Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1993_12_09-seq274> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 1993_12_09-seq274 type Speech.
- 1993_12_09-seq274 number "274".
- 1993_12_09-seq274 date "1993-12-09".
- 1993_12_09-seq274 isPartOf 1993_12_09.
- 1993_12_09-seq274 spokenAs 49.
- 1993_12_09-seq274 spokenText "Godājamais priekšsēdētāj! Cienījamie kolēģi! Likumprojekts “Par budžetu un finansu vadību” lielā mērā ir eksperimentāls likumprojekts. Līdz šim - iepriekšējā, padomju, sistēmā - nekas tamlīdzīgs nepastāvēja. Un, kā jau Platā kungs pieminēja savā runā, PSKP Centrālajā komitejā un Ministru padomē bija vienkārši noteikta administratīvā kārtība, un šī kārtība bija vienota visā PSRS teritorijā un katrā republikā atsevišķi. Republikas budžets bija neatraujama šīs administratīvās sistēmas sastāvdaļa, un praktiski nekādas patstāvības nebija. Un mēs šo sistēmu bijām līdz šim pārmantojuši. Mēs tagad ar šo likumprojektu gribam iedibināt pilnīgi jaunu kārtību, lai budžeta izstrādāšana un izpilde notiktu uz likuma pamata, un nevis administratīvā veidā - kā līdz šim. Problēmas, diskusijas un pat cīņas, kas iepriekšējos gados notika sakarā ar budžetu izstrādāšanu un pieņemšanu, lielā mērā izskaidrojamas ar to, ka trūkst šīs budžeta sakārtotības - un, galvenais, sakārtotības uz likuma pamata. Šajā budžeta projektā, šajā likumprojektā, es vēlētos pasvītrot tieši šo faktoru kā konceptuālu faktoru. Galvenais šā projekta mērķis ir ieviest sakārtotību budžeta izstrādāšanā, pieņemšanā un tā izpildes kontrolē - gan no Saeimas, gan no Ministru kabineta puses, gan arī no Valsts kontroles puses un, pats galvenais, no visas sabiedrības puses. Protams, likumprojektam ir virkne dažādu trūkumu tādēļ, ka tas ir pirmais šādā jomā, un mēs ar nolūku izstrādājam vienkāršotu likumprojektu, lai pēc tam to papildinātu un attīstītu, piemērojot mūsu vajadzībām. Jo, kā Platā kungs informēja, par pamatu tika ņemts Latvijas brīvvalsts likums, tika ņemti arī piemēri no Amerikas Savienoto Valstu, Vācijas un citu zemju prakses. Mums tagad ir jāskatās, lai šis likumprojekts atbilstu mūsu valsts reālajai situācijai. Un ar šo apstākli varbūt ir izskaidrojama arī virkne kritisko piezīmju, kas līdz šim tika saņemtas. Vēl viena lieta, kas, manuprāt, konceptuālā ziņā ir ļoti svarīga. Būtībā šis ir viens no pirmajiem soļiem (ja neņemam vērā, piemēram, nodokļu likumdošanu, kas zināmā mērā ir atsevišķa sfēra), ar kuru mēs uzsākam budžeta sistēmas sakārtošanu. Tālākajā darbā ir paredzēti ļoti daudzi būtiski, svarīgi pasākumi, kā, piemēram, budžeta funkciju klasifikācija, kodifikācija, datu bāzes veidošana un informatīvās bāzes veidošana ar mērķi, lai mēs varētu salīdzināt dažādas funkcijas, noteikt dažādu funkciju efektivitāti, un tādējādi atvieglotu budžeta pārskatāmību, salīdzinot dažādu valsts funkciju izpildi gan no prioritāšu viedokļa, gan no to efektivitātes viedokļa. Tas, manuprāt, būtu pat daudz lielāks ieguvums nekā šis atsevišķais budžeta