Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1993_07_15-1-seq13> ?p ?o. }
Showing items 1 to 11 of
11
with 100 items per page.
- 1993_07_15-1-seq13 type Speech.
- 1993_07_15-1-seq13 number "13".
- 1993_07_15-1-seq13 date "1993-07-15".
- 1993_07_15-1-seq13 isPartOf 1993_07_15-1.
- 1993_07_15-1-seq13 spokenAs 129.
- 1993_07_15-1-seq13 spokenText "Priekšsēdētāja kungs, kolēģi! Es runāšu Pagaidu mandātu komisijas vārdā, kuras sēdē mēs izskatījām iespējamos priekšlikumus un tos rakstveidā iesniedzām šā Kārtības ruļļa izstrādāšanas komisijai. Es acīmredzot esmu spiests atvainoties šīs komisijas vārdā, jo komisija nav turējusi par vajadzīgu, pirmkārt, izskatīt pēc būtības mūsu priekšlikumus, jo tie nekādā veidā nav parādījušies jaunajā tekstā. Vēl vairāk - tas ir kļuvis sliktāks. Es to mēģināšu pēc tam pierādīt. Taču tanī pašā laikā varu teikt, ka visi mūsu priekšlikumi bija rakstiski, un šobrīd es esmu spiests jums tos nolasīt. Līdz ar to jūs varēsit tikai klausīties, bet jums nebūs rakstiskā teksta, pēc kura jūs varētu spriest un atzīmēt. Tātad es sāku. Ja mēs skatāmies iepriekšējo Kārtības rulli, Ceturtās Saeimas kārtības rulli, tad "f" sadaļā - "Saeimas komisijas" jūs redzat 149. pantā šādu pārskaitījumu: "3. komisija. "Deputātu lietu izmeklēšanas komisija - 5 locekļi. 9. komisija. Mandātu komisija - 15 locekļi; 12. komisija. Petīciju komisija - 3 locekļi. " Kopsummā tātad 23 cilvēki Ceturtajā Saeimā nodarbojās ar attiecīgajiem jautājumiem. Vērojot vispār iepriekšējās - Ceturtās Saeimas - likumus, tās Kārtības rulli, redzam, ka tie ir ļoti racionāli izstrādāti. Un man parādās pirmais loģiskais jautājums: sakiet, lūdzu, ja šāda komisija būtu bez darba vai bez iespējām izskatīt vienu, otru vai trešo jautājumu, tad kādēļ gan bija 23 cilvēki, kas ar šādiem jautājumiem nodarbojas? Es domāju, ka darba tur pietiek. Protams, es negribu atsaukties uz to pieredzi, kāda bija Augstākās padomes laikā, kurā es vadīju Mandātu un deputātu ētikas komisiju, taču arī tai bija ļoti daudz darba. Ļoti! Tātad šobrīd pēc Saeimas Kārtības ruļļa izstrādāšanas komisijas iesniegtā priekšlikuma ir palikusi Mandātu un iesniegumu komisija, bet tanī pašā laikā 2. panta teksts faktiski runā tikai par mandātiem, pie tam pagātnes formā. Tas viss ir saistīts ar vēlēšanu materiālu pārbaudi un iespējamajām sūdzībām, kuras parādās četru dienu laikā pēc oficiālo materiālu izziņošanas. Viss šis laiks ir pagājis. Faktiski rodas atzinums: ja mēs tādā gadījumā nedomājam par Mandātu komisiju un šā Kārtības ruļļa redakciju tālā nākotnē, kad notiks nākamās vēlēšanas, tad šobrīd tai vairs nav ko darīt. Taču tanī pašā laikā pastāv tādas lietas kā valodas jautājums, mēs zinām, ka pastāv tādas lietas kā VDK jautājums. Mēs zinām, ka Kārtības ruļļa 8. un 9. pantā ir minētas arī vēl citas lietas, kuras būtu jāizskata parlamentā. Tāpat tas attiecas arī uz Kārtības ruļļa 19. un 20. pantu, kur ir vēl citi jautājumi. Kas tos izskatīs? Es domāju, ka šādas funkcijas vajadzētu uzņemties vienai komisijai. Ja tas ir tā, kā raksta Mandātu un iesniegumu komisija, tad tādā gadījumā kāds pamats būtu šai Mandātu un iesniegumu komisijai kaut ko pieņemt un kādas pilnvaras tai ir, ja ir norādīts tikai tas, ka tu pārbaudi vēlēšanu rezultātus un sūdzības par tiem? Es uzskatu, ka diez vai kāds no deputātiem, kas tālāk strādās Mandātu komisijā, uzņemsies tādu atbildību un pieņems šādus jautājumus izskatīšanai, ja tas nav norādīts. Un tālāk. Kāpēc es teicu, ka šis jaunais variants ir palicis sliktāks? Tātad šeit ir piedāvāts variants, par kuru, kā Endziņa kungs teica, nobalsojuši 4:4. Es jums gribētu nolasīt: "Mandātu, deputātu lietu izskatīšanas un pilsoņu iesniegumu komisija". Ak, Dievs tētiņ, cik tālu