Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1993_12_16-seq567> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1993_12_16-seq567 type Speech.
- 1993_12_16-seq567 number "567".
- 1993_12_16-seq567 date "1993-12-16".
- 1993_12_16-seq567 isPartOf 1993_12_16.
- 1993_12_16-seq567 spokenAs 129.
- 1993_12_16-seq567 spokenText "Godājamie kolēģi! Es centīšos runāt ļoti īsi, jo pamatargumentus izteicu, kad runāju par steidzamību. Tiešām ir ļoti labi, ka mums ir iespēja tagad pamatīgi komisijās visu izskatīt, un šajā sakarā es gribētu apstrīdēt godājamo kolēģi Panteļējeva kungu attiecībā uz tām brīvdienām. Atvaļinājumu ir pieprasījuši tikai pāris deputātu, un mēs tos viņiem akceptējām. Saeimai nekāda atvaļinājuma nav. Ir oficiālās svētku dienas un brīvdienas, kad Saeima un Saeimas komisijas, protams, nestrādās, bet visas pārējās dienas ir darba dienas, un komisijām būs iespējas likumprojektu skatīt, strādāt un veikt savu darbu, lai tad, kad sāksies ziemas sesija, šis likumprojekts būtu gatavs lasīšanai pa pantiem plenārsēdē. Tā ka es domāju, ka, ja godājamais Panteļējeva kungs taisās vaļoties visu laiku līdz pat 13. janvārim, tas būs lielā pretrunā ar viņa vēlētāju interesēm un viņa vadītās frakcijas interesēm, jo viņam ir jāstrādā visu šo laiku - un jāstrādā arī pie šā likuma. Tādējādi likumprojekta trešais lasījums varētu būt pēc 10 dienām, un sanāk vien tas pats termiņš - janvāris. Varēsim to nosaukt kaut vai par Ziemassvētku vai Zvaigznes dienas amnestiju. Bet tagad runāšu konkrēti par to, kas šajā likumprojektā būtu jāizdara līdz otrajam lasījumam. Pirmkārt, es gribētu apstrīdēt savu godājamo kolēģi Muciņa kungu attiecībā uz amnestijas vispārējo raksturu. Ja jūs iepazīsieties ar tiem noteikumiem, kuri izslēdz amnestijas piemērošanu, iepazīsieties ar pantu, kurš paredz, ka amnestijas piemērošanu noteiks komisijas, tad redzēsiet, ka tas tieši pasvītro šīs amnestijas individuālo raksturu. Tātad komisijas noteiks individuāli tās personas, un kurām šī amnestija attiecas. Tiks arī ņemta vērā uzvešanās brīvības atņemšanas vietās. Tā ka šī tēze par amnestijas vispārējo raksturu ir kļūdaina. Vispārējs raksturs amnestijām bija monarhijās, kad sakarā ar troņmantnieka piedzimšanu visi tika izlaisti no cietumiem. Ar lielu satraukumu es sāku pētīt šo dokumentu nr. 518-a. Tajā ir noraidītie priekšlikumi, kas jau ir bijuši saņemti pirms šā likumprojekta izskatīšanas šajā plenārsēdē. Tātad noraidīts ir Lagzdiņa kunga priekšlikums par pirmo reizi notiesātām personām, noraidīts ir arī Juridiskās komisijas priekšlikums par pirmo reizi notiesātajiem. Tātad notiks tā, kā jau minēju piemērā par kabatzagļiem. Praktiski iznāks tā, ka tiešām tiks atbrīvoti saskaņā ar 139. pantu notiesātie kabatzagļi, kuri vēl nav ieguvuši “godpilno” sevišķi bīstamā recidīvista nosaukumu. Tāpēc es domāju, ka līdz likumprojekta otrajam lasījumam šis jautājums ļoti rūpīgi ir jāizskata komisijās un jānosaka, uz ko šī amnestija attieksies. Varbūt tiešām sodāmības atkārtotība jeb agrāk izciestais brīvības atņemšanas sods nav tas būtiskākais arguments, bet katrā ziņā būtu jāietver noteikums, ka šī amnestija nav piemērojama personām, kas jau agrāk ir tikušas atbrīvotas amnestijas vai apžēlošanas kārtībā. Šāda noteikuma likumprojektā vēl nav, un es domāju, ka arī tas ir iestrādājams. Otrkārt, es domāju, ka komisijām ir ļoti rūpīgi jāpārskata to punktu skaits, kuri nepieļauj amnestiju. Es jau minēju piemēru par spekulāciju lielos apmēros. Vispār šis pants ir anahronisks tādā formulējumā, kādā tas ir šajā likumprojektā, jo tik tiešām spekulācija, kā rakstīts jebkurā skaidrojošā