Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1993_10_07-seq63> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1993_10_07-seq63 type Speech.
- 1993_10_07-seq63 number "63".
- 1993_10_07-seq63 date "1993-10-07".
- 1993_10_07-seq63 isPartOf 1993_10_07.
- 1993_10_07-seq63 spokenAs 77.
- 1993_10_07-seq63 spokenText "Godātie kolēģi, kas piedalījās debatēs par šo likumprojektu! Es visnotaļ pateicos par jūsu nopietno pieeju šim likumprojektam. Pateicos, ka jūs esat to izlasījuši un izdomājuši priekšlikumus un papildinājumus, kādus būtu nepieciešams šeit ietvert. Gribu skart tikai dažus momentus, kas, manuprāt, likās visbūtiskākie jūsu teiktajās runās. Sākšu ar beidzamajiem, jo tie man atmiņā palika vislabāk. Berklava kungs principā ierosināja divus labojumus. Viņš ieteica papildinājumu, ka nedrīkst "prettiesiski iejaukties". Es domāju, ka tas tā visnotaļ varētu būt, tikai es jūs lūgtu rakstveidā formulēt šo priekšlikumu un to iesniegt Iekšlietu komisijai. Par to, vai iejaukšanās izslēdz kritikas iespēju. Protams, absolūti ne. Un tā nav arī principiāla lieta, par ko mums te šodien vajadzētu runāt. Kritizēt var visus, un pat prezidentu var kritizēt, un to vajag darīt. Es uzskatu, ka, jo biežāk tas tiks darīts attiecībā uz prokuratūru, jo labāk prokuratūra strādās. Tālāk - par kolēģa Sinkas teikto. Viņa runas būtība, vismaz manā uztverē, bija tāda, ka šeit strādājošajiem juristiem ar kvalifikāciju ir tā pašvakāk un ka vairāk vajadzētu iesaistīt Rietumu latviešus, kas ir guvuši attiecīgu izglītību. Nu, tam varbūt varētu piekrist. Aicināsim, lai brauc šurp no Austrālijas, lai apgūst tos likumus, kas ir pašreiz spēkā Latvijas Republikā. Mēs viņus ļoti labprāt pieņemsim prokuratūrā. Jo pagaidām mēs redzam, ka ārzemju juristi grib strādāt Latvijā tikai par advokātiem. Prokuratūrā neviens nav pieteicies. Varbūt Sinkas kungs varētu mums palīdzēt šo ārzemju juristu straumi novirzīt uz Latvijas Republiku. Par kolēģa Straumes ierosināto. Manuprāt, apspriešanas un visnotaļ nopietnas apdomāšanas vērts ir viņa priekšlikums par to, kādā kārtībā ģenerālprokurora amatā būtu ieceļamas amatpersonas, jo mēs zinām, ka attiecībā uz Latvijas Bankas prezidentu un dažām citām amatpersonām ir paredzēta cita kārtība. Jā, par to nopietni jāpadomā, un, ja jūs to ieosināsit rakstveidā, mēs visnotaļ nopietni izskatīsim šādu priekšlikumu. Attiecībā uz to, ka vispirms būtu nepieciešams izstrādāt "jumta" likumu, kas reglamentētu mūsu tiesu iekārtas sistēmu, man jāsaka, ka tāds ir likums "Par tiesu varu". Un mēs nebūt negatavojamies atgriezties 70 gadus atpakaļ un visu darīt tā, kā to darīja mūsu vectēvi. Galu galā arī šajā zālē mēs sēžam ar muguru pret to pusi, uz kuru toreiz deputāti skatījās; viss zālē ir apgriezts otrādi, un mēs nebūt nesakām, ka tas ir nepareizi tikai tādēļ, ka senči darīja savādāk. Tā mēs nedarīsim. Mēs veidojam modernu tiesu iekārtu Latvijā, un mēs neatjaunosim pagastos miertiesnešus, mums ir paredzēta cita sistēma, cita kārtība, un visi tie