mēs esam nonākuši recidīvā no PSRS laikiem! "Pilsoņi - vai tas nozīmē, ka Saeima pieņems tikai no pilsoņiem kādus iesniegumus? Ko darīt ar citiem? Es domāju, ka tik tālu nu gan nevajadzētu aiziet. Tāpēc šādu priekšlikumu es tālāk pat negribētu apspriest. Es jums atļaušos nolasīt ļoti vienkāršu to 2. panta redakciju, kuru iesniedza Pagaidu mandātu komisija. "Saeima ievēlē Mandātu, deputātu lietu izskatīšanas un iesniegumu komisiju pēc Saeimas frakciju pārstāvības principa. Komisija pārbauda vēlēšanu materiālus, sūdzības par vēlēšanām, ja šādas sūdzības iesniegtas Centrālajā vēlēšanu komisijā ne vēlāk kā 4 dienas pēc vēlēšanu rezultātu izsludināšanas Saeimas oficiālajā izdevumā, kā arī izskata deputātu lietas un iesniegumus par deputātiem, deputātu frakcijām un komisijām, ja par tiem ir saņemti iedzīvotāju, iestāžu vai organizāciju iesniegumi. " Tātad šinī gadījumā, kā es saprotu, ir norādīta tā funkcija, ka Mandātu komisija vienlaicīgi ir tiesīga izskatīt deputātu lietas vai arī tos iesniegumus, kurus ikviens pilsonis, ikviens iedzīvotājs, tāpat arī iestādes vai organizācijas ir iesniegušas Saeimai. Ja mēs šādā veidā parādām Mandātu komisijas funkcijas, tad tās ir jāatspoguļo arī Kārtības ruļļa 3. pantā. Kārtības ruļļa izstrādāšanas komisijas priekšlikums faktiski vēlreiz apstiprina šo tikai vienīgo iespēju - lemt par deputātu pilnvaru apstiprināšanu, bet tas jau ir izdarīts. Varbūt mainīsies vēl kāds deputāts kāda iemesla dēļ vai parādīsies viens otrs cits gadījums, un ar to tad arī šī funkcija ir izbeigta. Mūsu priekšlikums ir 3. pantu formulēt šādi: "Mandātu, deputātu lietu izskatīšanas un iesniegumu komisija savas darbības rezultātus ziņo Saeimai, kura pēc tam lemj par deputātu pilnvaru apstiprināšanu. Komisija par iesniegumu izskatīšanas rezultātiem ziņo Saeimas Prezidijam un atbild iesnieguma iesniedzējam. " Tā būtu primārā nepieciešamība reaģēt uz visu to, kas ir ienācis Saeimā, un būtu viena noteikta institūcija - šinī gadījumā Mandātu, deputātu lietu un iesniegumu komisija -, kura tad arī uzņemtos atbildību par to. Ja mēs automātiski skatāmies tādā veidā, tad redzam, ka Saeimas kārtības ruļļa izstrādāšanas komisija nekādā veidā nav minējusi, ka šī ir izslēgts 179. pants. Līdz ar to mēs varam lasīt, ka Kārtības rullī ir rakstīts: "Petīciju komisija sniedz reizi mēnesī... " utt. Piedodiet, kur ir šī Petīciju komisija? Un tādā veidā mēs mēģinām izlabot arī 179. pantu. Ļoti vienkārši! Un principā tas saskan ar mūsu iesniegtajiem priekšlikumiem par 2. un 3. pantu, kas skan šādi: "Mandātu,deputātu lietu izskatīšanas un iesniegumu komisija reizi mēnesī sniedz savas darbības pārskatu ar īsu satura apzīmējumu. Pārskats izdalāms deputātiem. Plenārsēdē iesniegumi apspriežami tikai uz komisijas vai vismaz 10 deputātu ierosinājuma pamata 97. panta apzīmētajā kārtībā. " Tātad, cienītie kolēģi, praktiski mēs esam loģiski kārtojuši visu to struktūru un tās funkcijas, kādas šai komisijai varētu būt Saeimas darbībā. Es gribētu lūgt, ja jūs tam piekrītat, mūsu tekstu pavairot un pēc tam tikai lemt "par" vai "pret". Taču es domāju, ka, lai neapstātos daudzu iesākto jautājumu risināšana, tādā gadījumā ir jāparedz visas šīs funkcijas, jo citādi Mandātu komisijai nav nekādu pilnvaru tās izpildīt. Vai cits - alternatīvs - gadījums. Par katru atsevišķo gadījumu, teiksim, valodas jautājumu, Saeima balso un nodod šo jautājumu izskatīšanai Mandātu komisijā, tomēr tas neatrisina iepriekšējās pretrunas. Es ceru, ka jūs atbalstīsit mūs. Paldies par uzmanību!".
- 1993_07_15-1-seq13 language "lv".
- 1993_07_15-1-seq13 speaker Maris_Budovskis-1939.
- 1993_07_15-1-seq13 mentions Q822919.
- 1993_07_15-1-seq13 mentions Q15180.
- 1993_07_15-1-seq13 mentions Q80919.