Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1993_08_05-seq16> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 1993_08_05-seq16 type Speech.
- 1993_08_05-seq16 number "16".
- 1993_08_05-seq16 date "1993-08-05".
- 1993_08_05-seq16 isPartOf 1993_08_05.
- 1993_08_05-seq16 spokenAs 129.
- 1993_08_05-seq16 spokenText "Priekšsēdētāja kungs, kolēģi! Es domāju, ka Saeima ir brīnišķīga vieta, lai strādātu, jo šeit vienlaicīgi var mācīties gan no citu, gan no savām kļūdām. Tanī pašā laikā es neizslēdzu arī iespēju, ka latviešu tauta jau ir klasificējusi, ka ir daļa cilvēku, kuri nemācās ne no svešām, ne no savām kļūdām. Un man liekas, ka šis ir viens no tiem gadījumiem. Es gribētu par šo izmaiņu atzīmēt šādu lietu: šā gada 21. jūlijā mēs ļoti nopietnā Saeimas sēdē pietiekami ilgi diskutējām par komisiju sastāviem, to skaitlisko sastāvu, par tiem proncipiem, pēc kuriem mēs vadījāmies, vai vispār vajag sastādīt šādas komisijas. Un tas mums ir parādījies pirmām kārtām 24. dokumentā - par komisijas sastāva apstiprināšanas kārtību. Tāpat mums bija arī Frakciju padomes iesniegtais priekšlikums, kurš tika akceptēts ar 67 balsīm. Tas ir deputātu sadalījums 5. Saeimas pastāvīgajās komsijās. Šeit visi skaitļi (arī tas, kas noteic komisijas lielumu, pie tam sadalījumu par katru frakciju) tika precīzi noteikti. Līdz ar to mēs izpildījām šīs komisijas sastāva apstiprināšanas kārtības pirmo punktu, tas ir, izveidojām pastāvīgās komisijas. Katrai frakcijai tiek noteikta pārstāvības norma, izejot no Kārtības ruļļa 149. pantā fiksētā komisijas lieluma un proporcionalitātes principa. Šis princips šajā formēšanas stadijā bija viens no galvenajiem un arī pamatprincipiem. Es gribētu citēt tās dienas jeb šā jautājuma referenta Vaivada kunga teikto. Tātad, runādams par komisiju komplektēšanu, viņš teica: "Pēc satura un būtības tās ir komisijas, kurās tātad bez 10 pastāvīgajām komisijām, kur mēs ievērojam proporcionalitātes principu un kur katrs deputāts strādās vienā komisijā... " Tālāk: "Tātad darba grupai ir vienošanās, ka tās tiek veidotas pēc proporcionalitātes principa. Un, tā kā komisijas lielums jau ir apstiprināts Kārtības ruļļa 149. pantā, mums būtu jāsper nākamais solis un jārealizē šis proporcionalitātes princips. Proporcionalitātes principa formula būtībā jau ir izstrādāta vairākos parlamentos un ar vairākām metodēm. Un arī šajā darba grupā tika precīzi fiksēts, kādām komisijām un cik liela pārstāvības norma tiek noteikta. Musu uzdevums rakstiski tagad būtu apstiprināt, lūk, šo pārstāvības normu. Un to mēs arī darījām. Mēs to darījām patiešām un pietiekamā vienbalsībā vienojāmies par šo komisijas sastāvu, ievērojot - es vēlreiz uzsvetu! - šo proporcionalitātes principu. Proporcionalitātes princips faktiski neskar vienu vai otru komisiju. Tas skar absolūti visas komisijas. Un, neņemot to vērā vai vadoties pēc otrā komisijas sastāva apstiprināšanas kārtības punkta, ka frakcijas var vienoties savā starpā par atsevišķu vietu savstarpēju apmaiņu dažādās komisijās... Tur rakstīts: "... iesniedz abas vienojošās frakcijas". Taču tik un tā tas