Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1993_10_28-seq35> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 1993_10_28-seq35 type Speech.
- 1993_10_28-seq35 number "35".
- 1993_10_28-seq35 date "1993-10-28".
- 1993_10_28-seq35 isPartOf 1993_10_28.
- 1993_10_28-seq35 spokenAs 8.
- 1993_10_28-seq35 spokenText "Cienītais priekšsēdētāj! Cienītie deputāti! Mēs skatām likumprojektu par grozījumiem 1993. gada budžetā. Protams, inflācijas apstākļos no budžeta grozījumiem neizbēgt, tomēr es gribu uzsvērt, ka pēdējā laikā inflācija Latvijā ir stipri samazinājusies un mēs esam pat pārgājuši uz deflāciju, pateicoties labai, atzītai monetārajai politikai. Bet budžeta grozījumi par to it kā neliecina. Izmaiņas budžetā ir grandiozas. Levita kungs teica, ka budžetu mēs saņemam mantojumā no iepriekšējās valdības. Es tam piekrītu, bet izpildīt budžetu vajadzēs šai valdībai, un, ja runājam par budžeta izpildi, par to ir daudz kas sakāms, jo daudz kas ir ne visai apmierinošs. Kā var neizpildīt budžetu, jo budžets ir likums?! Tas ir jāpilda. Par budžeta ieņēmumu daļu. Akcīzes nodokli vien valdība atļaujas neiekasēt par 25 miljoniem, muitu - par 7,7 miljoniem, sociālo nodokli (šķiet, ka to vispār neiekasē) - par 18 miljoniem. Visi šie mīnusi kopā rada mīnusu budžeta ienākumu daļā. Tā ir budžeta likuma neizpilde no izpildvaras puses, no valdības puses. Budžeta ienākumu daļā ir vesela virkne pozīciju, ko sauc par ieņēmumiem, bet patiesībā šie posteņi ir mīnusos. Tā ir vesela virkne ieņēmumu, kurus no lauksaimniecības vajadzēja gūt dažādiem uzņēmumiem, kuri saņēma kredītus, aizdevumus ar valsts garantijām, bet šie uzņēmumi pa šo laiku ir privatizējušies un ieņēmumus nevar atdot. Piebalga kungs teica, ka nākotnē tie tiks atdoti. Piebalga kungs! Es domāju, ka jūs labi saprotat, ka tie mīnusi, kas šodien šeit ir ierakstīti ar mīnusiem, - tie izkūpēs kā dūmi pa skursteni, un ir iluzori tos plānot kā pieņēmumus nākamajā budžetā. Par izdevumiem. Jūs paskatieties, - iepriekšējais budžets bija samērā īss, bet šie grozījumi ir trīs reizes garāki par pieņemto budžetu! Es to nenosauktu par budžetu, es to nosauktu par pašreizējo izdevumu pierakstu, sarakstu, kuru sarakstījusi Finansu ministrija ārpus budžeta. Ja tā var pildīt budžetu, tad budžets likuma veidā nav vajadzīgs, tad dosim Finansu ministrijai tiesības pierakstīt, kādi izdevumi ir vajadzīgi, un atkarībā no tā, cik budžetā ienāk, tos finansēt! Pasaulē budžetu pilda kā likumu, un arī mums tas būtu jāpilda, kā ikviens likums. Godātie deputāti! Paskatieties, kādu valdība mums ir iedevusi šo budžeta grozījumu projektu. Ir tikai nosaukta izdevumu daļa vai ieņēmumu daļa, nekāda paskaidrojuma nav. Budžeta un finansu (nodokļu) komisija ļoti ilgi pētīja un pēc tam prasīja Finansu ministrijai, kas ar to rindiņu ir jāsaprot. Imants Kalniņš pareizi teica - budžeta deficīts “spēlēja” pa nedēļām: te, teiksim, 55 miljoni (tie, protams, ir rubļos izteikti), te 10 miljoni (latos) - uz vienu pusi, te - 10 miljoni uz otru pusi! Vai tas ir nopietns budžets? Vai to nopietni var saukt par budžetu? Daži vārdi par budžeta izdevumu daļu. Vakar izskatījām izdevumu daļu. Kas attiecas uz atsevišķām lielām izdevumu pozīcijām, Finansu ministrija pat nevar paskaidrot, kam tās ir domātas. Finansu ministrija nevar paskaidrot! Kaut kādai skolai paredzēts piešķirt 30 tūkstošus latu. Ilgi pa telefonu centāmies noskaidrot, kam tie 30 tūkstoši latu ir vajadzīgi, bet viņi to adresātu neatrada. Taču, kā Zaščerinska kungs teica, Valsts