Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1993_10_14-seq19> ?p ?o. }
Showing items 1 to 15 of
15
with 100 items per page.
- 1993_10_14-seq19 type Speech.
- 1993_10_14-seq19 number "19".
- 1993_10_14-seq19 date "1993-10-14".
- 1993_10_14-seq19 isPartOf 1993_10_14.
- 1993_10_14-seq19 spokenAs 66.
- 1993_10_14-seq19 spokenText "Godātais priekšsēdētāj, godātā Saeima! Nodokļi - tas ir slikti, nodokļu paaugstināšana - tas ir ļoti slikti. Un tomēr ir situācijas, kurās tas ir absolūti nepieciešams, un Latvija patlaban ir šādā situācijā. Sinkas kungs, atsaucoties uz fiskālās reformas programmām, šeit runāja par to, ka nav pareizi novirzīt pensijām, pabalstiem un algām visus ieņēmumus, kas ienāk no apgrozījuma nodokļa paaugstināšanas, jo tik un tā nekas pāri nepaliks, jo diemžēl mūsu vistrūcīgākajai iedzīvotāju daļai pieliekot šo nelielo pensijas pielikumu, kuru vien valsts šobrīd var atļauties, lai nesagrautu pašu valsti, būs tāda situācija, ka uz katriem pieciem latiem, ko valsts pieliek pensijai, pensionāru pirktspēja palielināsies tikai par diviem latiem. Tā tas ir. Tas dod iespēju nopirkt par 15 procentiem pirkumu vairāk. Un tomēr tas ir labi, jo mēs novirzām šo naudu arī skolotāju un medicīnas darbinieku algu paaugstinājumam. Kur tas suns ir apraksts? Šī ir tā kategorija - valsts darbinieku kategorija, kurai absolūti precīzi, pateicoties tam, kā tas līdz šim ir noticis, Finansu ministrija vai, pareizāk sakot, Labklājības ministrija visu laiku ir iekasējusi sociālo nodokli. Tā ir tā kategorija, kura maksā šo sociālo nodokli, bet sociālā nodokļa iekasējums ir vislielākais. Bez tam sociālais nodoklis taču ir sociālais budžets. Un pilnīgi pareizi šeit Kides kungs pieminēja, ka vajag valsts un sociālo budžetu atdalīt. Un mēs to atdalīsim. Priekšlikumi tam jau ir sagatavoti. Man šķiet, ka mums tomēr vajadzētu vērtēt arī to, ka cauri Latvijai brauc simtiem tūkstošu tūristu un desmitiem tūkstošu biznesa cilvēku. Un no katra viņu pirkuma daļu vajadzētu novirzīt tiem, kuriem ir visvairāk vajadzīgs, nevis tikai nepieciešams. Manuprāt, tas ir mūsu pienākums, jo cita ceļa nav. Lucāna kungs šeit no tribīnes brīdināja, ka sākšoties vai turpināšoties ražošanas panīkums. Visi šie argumenti, ko Lucāna kungs minēja, tika minēti arī Savisāra kunga runā Igaunijā. Taču tas nenotika. Patiesību sakot, Igaunijā viss notika kā pēc mācību grāmatas. Pirmajos trijos vai četros mēnešos ir cenu paaugstinājums, tad ir stabilizācija un pēc tam - kritums. Igaunijā šī situācija ir viens pret vienu, mēs speciāli to izanalizējām. Mēs, protams, meklēsim, Lucāna kungs un arī Kides kungs, jaunus ceļus! Jau ir ierosināts un Finansu ministrija gatavo priekšlikumus par to, kā novērst skaidras naudas norēķinus vai, pareizāk sakot, veicināt norēķinus caur bankām. Tur ir dažādi ceļi, bet vienu no šiem ceļiem mēs drīzumā vienkārši ieviesīsim, jo tur nav nepieciešams parlamenta akcepts. Tas attieksies uz peļņas nodokli. No peļņas atskaitot izmaksas, paliek summa, no kuras maksāt peļņas nodokli. Ja summa ir 5 000 latu vai ir kāda cita summa, kas vēl ir jārēķina un tā nav izgājusi cauri bankai, tad tādā gadījumā to ražošanas izmaksās neieskaita, bet no tās ir jāmaksā peļņas nodoklis. Vakar