Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1993_07_14-seq116> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1993_07_14-seq116 type Speech.
- 1993_07_14-seq116 number "116".
- 1993_07_14-seq116 date "1993-07-14".
- 1993_07_14-seq116 isPartOf 1993_07_14.
- 1993_07_14-seq116 spokenAs 77.
- 1993_07_14-seq116 spokenText "Jā. Varbūt es pabeigšu runu un tad varbūt arī varētu pirms pārtraukuma nobalsot. Bet es nerunāšu gari. Labi. Dārgie kolēģi, es tiešām esmu ļoti pateicīgs jums par ļoti daudzajiem priekšlikumiem. Viena zināma daļa no tiem ir saprātīgi un pieņemami. Un mēs varētu varbūt vispirms īsi uz tiem atbildēt. Es šeit runāju izveidotās komisijas vārdā. Ir vairāki jautājumi, kas ir saistīti ar šā likuma koncepciju, kas ir lielā mērā izpratnes jautājumi, uz kuriem tad es mēģināšu atbildēt. Vispirms, protams, par valsts ministriem, kuru institūciju, šo jauno, Latvijas valstij neparasto institūciju, aizskāra vairāki runātāji. Jēga ir sekojoša. Ministru kabinetam ir jābūt efektīvam darba orgānam. Tas nozīmē, ka ministriem, pilntiesīgajiem ministriem... Saskaņā ar Satversmi tādu nedrīkst būt pārāk daudz. Ja mēs katrai nozarei, kura uzskata sevi, protams, par vissvarīgāko, izveidosim ministriju, tad mums būs 30 un 40 ministrijas. Tātad šeit ir tiešām ārkārtīgi kompakta struktūra. Tikai 12 ministrijas. Tas ir pirmais pamatprincips. Otrais pamatprincips ir tas, ka ir arī daudzas nozares, par kurām ir nepieciešama politiska atbildība, tieši politiska atbildība. Un šī politiskā atbildība tiek nolikta Saeimas priekšā. Tas nozīmē, ka tikai Saeima var apstiprināt šos valsts ministrus. Līdz ar to es teiktu, ka tas nozīmē arī Saeimas atbildības paaugstināšanu un Saeimas politisko atbildību pār šo darbību. Agrāk bieži bija arī tā, ka anonīmi ierēdņi atbildēja par dažādām svarīgām nozarēm, anonīmi ierēdņi, kurus nepazina Saeimas deputāti. Un tagad šie cilvēki, kuri tiek izdalīti atsevišķās nozarēs, atsevišķās ministrijās, nāks Saeimas priekšā un viņiem būs Saeimas priekšā jāatbild par savu darbību, un Saeima būs politiski atbildīga par to, ja tā nebūs laikā izteikusi viņiem neuzticību, ka varbūt viņi slikti strādā. Tas ir arī Saeimas atbildības jautājums. Daži sīkāki jautājumi par Ministru prezidenta biedriem. Ziniet ko, es domāju, es varu atgriezties pie iepriekšējā punkta par Saeimas atbildību. Es domāju, ka Saeima, protams, neapstiprinās nevienu Ministru prezidentu, kurš ieteiks sev 12 ministru prezidenta biedrus. Es domāju, tā ir vienkārši muļķība, un tālāk es uz šo jautājumu neatbildēšu. Nopietns jautājums toties ir jautājums par to, vai ministri nāks un vai tiem būs jānāk uz Saeimu. Un es teikšu, ka arī šodienas situācija rāda, ka noteikti tie nāks uz Saeimas plenārsēdēm, jo citādi tie tiks pārbalsoti. Iedomājieties, kas te notiktu, ja viena trešā daļa vai, es teiktu, mazāk - 20 deputātu no valdošās koalīcijas nebūtu! Skaidrs, ka pieņemtu pavisam citus likumus, kas būtu opozīcijas likumi un kas, protams, nebūtu pieņemami valdošajai koalīcijai. Skaidrs, ka šie deputāti nāks. Varbūt tie, kas tagad to ļoti prasa, par to arī nebūs, protams, pārāk laimīgi. Bet skaidrs, ka viņi nāks un piedalīsies balsošanā un piedalīsies plenārsēžu darbā. Noteikti. Par ministriju struktūrām. Šeit tiek apspriests likumprojekts par Ministru kabineta iekārtu. Nolikumi par atsevišķām ministrijām - tas pieder pie izpildvaras. Un šos nolikumus pieņems Ministru kabinets, jo tas ir Ministru kabineta jautājums. Šeit atkal ļoti skaidri parādās varas dalīšanas princips. Saeima pieņem likumu, šo likumu par Ministru kabinetu, bet Ministru kabineta iekšējā struktūra, ministriju struktūra ir izpildvaras jautājums. Skaidrs, protams, ka to mēs varam darīt tikai tādā apjomā, kādā apjomā mūs atbalsta Saeima. Ļoti konkrēts jautājums ir par valsts īpašuma fondu. Valsts īpašuma fonds arī nav Ministru kabineta sastāvdaļa, bet, kā jau teicu, "Latvijas ceļa" programmā, kas saskaņots ar Latvijas Zemnieku Savienības programmu, ir paredzēts izveidot šādu Latvijas valsts īpašuma fondu, kurš tad apsaimniekotu Latvijas valsts īpašumu, par ko es runāju jau iepriekš, taču tas, protams, nav kabineta loceklis, šis īpašuma fonda direktors, bet ir atbildīgs kabinetam, respektīvi, kabinets viņu ieceļ. Visbeidzot ļoti interesantais jautājums par frakcijas "Latvijas ceļš" struktūru. Es domāju, ka frakcija "Latvijas ceļš" tiešām ir jauna frakcija, varbūt drusciņ jaunāka par Kristīgo demokrātu savienību, bet mēs pieejam šai lietai diezgan nopietni. Mēs gatavojamies savam kongresam rudenī un mēs nevaram uzreiz sagatavot. Skaidrs, ka būs pēc dažiem mēnešiem rudenī kongress, kur būs tad arī formāli partijas struktūra. Un tad mēs arī pievienosimies Kristīgo demokrātu savienībai vismaz šajā jomā. Labi, es domāju, ka es uz svarīgākajiem jautājumiem esmu atbildējis. Visumā kā komisijas vadītājs es palieku pie komisijas lēmuma, kas vakar tika pieņemts, proti, atbalstīt šo likumprojektu tādu, kāds tas ir iesniegts. Mans lūgums būtu pirmajā lasījumā šo likumprojektu pieņemt.".
- 1993_07_14-seq116 language "lv".
- 1993_07_14-seq116 speaker Egils_Levits-1955.
- 1993_07_14-seq116 mentions Q822919.
- 1993_07_14-seq116 mentions Q211.
- 1993_07_14-seq116 mentions Q1020384.
- 1993_07_14-seq116 mentions Q2167704.