zemes dienestam, kurš visai Latvijai iemēra zemi, mēs varam piešķirt tikai 30 tūkstošus. Jūs salīdziniet - nezināms objekts un visas Latvijas Zemes dienests! Es vēlreiz gribu jautāt - vai tas ir nopietni?! Levita kungs teica, ka nedrīkst no Apvienoto Nāciju Organizācijas izstāties. Nē, iepriekšējais runātājs tā nedomāja. Bet nav pieļaujams tas, ka kādas astoņas organizācijas gada beigās pieprasa statūtu iemaksas, it kā mēs nezinātu to, sastādot budžetu, bet Finansu ministrija mierīgi ieraksta, ka tie ir pašreizējie izdevumi. Tā, lūk, veidojas tie grandiozie deficīti ārpus visa. Tas pats, kā jau Kreitusa kungs teica, attiecas uz Ārlietu ministriju. Vai Ārlietu ministrija kaut vai aptuveni nezina savus izdevumus? Nē! Pēdējos mēnešos - 44 tūkstoši latu papildus! Papildus! Attiecībā uz budžeta izdevumu daļu gribu teikt, ka mums vajadzētu iedot Zemes dienestam naudu, lai Latvijas zemnieki pavasarī varētu saspraust kupicas un zināt, kur ir zemes robežas. Vēl par izdevumiem. Šajā sakarībā jau viens runātājs uzsvēra un arī Levita kungs atzīmēja, ka it kā tiekot samazināti izdevumi valsts pārvaldes aparātiem. Bet palasiet! Tajā punktā, kur visām budžeta iestādēm noņem 10 procentus, ir maza, maza piezīmīte (kā Tupeša kungs teica): “Izņemot valsts varas un pārvaldes iestādes. ” Tas ir, - mūs izņemot. Bet pārējiem paredzēts noņemt - gan skolām, gan slimnīcām. Visiem paredzēts noņemt. Es domāju, ka šeit ir ieplānots arī tas lielais algas pielikums un privilēģiju pieaugums, kas minēts civildienesta likumā, par ko Gaiļa kungs iepriekšējā reizē runāja, un tāpēc ir skaidrs, ka nav paredzēts apgrozījuma nodokļa pieaugums; nav paredzēts ieņēmums no apgrozījuma nodokļa pieauguma, kaut gan apgrozījuma nodoklis ir pieaudzis. Es domāju, ka tiek krāta rezerve, kā Zaščerinska kungs teica, algu pieaugumam nākamajā gadā. Un tieši tā to vajadzētu arī nosaukt. Un pēdējais. Šie grozījumi, kas ir jāpieņem, liecina par milzīgu paviršību; tie liecina, ka budžetu uzskata nevis par likumu, bet, kā jau es teicu, tikai par pierakstu blociņā. Cienītie kolēģi! Mēs zinām, ka Igaunijā ir pieņemts sabalansēts budžets; Lietuvā, mēs zinām, budžets ir pieņemts tikai ar 1 procenta deficītu. Viņiem budžets ir pieņemts, bet mēs par savu budžetu neesam runājuši. Mēs esam neoficiāli saņēmuši likumprojektu par valsts finansu saimniecības pārvaldīšanu, kas noteiks, kā pieņems budžetu. Bet šis likumprojekts nevienā lasījumā nav izskatīts, nevienā komisijā nav bijis. Mēs neesam saņēmuši nākamā gada budžeta koncepciju, un mēs nezinām, kā mainīsies likums par budžeta tiesībām. Mums nav neviena tiesiska dokumenta. Mums atkal draud tas pats, par ko Imants Kalniņš teica, - ka tas būs paviršs uzmetums valsts līdzekļu izdošanai un iekasēšanai, nevis likumīgs budžets, kādu to redzam civilizētajās Eiropas valstīs. Uzskatu, ka valdībai vajadzēja ļoti nopietni padomāt par nākamā budžeta likumdošanas dokumentācijas tiesisko nodrošinājumu un vajadzēja ļoti steidzīgi ķerties pie nākamā budžeta izstrādāšanas. Mēs esam nostādīti fakta priekšā, un mums, protams, šis budžets ir jāpieņem, jo šajā budžeta grozījumu projektā ir arī daudzi tādi punkti, kuri ir patiešām nepieciešami.".
- 1993_10_28-seq35 language "lv".
- 1993_10_28-seq35 speaker Edvins_Kide-1934.
- 1993_10_28-seq35 mentions Q211.
- 1993_10_28-seq35 mentions Q37.
- 1993_10_28-seq35 mentions Q191.
- 1993_10_28-seq35 mentions Q193089.
- 1993_10_28-seq35 mentions Q15628977.
- 1993_10_28-seq35 mentions Q1065.
- 1993_10_28-seq35 mentions Q940903.