mēs krietni pastrādājam un esam precīzi izplānojuši laiku, kādā secībā mēs ķersimies pie nākamā "naudas pumpīša" Latvijas valstī. Un tās ir mūsu ostas. No pirmdienas man te ir divi korķi... Tikai nesakiet, ka es esmu uzkāpis uz korķa! No pirmdienas tikai "Latvijas balzāmā" būs šie korķi. Man ir korķis ar tādu zīmīgu ciparu - tam ir 18. numurs. Tas ir mājiens par 18 procentiem. Taču tas nozīmē, ka jums, pērkot degvīnu vai citu dzērienu, būtu jābūt pārliecinātam, ka tas ir Latvijas valstī ražotais degvīns vai kāds cits alkoholiskais dzēriens, no kura tiek maksāts nodoklis. Jums jārūpējas, lai jūs pirktu pudeli ar šo korķi, nevis ar veco. Es domāju, ka pavisam drīz mēs noteiksim datumu, no kura līdz kuram (tas faktiski ir nākamās Kabineta sēdes jautājums) ir jāiztirgo vai jāizņem no tirdzniecības pudeles ar vecajiem korķiem. Tas viss prasa laiku, un mēs to visu darām un turpināsim darīt. Protams, par apgrozījuma nodokļa apmēru var sūdzēties. Es izanalizēju 100 valstu apgrozījuma nodokļus un konstatēju, ka 28 no tām šis nodoklis ir mazāks par 18 procentiem. Es gan te neatradu kādu sistēmu (tur bija gan attīstītas valstis, gan mazattīstītas), bet katrā ziņā ir skaidrs, ka tieši mūsu situācijā šī pagaidām ir vienīgā izeja. Man ļoti patika Grota kunga priekšlikums, jo es uzskatu, ka mazāks, bet vienots apgrozījuma nodoklis Latvijai būtu ļoti labs un piemērots. Dānijā, piemēram, vienotais apgrozījuma nodoklis ir 25 procenti. Aizvakar es runāju ar Dānijas ārlietu ministru. Viņš teica: "Pastāvot mūsu nodokļu iekasēšanas sistēmai, kuru mēs uzskatām par pārāk ideālu, jo mums patiešām atņem visu, kas paredzēts valstij, mēs tomēr uzskatām, ka vienots nodoklis ir labāks par atsevišķiem. " Un viņš savā parlamentā izturēja spiedienu, kas bija līdzīgs tam spiedienam, kādu mēs saņēmām no zemniekiem, lai viņi man piedod... Viņi izturēja šo piedienu. Mēs atradām kompromisu. Manuprāt, tas ir labs kompromiss, lai mēs ar mazākām sāpēm pārietu uz normālu nodokļu iekasēšanas sistēmu tajā brīdī, kad faktiski visa sistēma vairāk vai mazāk, jācer, būs gatava. To, ko mēs gribam izdarīt ar dažādiem priekšlikumiem, mēģinot izdarīt spiedienu uz Latvijas Banku, to izdarīja Hondurasa. Ļoti rūpīgi (tāpat kā Latvija) ceļot savas naudas stabilitāti, Hondurasas valdība neizturēja parlamenta spiedienu un divu mēnešu laikā gadu gadiem krātais sabruka. Es domāju, ka mēs to nepieļausim. Un pēdējais. Igaunija pagājušajā gadā, ieviešot 18 procentu lielu vienoto apgrozījuma nodokli, balstījās uz nacionālpatriotisko aicinājumu: "Igauņi, atbalstiet vienotu 18 procentu nodokli! Tas ir vajadzīgs, lai noturētu kronas stabilitāti un lai izdarītu makroekonomiskos pārkārtojumus. " Igauņi panāca to. Igaunija attīstās straujāk nekā Latvija. Taču mēs, latvieši, neesam sliktāki par igauņiem. Un es domāju, ka to variantu, kuru piedāvā valdība, mums vajadzētu draudzīgi akceptēt.".
- 1993_10_14-seq19 language "lv".
- 1993_10_14-seq19 speaker Valdis_Birkavs-1942.
- 1993_10_14-seq19 mentions Q822919.
- 1993_10_14-seq19 mentions Q211.
- 1993_10_14-seq19 mentions Q79820.
- 1993_10_14-seq19 mentions Q191.
- 1993_10_14-seq19 mentions Q687709.
- 1993_10_14-seq19 mentions Q35.
- 1993_10_14-seq19 mentions Q783.