Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1993_12_02-seq32> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1993_12_02-seq32 type Speech.
- 1993_12_02-seq32 number "32".
- 1993_12_02-seq32 date "1993-12-02".
- 1993_12_02-seq32 isPartOf 1993_12_02.
- 1993_12_02-seq32 spokenAs 46.
- 1993_12_02-seq32 spokenText "Gundars Bērziņš - Zemnieku savienības, kā arī Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs un Zemkopības ministrijas darba grupas par graudu uzņēmumu privatizāciju vadītājs. Ir tāda koncepcijas izstrādāšanas grupa. Tā ka lielu daļu pārmetumu, ja jūs tos saskatāt, varat tieši adresēt arī man. Tomēr principā es vispirms precīzi izstāstīšu situāciju. Pirmā un galvenā problēma. Šobrīd uzņēmums ir nevis valsts uzņēmums, bet pašvaldības uzņēmums. Šobrīd arī mums, Zemkopības ministrijai, ir grūti atrast argumentus un paskaidrot, kāpēc to nodeva. Rajons prasīja - tam nenodeva, bet pilsētai nodeva. Tas jau ir noticis fakts, un tur šobrīd varbūt ir jāmeklē risinājumi, bet principā tas ir konceptuāls jautājums. Protams, es saprotu pārmetumus, ka Zemkopības ministrija slikti strādā, lai gan es tā negribētu teikt. Protams, daudz kas nav padarīts, taču, cik mēs spējam, tik darām to, kas ir mūsu spēkos. Taču koncepcija ir tāda, ka tieši šajos uzņēmumos, kas tiek nodoti pašvaldībām, šie procesi rit absolūti nekontrolējami, jo šajos procesos katrā vietā pašvaldības absolūti brīvi, pēc savas izpratnes, pieiet šai privatizācijai. Tāpēc šī problēma ir daudz plašāka un daudz smagāka, nekā šeit tika izskatīta. Otrs. Manuprāt, šis izklāsts ir absolūti neprecīzs. Tas ir izraksts no avīzītes - palasījām, uzrakstījām un iesniedzām pieprasījumu. Šī Saeima mūsu, manuprāt, ieies vēsturē... Es nezinu, varbūt būs vēl arī kāda spēcīgāka Saeima pieprasījumu ziņā. Un mēs tiešām varonīgi cīnāmies pieprasījumu frontē. Visa 1926. gada laikā Saeima spēja iesniegt un izskatīt divus pieprasījumus, bet mēs cīnāmies varonīgi, jo katru nedēļu mums ir viens vai divi... Tātad mēs tiešām vareni strādājam, jo, skatot pieprasījumus, protams, šie jautājumi tiek labprātāk risināti tā vietā, lai šajā brīdī skatītu likumprojektus, lai skatītu koncepcijas, lai risinātu lietas pēc būtības... Trešais. Mēs tiešām esam izlasījuši avīzīti un ielikuši... Mēs patiesi esam bijuši tur vairākas reizes. Tur radās tāda problēma, ka mēs, Zemkopības ministrija, juridiski tieši nevarējām iejaukties, jo tas nav mūsu uzņēmums, bet ir pašvaldības uzņēmums. Tomēr mēs ļoti stingri ar visām pusēm risinājām sarunas un principā nonācām pie tāda viedokļa, ka tiek apmierinātas arī zemnieku intereses, ka šinī privatizācijā 60 procenti akciju tiek sadalīts starp zemniekiem. Taču neaizmirsīsim, ka šeit ir Jelgavas “Akots”, kurš uzskata, ka viņš ir vienīgais zemnieku pārstāvis. Bez tam Jelgavas kombināts apkalpo arī Tukuma un Jelgavas rajonu, un viņi uzskata, ka viņi ir vienīgie, ka viņi būs tie īpašnieki, kas noteiks. Tajā koncepcijā, kas bija saskaņota ar šo uzņēmuma direktoru, tika panākts kompromiss, ka 30 procenti būs Tukuma rajonam un 30 - Jelgavas rajonam. Un arī Jelgavas zemniekus nepārstāv tikai “Akots”. Tur ir Lielplatone un vēl citas kooperatīvās sabiedrības, kurām arī ir jādod, jo šobrīd šajā risinājumā citi taisni tiek atstumti, jo ir tikai viena kaut kāda kooperatīvā sabiedrība, kurai mēs atdodam, bet citiem nedodam. Tāpēc es uzskatu, ka šis risinājums, manuprāt, ir diezgan nekorekts. Tas ir no avīzes izgriezts un pārrakstīts. Mēs tiešām vairākkārt tur esam bijuši un šo problēmu nopietni pētījuši. Arī mūs ļoti satrauc šī situācija. Ceturtais. Vēl par šo privatizācijas koncepciju. Mēs šobrīd izstrādājam likumu, bet rodas jautājums: kāpēc mēs nevirzām likumu strauji uz priekšu? Mans uzskats ir tāds: protams, prioritāri šajos pārstrādes uzņēmumos ir jāņem vērā ražotāju - zemnieku - intereses, bet problēma ir tāda, ka šie kombināti ir celti sociālisma laikā un ka tiem ir ļoti dažāda struktūra. Vienā struktūrā - Gulbene - ir tikai glabātavas, tikai klētis, un tur neražo absolūti itin neko, turpretī citos kombinātos ražo kombinēto lopbarību, vēl kur citur ir kviešu un rudzu dzirnavas. Līdz ar to ražotājs šajā brīdī - es te ar ražotāju saprotu graudu ražotāju - ir arī lopkopības produkcijas patērētājs. Ir lielie kompleksi un maizes cepējs, kuram miltus maļ. Tāpēc katrā ziņā šiem uzņēmumiem ir ārkārtīgi rūpīgi jāapsver šī daļa. Atstājot kontrolpaketi ražotāju rokās, ir precīzi jānosaka, kas šajā brīdī tur ietilpst, - cik ir graudu ražotāju un cik ir lopkopības produkcijas ražotāju, jo, ja mēs tagad ieliksim to pašu zemnieku, kas specializējies graudkopībā, bet kam ir liels cūku komplekss... Viņu mēs neieliksim un viņa intereses neaizstāvēsim. Tāpēc mūsu koncepcija ir tāda, ka, izskatot individuāli šos uzņēmumus, var precīzi ievērot visu ražotāju grupu intereses, bet prioritāte, protams, ir ražotājiem. Tāpēc es tiešām lūgtu arī citus deputātus: ja vajag, tad varbūt rītdien brauksim un skatīsim uz vietas, strādāsim, izskatīsim projektu... Ja tas neatbilst, tad strādāsim, bet beigsim reiz pārrakstīt avīzes un, kā saka, taisīt lielu darba redzamību.".
- 1993_12_02-seq32 language "lv".
- 1993_12_02-seq32 speaker Gundars_Berzins-1959.
- 1993_12_02-seq32 mentions Q822919.
- 1993_12_02-seq32 mentions Q1807079.
- 1993_12_02-seq32 mentions Q179830.
- 1993_12_02-seq32 mentions Q26472964.
- 1993_12_02-seq32 mentions Q5618600.