neizslēdz šo proporcionalitātes principu. Tādēļ, manā uztverē, vienīgā šī apmaiņas iespēja, kas neizjauc proporcionalitātes principu, ir vienošanās starp koalīcijas frakcijām, tātad starp divām, trim vai arī nezin cik frakcijām, kuras savstarpēji ir vienojušās par koalīciju. Līdz ar to šeit ir noteikts balsošanas režīms koalīcijas ietvaros. Šeit tāpat ir arī šī pārstāvības norma. Un tad ir iespējams - jā, lūdzu! Turpretī visos pārējos gadījumos frakcijas, kuras nav šajā koalīcijā, šādu izmaiņu gadījumā tiek skartas. Un pie tam, es domāju, ka ne visai labvēlīgi. Tagad par konkrēto projektu, kurā ir piedāvāts, ka Ruta Marjaša no Cilvēktiesību komisijas pāriet uz Juridisko komisiju un Jānis Lucāns no Juridiskās komisijas - uz Cilvēktiesību komisiju. Šajā gadījumā, es domāju, praktiski tiek izmainīts patiešām šis proporcionalitātes princips. Ja šodien jūs paskatāties sarakstu, tad redzat, ka Juridiskajā komisijā ir 8 cilvēki: 3 no tiem ir "Latvijas ceļa" pārstāvji un viens Zemnieku savienības pārstāvis. Jā, šī ir koalīcija, kurai Juridiskajā komisijā ir četras vietas no astoņām. Un tā tas ir. Tie ir mūsu vēlēšanu rezultāti, pēc kuriem izveidoja šo proporcionalitātes principu. Taču tālākajā gaitā, ja mainās šādi, ka Jānis Lucāns no "(Saskaņa Latvijai"), kas nebūt nav koalīcijas frakcija ar Zemnieku savienību un arī ar "Latvijas ceļu", aiziet uz citu komisiju, bet Ruta Marjaša nāk uz Juridisko komisiju, tad, lūk, ir izjaukts šis proporcionalitātes princips. Un tādā gadījumā "Latvijas ceļam" šeit ir 4 pārstāvji plus koalīcijas pārstāvis Ritenis no Zemnieku savienības, un tās ir 5 vietas no astoņām. Cienītie kolēģi, 5 cilvēki šinī gadījumā jau var noturēt komisijas sēdi, jo tas ir kvorums, un 5 cilvēki var balsot. Tādā gadījumā viss normāli rit uz priekšu no šo frakciju viedokļa. Pārējiem tur nav ko darīt ne balsošanas jautājumā, ne arī sēdes noturēšanas jautājumā. Tanī pašā laikā paskatīsimies tālāk. Piemēram, ir Sociālo un darba lietu komisija. Cienītie kolēģi, šinī gadījumā komisija, kura, pēc komisijas vadītājas Kuprijanovas vārdiem, ir ļoti būtiska, ļoti nozīmīga un svarīga, kur tūlīt tūlīt parādīsies pirmie nopietnie jautājumi, kurus vajadzētu izskatīt (tās ir algas, tās ir pensijas), šī komisija līdz pat šim laikam nav noformēta. Un pie tam šinī komisijā savu kandidatūru vēl joprojām nav noteikusi lielākā frakcija - "Latvijas ceļš". Tanī pašā laikā Jānis Ritenis, kā es saprotu, ir attiecīgā virziena ministrs Ministru kabinetā. Līdz ar to, cienītie kolēģi, vai nebūtu daudzkārt loģiskāk, ka Jānis Ritenis kā Zemnieku savienības pārstāvis pārietu uz attiecīgo komisiju, tātad uz Sociālo un darba lietu komisiju, kurā tad patiešām nu vienreiz ir nepieciešama viņa kompetence. Un tur tad viņš piedalītos šīs komisijas sēdēs un, jāsaka, būtu informēts par to, kas tur, komisijā, notiek un kādas domas ir šeit, Saeimā. Tādā gadījumā Ruta Marjaša nāktu Jāņa Riteņa vietā, un nekas netiktu izjaukts. Proporcionalitāte būtu saglabājusies, jo šeit ir vienošanās starp divām koalīciju noslēgušām frakcijām, un šīs 4 maksimālās balsošanas vietas arī būtu