http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq55 an entity of type: Speech
xsd:integer
55
xsd:date
1994-03-03
Godātie deputāti! "Latvijas ceļa" pārstāvis Indulis Bērziņš aizrādīja uz to, ka
tāpat jau viss ir zināms, un jāsaka, ka es no rīta pat biju mazliet pārsteigts,
ar kādu vieglumu šis visai kutelīgais jautājums no 39. pozīcijas tika pārbīdīts
uz dienas sākumu, ka tam tiek atvēlēts milzīgi daudz laika un ka cilvēki to
klausās... Es tiešām to gribētu mazliet aizrādīt un lūgt deputātu kungus un
dāmas atcerēties, ka cilvēki to visu klausās. Un vai nebūs tā, ka rītdien būs
pilnas avīzes ar to, ka simts cilvēku, atvainojiet, muldēja piecas stundas un tā
arī neko būtisku neizlēma... Es atvainojos, tas attiecas uz visām frakcijām. .
Vienkārši to saku tāpēc, lai nebūtu tukšas muldēšanas, jo tēma ir pietiekami
nopietna. Un tā nav jau tik būtiska mums šeit zālē, tiem, kas saņem no 200
latiem uz augšu, un varbūt arī pārējiem, varbūt arī žurnālistiem - ne, bet
tiešām tiem 600 tūkstošiem cilvēku, par kuriem te ir runa, un es domāju, ka
tiešām nevajadzētu... . Es domāju, ka te nav runa par Jāni Riteni kā par
personību. Arī ne tāpēc, ka viņš ir ārzemju latvietis no Austrālijas. Tie visi
ir trešās pakāpes jautājumi, bet ir kaut kas daudz būtiskāks.
Labklājības ministrs visai gari runāja par nākotnes nodomiem, par tiem nodomiem,
kuri deputātiem arī ir vairākkārt piespēlēti kā valdības vai kā ministrijas
nodomi, tomēr cilvēki - deputāti un arī pensionāri - droši vien gribēja dzirdēt,
kāpēc rudenī tika noteikts, ka līdz 1. martam parādīsies šie jaunie pensiju
likumi un kāpēc šie pensiju likumi valdībā tomēr nav izstrādāti. Tas ir pats
būtiskākais. Un, ja jau valdība prognozēja, ka šos likumus 4 mēnešu laikā
nevarēs izstrādāt, tad kādēļ to uzreiz godīgi nepateica, ka valdībai vajag 6
mēnešus, 8 mēnešus vai 12 mēnešus. Varbūt arī cilvēki būtu to vēl sapratuši un
teikuši: ko lai dara, grūti laiki, nevar neko ātri izstrādāt! Tātad runa ir
nevis par nākotni, kā būs ap 2000. vai 2005. gadu, bet par to, kādēļ šie likumi
nav 4 mēnešu laikā izstrādāti, kas pie tā ir vainīgs un kādēļ ir tāda situācija.
Dabiski, ne jau ministrs pats raksta visus likumus no A līdz Z, tātad droši vien
kāds cits kaut ko nav darījis vai tam nav piešķirti līdzekļi, par to šeit
vajadzēja pateikt.
Tālāk. Ja jau pašlaik tiek solīts šis 1. aprīlis, tad tas ir ārkārtīgi bēdīgi,
jo, kā zināms, 1. aprīlī jokus vien dzen. Varbūt uzreiz vajadzētu godīgi pateikt,
ka nevis 1. aprīlis, bet kāds cits aprīlis. Tad, kad pirms nedēļas vai pirms
divām šeit nolēma par pagaidu kārtības pagarināšanu, tas man tiešām izsauca tādu
drūmu ironiju - uz noteiktu laiku pagarināt pagaidu kārtību, bet šis noteiktais
laiks šajā likumā tā arī netika nosaukts. Un tas man radīja tādas bēdīgas
pārdomas, ka laikam valdība arī šobrīd nav spējīga šo noteikto laiku pateikt,
kad tad īsti šis noteiktais laiks būs.
Te Riteņa kungs runāja arī par to, ka ir ļoti labas starptautisko speciālistu
atsauksmes par to, ka visi šie pensiju projekti ir labi un normāli. Man tikai
ienāca prātā tāda doma, ka šie ārzemju speciālisti nekad Latvijā šo pensiju
nesaņems - ne šodien, ne pēc 5, ne pēc 10 gadiem, un tad par to ir samērā viegli
spriest.
Protams, ir arī varbūt vēl vairāki citi iebildumi. Es esmu dzirdējis, ka nevajag
nemaz prasīt labklājības ministra demisiju, un tam ir vairāki argumenti, kādēļ
nevajadzētu. Viens iebildums, ko es dzirdēju, - lai cik arī bēdīgi tas būtu -
bija apmēram tāds, ka ministra Riteņa atrašanās šajā amatā tik labi grauj
"Latvijas ceļa" autoritāti kā nekas cits. Es domāju, ka tās ir divas pilnīgi
dažādas lietas, un es labprāt novēlu "Latvijas ceļam" ļoti labu autoritāti, bet
runa ir tieši par pensionāriem, un pensionāriem tas grauj nevis autoritāti, bet
veselību. Un tās ir divas pilnīgi nesalīdzināmas lietas. Es domāju, ka
nesagādāsim šo prieku valdībai tās autoritātes graušanai.
Otra būtiska iebilde, protams, ir tā, ka ne jau labklājības ministrs viens pats
izšķir to, vai tiešām šīs pensiju reformas tiks realizētas vai ne. Tas ir
atkarīgs no veselas virknes citu jautājumu, tajā skaitā arī no valsts budžeta
stāvokļa un tā tālāk. Tātad tā ir valdības atbildība kopumā.
Tomēr es domāju, ka Jānis Ritenis kā politiķis un arī kā Saeimas deputāts atbild
par to, ka viņš personīgi strādā tādā valdībā. Ja reiz viņš redz, ka šī valdība
kopumā kaut kādu no viņa neatkarīgu iemeslu dēļ nevar pildīt to, ko viņš pats,
atbraucis uz Latviju ar labiem nolūkiem, ir cerējis izpildīt, tad viņam kā
politiķim tomēr ir jāsaprot, ka nevajag sēdēt tādā laivā, kas airē ne uz to
pusi, kā viņš ir gribējis. Tā ir viņa, politiķa, personīgā atbildība, tāpēc arī
frakcija "Tēvzemei un brīvībai" pilnībā pievienojas LNNK aicinājumam - panākt
labklājības ministra atkāpšanos - un balsos tāpat. (Starpsauciens no zāles:
"Pareizi!") Paldies par uzmanību!
xsd:language
lv