% apjoms, turpretī Ventspilij - 20%. Es domāju, ja es šodien uzdošu jautājumu budžeta ministram, kāpēc tieši 20% un nevis 23%, 34% vai 39%, tad diez vai budžeta ministrs spēs šo skaitli pamatot, un tāpēc es uzskatu, ka tas zināmā mērā ir voluntāri. Administratīvo teritoriju stipri dažādās attīstības iespējas ir jālīdzsvaro ar pašvaldību budžeta finansu izlīdzināšanas mehānisma galveno līdzekli, proti, ar mērķsubsīdiju un ar dotāciju palīdzību. Es domāju, ka noteikti mums uz otro lasījumu būtu jāiestrādā arī Ventspilij līdzīgi noteikumi, kā tas ir attiecībā uz citām lielajām Latvijas pilsētām. Protams, var jau teikt, ka Ventspils it kā ir bagāta pilsēta un ka Ventspils ir priviliģētā stāvoklī, bet tomēr es gribu atgādināt arī to, ka, manā izpratnē, Ventspils saimnieki patīkami izceļas daudzu pašvaldību vidū ar savu mērķtiecību pilsētas infrastruktūras attīstīšanā, piemēram, pilsētas siltumtrases tīklu ventspilnieki veido ar perspektīvu, un tam ir paredzētas vismaz 3-4 reizes lielākas lietošanas ilguma garantijas nekā siltumtrasēm citās pilsētās. Un vēl es gribētu atgādināt vienu lietu visiem deputātiem. Jā, pateicoties daudziem, arī Ventspils vadībai, šobrīd ekoloģiskā situācija Ventspilī ir laba un varbūt pat labāka nekā vienā otrā citā lielā pilsētā, bet tomēr atcerēsimies, ka Ventspilī riska pakāpe, ekoloģiskas katastrofas iespēja ir nesalīdzināmi augstāka nekā jebkurā citā Latvijas vietā. Un šis apstāklis mums būtu jāņem vērā, jo ventspilnieki tomēr šā apsvēruma dēļ ir pelnījuši īpašu ievērību un īpaši labvēlīgu attieksmi, jo viņi tomēr dzīvo riska apstākļos. Tā ir tikai viena problēma, kas ir, manuprāt, budžetā, un šī problēma būtu jāatrisina taisnīgi - ventspilniekiem par labu. Kas attiecas uz pārējiem budžeta izdevumiem, uz budžeta izdevumu daļu, tad es aicinu komisijas rūpīgi izskatīt prioritātes arī nozaru ietvaros un budžeta ietvaros, nepalielinot kopējos izdevumus, jo, manā izpratnē, ir ļoti daudz pozīciju, kur mēs vēl varam atrast līdzekļu samazinājuma iespējas, un ir savukārt prioritātes, kurām tomēr līdzekļi būtu jāatrod. Es paredzu, ka šodien daudzi uzbruks cienījamajam ministram Mārim Gailim par ierēdņu reformu, un es domāju, ka šie pārmetumi būs lielā mērā nepamatoti, jo reforma ir vajadzīga, tomēr mums derētu padomāt, vai konkrēti šai reformai līdzekļi tiks izlietoti mērķtiecīgi; varbūt, piemēram, būtu mērķtiecīgāk ieguldīt līdzekļus ierēdņu izglītošanai nevis kādā speciālā - atsevišķi radītā - mācību iestādē, bet šo mācību iestādi izveidot Universitātes pakļautībā. Tad, manuprāt, finansiālo līdzekļu izlietojuma ziņā mēs tikai iegūtu. Tāpat mums obligāti vajadzētu rast līdzekļus (protams, budžeta ietvaros) tādai pozīcijai, kas vispār nav ievērota, bet kas izglītībā un kultūrā ir ļoti svarīga. Tie ir līdzekļi mūsu enciklopēdiju izdošanai, jo katrai tautai ir ļoti būtiska šī pozīcija. Tāpēc es aicinu deputātus ļoti rūpīgi izvērtēt prioritātes budžeta ietvaros. Piemēram, kaut vai Latgales programmā. Es uzskatu, ka Latgales programmā prioritāte ir izglītība, jo vēl šodien ir vairāk nekā 10 pagastu, kur nav latviešu skolas vai latviešu klases, un, nosakot šo prioritāti, mēs varbūt varam arī tajā izdevumu daļā, kas ir paredzēta citiem mērķiem Latgalē, atrast šos līdzekļus. Tā ka es aicinu kopumā, ņemot vērā samērā sabalansēto budžetu, atbalstīt to pirmajā lasījumā un ļoti rūpīgi līdz otrajam lasījuma pievērsties atsevišķām pozīcijām līdzekļu meklēšanai budžeta ietvaros. Paldies par uzmanību.".
- 1994_01_14-seq101 language "lv".
- 1994_01_14-seq101 speaker Dzintars_Abikis-1952.
- 1994_01_14-seq101 mentions Q211.
- 1994_01_14-seq101 mentions Q2660080.
- 1994_01_14-seq101 mentions Q11989566.
- 1994_01_14-seq101 mentions Q710198.