Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1993_07_14-seq102> ?p ?o. }
Showing items 1 to 12 of
12
with 100 items per page.
- 1993_07_14-seq102 type Speech.
- 1993_07_14-seq102 number "102".
- 1993_07_14-seq102 date "1993-07-14".
- 1993_07_14-seq102 isPartOf 1993_07_14.
- 1993_07_14-seq102 spokenAs 129.
- 1993_07_14-seq102 spokenText "Godājamais priekšsēdētāja kungs, godājamie deputāti! Cienījamā zemnieku pārstāvja Riteņa kunga uzstāšanās nedaudz liek man mainīt šo sagatavoto debašu kārtību. Es domāju, ka Riteņa kungs teica pilnīgi pareizi, ka mēs maz skatāmies uz Eiropu. Es tikai gribētu piebilst un teikt, ka mēs skatāmies gan uz Eiropu, bet ne tik daudz uz lielajām valstīm ar 80 miljoniem iedzīvotāju, bet gan uz mazajām valstīm, sevišķi uz Ziemeļeiropas valstīm un uz tādām valstīm kā Igaunija, kuras valdība jau diezgan veiksmīgi funkcionē. Vēl es gribētu piebilst, ka, Riteņa kungs, jūs neesat pirmais, kas Latvijā nepārtraukti putro angļu parlamenta tradīciju metodes ar Ziemeļeiropā pastāvošajām, kā arī angļu likumdošanas sistēmu ar, teiksim, to, kas pastāv Ziemeļeiropas valstīs. Bet jums tas būtu piedodami. Mēs tik ļoti šeit pieminam Eiropu katrā vārda galā, tādēļ man radās tāda doma, ka svarīgākais punkts šajās Eiropas valstīs laikam ir tas otrais pants, kas ir parādījies, jo vecajā likumā tā nebija. Ja nebūtu šā otrā panta, tad katrs domātu, ka ministrs laikam vada savu ministriju un acīmredzot veikalu pie ministrijas, kā arī ogo un sēņo, bet tagad nu beidzot ir precīzi norādīts, ko tad ministrs darīs. Viņš vadīs savu ministriju. Taču te uzreiz ir pretruna: ko tad darīs sekretārs? Ne jau parlamentārais, bet tas pēdējais, vismazākais? Ceturtajā pantā ir teikts, ka ministra prombūtnes laikā viņu aizvietos, teiksim, valsts ministrs, parlamentārais sekretārs un prombūtnes gadījumā valsts sekretārs. Bet vai šis valsts sekretārs vadīs atbildīgi vai bezatbildīgi - tas vairs nekur nav pateikts. Bet nu tas tā. Tagad par lietas būtību. Mēs ļoti rūpīgi iesniedzām savus priekšlikumus arī komisijā, kas strādāja, un arī vairākas frakcijas sēdes ir bijušas, bet tomēr es gribētu atkārtot, ka, pirmkārt, šeit ir ietverts pilnīgs kolektīvās bezatbildības princips ar politiskajiem vadītājiem jeb tipisks "poļitruku" institūts. Man nav skaidras tās bažas, ka 9-12 ministru kompakta valdība ar vietniekiem jeb ministru biedriem, kas būtu precīzi, nevarētu vadīt. Kāpēc būtu par to jābaidās? Tā vietā mums tika piedāvāta izšķīdusi kabineta sistēma, bezatbildīga sistēma, kura acīmredzot īsti nepārzina saimnieciskās darbības principus. Pie cēloņiem es vēl atgriezīšos, bet te ir dīvaini tas, ka parādās arī kaut kāda mistiska slepenība, kas liek domāt, ka šis likumprojekts drīzāk atgādina kaut kādu masonu ložas instrukciju sakopojumu, jo mani absolūti nepārliecināja šajā 3. nodaļā teiktais, lai cik ļoti rūpīgi Levita kungs centās mums iestāstīt, cik labus normatīvos aktus izdos Ministru kabinets, kuri uzreiz būs slepeni. Es domāju, ka te Riteņa kungam, ja viņš tik labi zina Eiropas parlamentārās metodes, kas daudzās valstīs jau ir ierakstīts Konstitūcijā, gan vajadzēja piezīmēt to, kas ir slepeni. No frakcijas "Latvijas ceļš" pārstāvjiem daži, piemēram, Kristovska kungs, bija Zviedrijā, cik es atceros, un ļoti labi iepazinās, ka slepens tur praktiski nav nekas, izņemot slepenā dienesta darbību un cilvēku personīgo