saglabājušās. Tātad, ja Ruta Marjaša uzskata, ka viņa tālāk vairs Cilvēktiesību komisijā negribētu strādāt vai arī tām ir kādi citi iemesli, - to es nezinu, - lai gan viņa sevi jau ir pieteikusi starptautiski, - tā ir Strasbūra, tā ir Londona, tā ir Telaviva, kur viņa ir piedalījusies un aizstāvējusi cilvēktiesības... Taču tā ir dziļi viņas personīgā lieta un arī frakcijas lieta, ja viņa pārnāk strādāt uz šejieni - uz Juridisko komisiju. Lūdzu - mums nav nekas pretī, bet tādā gadījumā lai koalīcijas princips ir ievērots, lai proporcionalitātes princips ir ievērots, bet nevis tādā veidā, kā to piedāvā 43. dokuments. Un vēl es gribētu teikt, ka šāds piedāvājums, kāds ir 43. dokumentā, izjauc arī nākamo proporcionalitāti. Tātad Jānis Lucāns no Juridiskās komisijas tiek iekļauts Cilvēktiesību komisijas sastāvā. Taču Cilvēktiesību komisijas sastāvā no "Saskaņas Latvijai" ir Ernests Jurkāns, lai gan, cienītie kolēģi, bija paredzēts, ka tai ir viena vieta, un par to mēs nobalsojām. Nē, tagad tur ir divas vietas! Jūs saprotiet - es šobrīd gribētu runāt par godīguma principu. Ja mēs gribētu ievērot šo proporcionalitāti un to arī korekti izturēt līdz galam, tad tādā gadījumā koalīcijas frakcijām vajadzētu atrast mehānismu, kādā veidā to realizēt. Šodien tas, pēc mana viedokļa, tiek pārkāpts, un es, cienījamie kolēģi, gribētu jūs lūgt nebalsot par šādu maiņu, jo šāda maiņa ir ar tālejošām sekām. Es domāju, nebūsim naivi, ka tas nav pamanīts, ka to nav varējuši pateikt. Es domāju, šeit man ir atkal jāatgādina no 21. jūlija stenogrammas viens moments - tas ir Induļa Bērziņa teiktais. Es atļaušos citēt: "Mēs, teiksim, novienojāmies ar Zemnieku savienību, un nekas šinī gadījumā citām frakcijām netraucēja, bet mums neizdevās vienoties ar Demokrātisko centra frakciju. Mēs arī gribējām vienoties. Tā ka mēs vienkārši gaidīsim, kad būs tāda izdevība. " Cienītie kolēģi, vai tādā gadījumā mēs varētu teikt, ka parlamentārajā darbā mēs ar nekorektiem paņēmieniem izmantojam izdevību? Man to ir grūti pateikt. Es domāju, ka tā nedrīkst uzvesties. Un šajā gadījumā es saprotu tā: ja šāda pārmaiņa tālāk aizies vienkārši līdz balsošanai, tad mēs, pārkāpjot to, ko paši esam pieņēmuši, vairākums mehāniski nospiedīsim pogas un līdz ar to šī maiņa notiks..., tad mēs būsim pārkāpuši visu to, par ko iepriekš esam vienojušies. Es nezinu, vai jums pastāv frakciju balsojums, ar kuru ir obligāti tādā veidā jāpārkāpj mūsu iepriekšējais balsojums, bet, ja tāda nav, tad es gribētu šodien patiešām tos deputātus, kuri ir piekrituši šim izklāstam un pašam principam, ka mums šo proporcionalitāti nevajadzētu pārkāpt, aicināt neatbalstīt šo lēmumu par šāda veida maiņu un balsot "pret". Paldies jums par uzmanību!".
- 1993_08_05-seq16 language "lv".
- 1993_08_05-seq16 speaker Maris_Budovskis-1939.
- 1993_08_05-seq16 mentions Q822919.
- 1993_08_05-seq16 mentions Q211.
- 1993_08_05-seq16 mentions Q2167704.
- 1993_08_05-seq16 mentions Q1807079.
- 1993_08_05-seq16 mentions Q84.
- 1993_08_05-seq16 mentions Q4521490.
- 1993_08_05-seq16 mentions Q1661904.
- 1993_08_05-seq16 mentions Q33935.