izstrādāšanas likumprojekts, kas mums ir iesniegts izskatīšanai. Vēl viens konceptuālā ziņā ļoti būtisks akcents, kas ir likts šajā likumprojektā un ir attiecināms uz Finansu ministrijas un finansu ministra personīgo atbildību, ir budžeta saistība ar valsts makroekonomisko situāciju un makroekonomisko attīstību. Kā mēs zinām, līdz šim, izstrādājot budžetu un to apstiprinot, praktiski šī saikne gandrīz nepastāvēja. Šeit tā jau ir definēta likumdošanas normas veidā. Protams, tas prasa tālāku detalizāciju. Ko tas nozīmē? Kādā veidā noteikt, lūk, šo atbildību, kā konkrēti panākt, lai budžets būtu saistīts ar makroekonomisko situāciju valstī? Un vēl. Par finansu ministra atbildību jau bija izteiktas daudzas kritiskas piezīmes. Daļa šo kritisko piezīmju ir pārpratuma rezultāts. Piemēram, mana cienījamā frakcijas kolēģa Ābiķa kunga piezīme par to, ka finansu ministrs gatavojoties noteikt stratēģiju. Tik tiešām šajā likumprojektā nav iekšā nekā tamlīdzīga, kas paredzētu šādas funkcijas finansu ministram. Bet runāšu par jautājuma būtību kopumā. Iespējams, ka šis ir viens no pirmajiem mēģinājumiem precizēt, likt lielāku uzsvaru uz valdības amatpersonu - uz ministru personīgo atbildību par to, kas notiek katrā viņiem uzticētajā jomā. Līdz šim praksē vēl turpina pastāvēt iepriekšējā sistēma: tiek pieņemti dažādi likumi, kuros nav līdz galam redzams šis likumu realizēšanas mehānisms un nav arī redzams, kas atbildēs par to, kā šis likums praktiskajā dzīvē darbojas. Es uzskatu, ka šis ir viens no pirmajiem likumprojektiem, kurā, lūk, šis aspekts ir daudz skaidrāk akcentēts. Iespējams, ka mēs varētu diskutēt par to, kā šeit jau teica viena runātāja, ka šīm tiesībām ir jābūt pastiprinātām ar atbildību. Par to varētu diskutēt. Nobeigumā es tomēr gribu aicināt cienījamos kolēģus atbalstīt šo likumprojektu pirmajā lasījumā. Grūti būtu piekrist Seiles kundzes nostājai. Viņa kritizēja atsevišķus pantus un formulējumus šajā likumprojektā (lai gan tas nav galvenais pirmā lasījuma uzdevums), praktiski neskatīdama šā likumprojekta koncepciju un vienlaikus noraidīdama šo likumprojektu pirmajā lasījumā. Ja mēs to nepieņemsim pirmajā lasījumā, tas nozīmē, ka mēs nevarēsim turpināt ne vien tālāko darbu pie nākamajām reformām budžeta sakārtošanas jomā, par kurām es runāju iepriekš, bet praktiski nebūs arī iespējams novest līdz galam šo pašu likumprojektu, jo kā to var izdarīt, ka likumprojekta autori nav saņēmuši konkrētas kritiskas piezīmes, ierosinājumus, variantus, redakcionālus labojumus? Lai darbu varētu turpināt, likumprojekts ir jāpieņem pirmajā lasījumā. Tad mēs varēsim turpināt darbu jau konkrēti pa pantiem, pie formulējumiem.".
- 1993_12_09-seq274 language "lv".
- 1993_12_09-seq274 speaker Uldis_Osis-1948.
- 1993_12_09-seq274 mentions Q822919.
- 1993_12_09-seq274 mentions Q211.
- 1993_12_09-seq274 mentions Q183.
- 1993_12_09-seq274 mentions Q15180.
- 1993_12_09-seq274 mentions Q30.
- 1993_12_09-seq274 mentions Q79854.
- 1993_12_09-seq274 mentions Q4382060.