Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1993_07_14-seq80> ?p ?o. }
Showing items 1 to 10 of
10
with 100 items per page.
- 1993_07_14-seq80 type Speech.
- 1993_07_14-seq80 number "80".
- 1993_07_14-seq80 date "1993-07-14".
- 1993_07_14-seq80 isPartOf 1993_07_14.
- 1993_07_14-seq80 spokenAs 71.
- 1993_07_14-seq80 spokenText "Diemžēl Levita kunga nav zālē, un tāpēc varbūt šī mana uzstāšanās ir mazliet anonīma, jo nav likuma autora un nav tā cilvēka, kas likumprojektu pieteica. Bet es ceru, ka līdz viņam šīs domas tiks novadītas. Vispirms, runājot par Levita kunga pieteikumu, man ļoti žēl, ka viņš mūs visus ir iedalījis opozīcijā, kas neatbilst vairākumam. Mēs gan opozīcijā nebijām domājuši būt, bet, ja nu mēs esam iedalīti opozīcijā un no mums gaida kritiku, tad mēs arī centīsimies attaisnot Levita kunga uzticību. Tā ir piebilde attiecībā uz to, ka varbūt nevajag deputātus tik viennozīmīgi dalīt divās daļās, jo ne vienmēr Latvijā ir bijusi pozīcija un opozīcija. Latvijā ir bijušas arī lielās koalīcijas. Tāpēc varbūt vajag mācīties no vēsturiskās pieredzes. Otra lieta. Runājot par jautājumiem, kas interesē mūsu frakciju, mūs ne visai apmierināja dotā atbilde, jo tas, ka ministrs varēs nenākt attaisnojoša iemesla dēļ, ir tikpat stiepjams jēdziens kā slinkam skolniekam, kuram attaisnojošs iemesls nemācīties ir vienmēr pie rokas. Tāpēc mūsu frakcija uzskata, ka ir jābūt striktam, noteiktam reglamentam, kas konkrēti atļauj neapmeklēt Saeimas sēdi, ir īpaši, ņemot vērā Grīnblata kunga aprēķinus, ka aptuveni 35 cilvēki no 100 aizies valdības aparātā. Un tāpēc tas nav tik viennozīmīgs jautājums, lai šī zāle nebūtu pustukša un lai atkal nebūtu kārtējais saraksts ar attaisnojošiem iemesliem neierobežotā skaitā. Otrs jautājums Levita kungam varbūt nebija pilnīgi skaidrs. Nezinu - kāpēc. Tas ir jautājums par Ministru prezidenta biedriem. Es nedomāju jautādama, ka šis biedru skaits nozīmē palielināt Ministru kabinetu, bet es domāju pavisam kaut ko citu. Ja mēs ierakstām šos vārdus vairāk, kā tas ir, vai atstājam šo 3. pantu tanī redakcijā, kā tas ir, tad iznāk elementāri: var būt brīdis, kad visi 12 ministri būs Ministru prezidenta biedri. Bet te ir jautājums: vai tad vispār ministri vairs būs? Tāpēc mēs tomēr arī paliekam pie tā, ka vārds "vairāk" nevar būt šī stiepjamā gumija, kuru var katrs izmantot kā vēlas. Likumā ir jābūt tomēr noteiktai stingrībai un skaidrībai. Nākamais jautājums, kas rada dziļas pārdomas ne tikai mums kā deputātiem, bet arī pārdomas par to cilvēku likteņiem, kuri šodien realizē valsts birokrātisko aparātu. Tas ir jautājums, kas tika izvirzīts, ko mums sniedza referents, proti, kā tagad tiks veidots ierēdniecības aparāts, kā tiks veidota šī struktūra. Un tad jau pēc diviem, trim gadiem redzēs, kas tur būs iznācis, un novērtēs. Tad iznāk tā: mēs veidosim struktūras, mēs viņus mācīsim pēc savas sistēmas, mēs viņus atestēsim, bet rezultātā smels tie un redzēs tie, kas nāks pēc mums. Tātad mūsu darbība ierēdniecības aparātā paliek it kā tāda: darām ko gribam, un tad jau pēc trim gadiem laiks rādīs. Mūsu frakcijas viedoklis ir tāds, ka šodien mēs nevaram viennozīmīgi noliegt, jau eksistējošā birokrātiskā aparāta (labā nozīmē) vietu un lomu valsts izveidē. Ja viss birokrātiskais aparāts valdības struktūrās un parlamentārajās struktūrās ir tikai negatīvi vērtējams, tad rodas jautājums, kā šī valsts vēl šodien eksistē? Tāpēc mūsu priekšlikums ir nevis izstrādāt (var izstrādāt arī jaunu, bet nevis visu noliegt), bet jau šodien veikt valsts birokrātiskā aparāta pāratestāciju, dot šiem cilvēkiem novērtējumu, jo viņu vidū ir pietiekami daudz kvalificētu kadru, kas var izturēt šo pārbaudījumu jau šodien. Un nevilkt to garumā un neteikt, ka pēc diviem gadiem mēs pateiksim, vai tu esi labs vai tu esi slikts. Otra lieta. Veidojot jauno valdības struktūru, ir jādomā ne tikai par to, kur darbu ņems ministrs. Ministrs darbu sev atradīs. Bet šodien būtu skaidri un gaiši jāpasaka, kā veidosies valsts ierēdniecības struktūra, kur paliks tie cilvēki, kas strādā šodien Ministru kabinetā kā ierēdņi, kas viņus klasificēs un kāds būs viņu liktenis. Šodien izskan doma, ka ministrijā paliks aptuveni 20 cilvēki. Bet tur šodien nestrādā 20, tur strādā trīs, četras reizes vairāk. Ir jāuzņemas zināma atbildība arī par šo cilvēku tālākajiem likteņiem, it īpaši ņemot vērā to, ka Latvijas Republikā ir bezdarbs un ka tas turpina augt, ja mēs gribam objektīvi skatīties uz reālo situāciju. Un pēdējais, ko gribēju piebilst vēl pie tā, kas ir. Mūsu frakcija ir daudzinājusi presē un teikusi to, ka šodien Latvija nav tā lielvalsts, kurā būtu stabilas ekonomiskās struktūras. Latvija nav tā valsts, kur būtu izveidojusies tāda biznesa struktūra, kas droši finansētu valsts eksistenci. Tāpēc mums kopumā nav pieņemama kā koncepcija šāda valsts politiskā pārvaldes sistēma valdībā. Latvijai vēl nav pienācis tas laiks. Pēc gadiem sešiem, es domāju, mēs par to varētu noteikti runāt. Bet, oponējot Levita kungam, mēs tāpēc nenoliedzam, mēs tāpēc nesakām jums - nē. Nestrādājiet un nedariet! Mēs esam izteikuši savu viedokli un nostājamies jūsu pozīcijā, nevis opozīcijā.".
- 1993_07_14-seq80 language "lv".
- 1993_07_14-seq80 speaker Ilga_Kreituse_(Grava)-1952.
- 1993_07_14-seq80 mentions Q822919.
- 1993_07_14-seq80 mentions Q211.