vārdnīcā, nozīmē - nopirkt lētāk, pārdot dārgāk. Tas ir tas, ar ko nodarbojas godājamais Kehra kungs; tas ir tas, ar ko veikli nodarbojas visi mūsu valsts biznesmeņi, un to darīt mēs aicinām visus mūsu līdzcilvēkus. Iznāk, ka par to viņus vēl arvien var sodīt! Tā ka te jau ir šis anahronisms. Likumprojektā ir minēts arī tāds ļoti rets pārkāpums - preču trūkuma mākslīga radīšana. Diez vai kāds vispār Latvijas Republikā ir notiesāts par to. Šeit ir iekļauti arī tādi gadījumi, kas ir tiešām individuāli skatāmi. Mani kolēģi advokāti man piekritīs, ka, piemēram, tāds nozieguma sastāvs kā slepkavība ar nodomu ir jāvērtē individuāli. Par slepkavību paredzētais soda mērs ir trīs līdz desmit gadi brīvības atņemšanas, bet bieži vien arī par slepkavību tiek piemērots sods, kas ir zemāks par zemāku, un cilvēks pat tiek atbrīvots no cietumsoda. Tā ka ir tiešām individuāli jāskatās šis nozieguma sastāvs, nevis akli jānoliedz amnestēt personas, kuras ir izdarījušas šādu noziegumu, jo bieži vien cilvēks, kas reiz izdarījis slepkavību, ir sabiedrībai daudz mazāk bīstams nekā, piemēram, laupītājs vai izspiedējs. Trešais jautājums, kas noteikti būtu jāizskata komisijās un jāietver otrajā lasījumā, ir rehabilitācijas iespēja, un par to jau runāja godājamā kolēģe Prēdeles kundze. Praktiski to ir uzņēmušās brīvprātīgi šīs kristīgās misijas un dažādas organizācijas. Vai tās to darīs vai ne, tas ir viņu sirdsapziņas jautājums, bet ir jāatrod iespēja ievietot kādā pantā šādu normu. Formulējums man vēl nav gatavs, bet es domāju, ka es to iesniegšu uz otro lasījumu, lai šiem cilvēkiem valsts dotu zināmas garantijas, ka par viņiem tiks kaut kādā mērā gādāts pēc tam, kad viņas atbrīvos, un ka viņiem būs iespējas iekļauties normālā dzīvē. Un pats pēdējais, ko gribu teikt, ir adresēts tieši Iekšlietu ministrijai un godājamam Muciņa kungam kā Iekšlietu ministrijas parlamentārajam sekretāram. Es uzskatu, ka tieši Iekšlietu ministrija un tai pakļautās soda izciešanas vietas varētu izskatīt jautājumu par ieslodzīto un notiesāto personu pirmstermiņa nosacītu atbrīvošanu. To neviens nav atcēlis. Likums šādu atbrīvošanu pieļauj. Un tieši šo soda izciešanas vietu administrācijai ir tādas iespējas - izlemt, kuru cilvēku turpmākā atrašanās brīvības atņemšanas vietā ir uzskatāma par nevajadzīgu, jo viņi var laboties citā vietā. Vajag izskatīt, lūk, šo variantu par nosacītu pirmstermiņa atbrīvošanu, un tas ir izdarāms ļoti ātri un efektīvi vēl šā gada laikā. Protams, apžēlošanai ir mazliet citāds raksturs nekā amnestijai, jo apžēlošanai var arī nebūt nekādas motivācijas. Bet, tā kā es šeit uzstājos plenārsēdē, ceru, ka šī uzstāšanās pievērsīs arī mūsu godājamā Valsts prezidenta Kancelejas uzmanību un vēl līdz Jaunajam gadam viņi varēs tomēr izskatīt tās 200 vai vairāk lietas, kas ir uzkrājušās, un piemērot apžēlošanu šiem cilvēkiem, parādot humānismu un žēlsirdību. Tādā veidā tiks panākts šis posms. Nobeidzot gribu teikt, ka es, protams, atbalstu šā likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā, lai gan ievērotu tajā trūkumus, un aicinu visas komisijas maksimāli strādāt šajā laikā, kas vēl ir atlicis līdz Jaunā gada sākumam, lai, uzsākot ziemas sesiju, mēs varētu izskatīt šo likumprojektu otrajā lasījumā, lasot to pa pantiem, un arī pieņemt kopumā nākamā gada janvārī. Paldies par uzmanību!".
- 1993_12_16-seq567 language "lv".
- 1993_12_16-seq567 speaker Andrejs_Krastins-1951.
- 1993_12_16-seq567 mentions Q822919.
- 1993_12_16-seq567 mentions Q211.
- 1993_12_16-seq567 mentions Q4294315.
- 1993_12_16-seq567 mentions Q4459436.
- 1993_12_16-seq567 mentions Q2232297.