informāciju. Tā ka, ja tas nav ierakstīts Konstitūcijā vai kādā slepenā vai speciālā valsts likumā par slepenību, tad šeit tas ir pilnīgi lieki, jo mums likuma nav. Tad vajag to vispirms izmest ārā, pieņemt attiecīgi šo likumu, izdebatēt un tad ielikt šajā projektā par Ministru kabinetu. Tagad varbūt vēl dažas piezīmes. Kāpēc mēs domājam, ka tas ir vajadzīgs? Te es varbūt izteikšu tīri savas subjektīvās pārdomas. Acīmredzot ir pārāk daudz cilvēku, kuri būtu jāizvieto pa dažādiem amatiem, tāpēc tiek sagudroti mākslīgi amati. Mēs atsakāmies no šīs vēsturiskās tradīcijas, kā jau es teicu, ministrs un viņa vietnieks - ministra biedrs. Un arī ministrs bez portfeļa. Tas jau ir tas pats valsts ministrs. Bet izgudrojam jaunus nosaukumus. Es pieļauju, ka var būt viens vai divi sekretāri, protams, bet ne vairāk. Valsts parlamentārais sekretārs ir cits jautājums. Tātad acīmredzot galvenais iemesls, es atkārtoju, ir daudzie cilvēki, kuriem nav bijusi nekāda praktiska iespēja sevi pierādīt gan uzņēmuma vadīšanā, gan arī vadīšanas metožu pārvaldīšanas ziņā, bet viņi kaut kādos amatos ir jāieliek. Lūk, šie pirmie četri neatbildēs absolūti ne par ko. Agrāk bija precīzi: ierēdnis - departamenta vadītājs - atbildēja ar savu galvu, tagad faktiski valsts augstākais ierēdnis - departamenta direktors - ir jau kā valsts sekretāra vietnieks vai aizslīd kaut kur pārāk tālu. Neizprotami, ko viņš īsti darīs. Skaidrs, ka starp šiem pirmajiem četriem cilvēkiem, kas būs katrā ministrijā, nav neviena ar praktisku ķērienu, kuri zinātu, kā papildināt finansu kasi valstī, tas ir, kā papildināt finanses valsts kasē, no kurienes ņem naudu. Man tas gan neatgādina Eiropu, Riteņa kungs, bet atgādina iepriekšējos laikus, kad pie Centrālās komitejas bija nodaļas, kas nodarbojās ar politisko vadību, un tad, kad nebūs kaut kas izdarīts, tad, lūk, šis ministrs vai šis parlamentārais sekretārs, vai šis valsts sekretārs varēs pateikt: lūk, tas sekretāra vietnieks vai kāds ierēdnis ir bijis tas muļķītis, es jau neiešu atbildēt, es neko nezinu, es stāvu malā, un es jau mutiski pateicu, ka vajag vairāk ražot, vajag labāk strādāt un vajag būt godīgākiem. Nobeigumā es gribētu pateikt, ka mums vajadzētu atteikties no šīs ieplānotās kolektīvās bezatbildības sistēmas, aiz kuras muguras varētu privatizēt valsts īpašuma fondu un valsts finanses, bet ārzemju kapitālieguldījumus novadīt sev vēlamā gultnē, slēpjoties aiz daudzo sekretāru, valsts sekretāru un citu bezatbildīgu cilvēku mugurām. Šeit ir iesniegti visi labojumi. To nav daudz. Tos faktiski varētu izdarīt vienā dienā - atgriežoties tātad komisijā vēlreiz atpakaļ, atjaunojot šos precīzos vecos nosaukumus ar precīzu pienākumu sadali, nosakot šajā pirmajā sadaļā precīzi atkal tieši, kas ir Ministru kabinets. Ja šis sekretārs, kā jau es teicu, varēs ministra prombūtnes laikā vadīt šo valdību, tātad viņam ir jābūt ar balsošanas tiesībām vai bez. Tas ir jānorāda. Un beigās es gribētu teikt, ka kopumā, protams, šodien nevarētu būt, vismaz frakcijas vārdā es to varu pateikt, ka oficiāli nevar runāt par to, ka šādā veidā to varētu nodot izskatīšanai pa pantiem. Paldies.".
- 1993_07_14-seq102 language "lv".
- 1993_07_14-seq102 speaker Aleksandrs_Kirsteins-1948.
- 1993_07_14-seq102 mentions Q211.
- 1993_07_14-seq102 mentions Q191.
- 1993_07_14-seq102 mentions Q193089.
- 1993_07_14-seq102 mentions Q34.