ārvalstu speciālisti, kas iepazinās ar mūsu likumu "Par tiesu varu" tā tapšanas stadijā, to novērtēja ļoti atzinīgi. Tālāk - nedaudz par Grīnblata kunga priekšlikumiem un ierosinājumiem. Šeit esot lielas pretrunas ar likumu par advokatūru un likumu par tiesu iekārtu, tātad - ar likumu "Par tiesu varu". Man jāsaka, ka nekādu pretrunu šeit nav. Un pamatnosacījums, kāpēc šādu pretrunu nevarēja būt, ir tas, ka šo likumu veidoja pamatā tas pats autoru kolektīvs, kas strādāja pie iepriekšējiem. Lai būtu skaidrība par to, kādas likumu attiecības principā teorētiski var būt, es teikšu tā: starp dažādiem likumiem var būt trīs pozīcijas. Pirmā ir tad, kad tie burts burtā atbilst un ir identiski viens otram. Protams, ka tādas situācijas nekad nav, jo nav vajadzības divus vienādus likumus izstrādāt un pieņemt. Otrā pozīcija ir tad, kad ir atšķirības - un tās ir tādas, ka viens likums papildina otru, respektīvi, tā, kā tas ir attiecībās, kādas pastāv patlaban starp Satversmi un citiem likumiem, kuri tiek balstīti uz Satversmi un papildina tos pamatprincipus, kas ir noteikti Satversmē. Un trešā pozīcija ir tā, par kuru runāja Grīnblata kungs - kad ir dažādu savstarpēju konkurējošu likumu savstarpēji izslēdzoša pretruna. Bet mūsu gadījumā tādas nav, un tādu konstatēt nevarēs neviens jurists. Tādas šeit nav, un par to mēs te nevaram runāt. Grīnblata kungs ierosināja šajā likumā paredzēt citus ierobežojumus iecelšanai prokurora amatā. Uzskatu, ka šajā likumā to nav iespējams darīt, jo šis likums ir kā papildinošs likums likumam par civildienestu. Likumā par civildienestu būs tādi ierobežojumi, kādus deputāti uzskatīs par nepieciešamiem. Visbeidzot par to, ko Grīnblata kungs runā, manuprāt, bija pats galvenais, - par jautājumu attiecībā uz pilsoņiem un nepilsoņiem. Teikšu skaidri un gaiši: mēs turēsimies līdz pēdējam pie savas nostājas pilsoņu jautājumā. Tos cilvēkus, kas 1990. gadā bija uzticīgi Latvijas Republikai, mēs nepadzīsim no prokuratūras. Uzskatu, ka uz kaut ko tādu aicināt var tikai cilvēki, kas ne par ko neatbild, kam nekas nav jāveido un kam nekas nav jāorganizē. Tas ir apmēram tas pats, kas 1990. gadā aicināt boikotēt Augstākās padomes vēlēšanas, 1991. gadā - aicināt boikotēt 3. marta aptauju, 1991. gada janvārī - nosodīt barikāžu cīnītājus, bet pēc tam - neskatoties uz to! - bez jebkādiem kompleksiem iet un balotēties parlamentā, kuru izcīnījuši citi. Aicinu balsot par šā likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā jeb, kā tas ir mūsu Kārtības rullī teikts, - par pāreju uz lasījumu pa pantiem. Protams, ne jau šodien šis lasījums ir jāuzsāk. Priekšlikumus šā likumprojekta uzlabošanai es lūgtu iesniegt Iekšlietu un aizsardzības komisijai divu nedēļu laikā - līdz 20. oktobrim - vai arī man personīgi. Paldies.".
- 1993_10_07-seq63 language "lv".
- 1993_10_07-seq63 speaker Andris_Ligotnis-1959.
- 1993_10_07-seq63 mentions Q211.
- 1993_10_07-seq63 mentions Q687709.
- 1993_10_07-seq63 mentions Q1092499.
- 1993_10_07-seq63 mentions Q408.