http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq156 an entity of type: Speech
xsd:integer
156
xsd:date
1994-03-03
Godātie kolēģi! Šodien kārtējo reizi mēs varējām pārliecināties, ka, lai
pamatotu atkāpšanos no nacionālajām interesēm, allaž tiek piesaukti pragmatiski
argumenti, realitātes un tā joprojām. Tas viss, ko mēs dzirdam no valdošās
koalīcijas un valdības locekļiem jautājumā par Skrundas agrā brīdinājuma radaru
stacijas funkcionēšanu vēl četrus gadus mazāk vai vairāk, tas viss jau ir bijis.
Varbūt vienīgi mazāk uzspēlētās intonācijās. Un šeit atkal gribas atcerēties vēl
nesen leģendāro frāzi, kas bija un joprojām ir mūsu priekšā - pasaule mūs
nesapratīs! - , kas ir izskanējusi tādā vai citā formā daudzās runās. Šī frāze
ir universāls aizsegs jebkurai nacionālajai nodevībai. Jā, pasaule mūs nekad nav
gribējusi saprast, jo mēs dzīvojam kaimiņos naidīgai lielvarai, un pasaule nav
nekas cits kā interešu zonu sadalījums starp lielvarām. Un ir veltīgi cerēt, ka
citi par mums gādās un mūs aizstāvēs, ja mēs paši to nedarīsim, ja mēs nebūsim
stipri garā un nepiekāpīgi savās prasībās.
Latviešu tautas prasībās nav nekā īpaša, ārkārtēja un ekstrēmistiska. Mēs gribam
būt brīva tauta brīvā valstī bez militārajiem un bez civilokupantiem. Mēs gribam
savu valsti tajās robežās, kādas ir noteiktas starptautiskajos līgumos. Mēs
gribam paši lemt savu likteni un noteikt lietu kārtību savā zemē. Bez draudiem
no Austrumiem un bez gudrām pamācībām no Rietumiem. Mēs neesam tauta, kas tikko
iemācījusies lasīt un rakstīt. Mums ir sava vēsturiskā pieredze - gan 700 gadu
ilgās pirmās, gan vairāk nekā 50 gadu otrās okupācijas pieredze. Un arī savas
brīvvalsts 20 gadu pieredze. Un es esmu spiests atgādināt valdībai un tās
atbalstītājiem, ka no šīs pieredzes arī būtu jāmācās. Varētu vēl saprast, ja mēs
nemācītos no citu kļūdām, bet būs grūti saprast, kāpēc mēs negribam mācīties
paši no savām nesenā un senākā pagātnē izdarītajām kļūdām. Un, ja Birkava kungs
un Andrejeva kungs paziņo, ka viņi balsos par formulu "4 + 18", tad, manuprāt,
viņi nav mācījušies no tās kļūdas, ko pieļāva Latvijas Republikas ārlietu
ministrs Vilhelms Munters 1939. gada 5. oktobrī, parakstot Maskavā līgumu par
Padomju Savienības ierobežota karaspēka kontingenta izvietošanu Latvijas
teritorijā. Domāju, ka šajā zālē nevienam nav jāatgādina, ar ko tas beidzās. Arī
tajā līgumā bija fiksēti gan šo armijas daļu uzturēšanās termiņi, gan dažādi
citi nosacījumi. Arī toreiz divas lielvaras bija vienojušās. Arī toreiz pasaule
mūs negribēja saprast. Un arī toreiz valdība, kurai, jāsaka, gan nebija
parlamenta kontroles, izvēlējās it kā mazākā ļaunuma principu. Tāda ir visa
Baltijas valstu vēsture, un tā ir traģiska.
Vai vispār bija kāds cits ceļš? Bija. Par laimi mums ir zināma arī Somijas
pieredze. Somijā bija parlaments, kuru nespēja nobiedēt vai maldināt arguments -
pasaule mūs nesapratīs! Somi, protams, nesa smagus upurus, taču viņi izdzīvoja.
Šie upuri ir svēti. Arī valdība, akceptējot formulu "4 + 18", prasa upurus no
Skrundas un apkārtējo pagastu iedzīvotājiem. Bet kā vārdā? Vai tādēļ, lai pēc šā
" 4 + 18", pēc 1939. gada analoga, nāktu arī 1940. gada 16. un 17. jūnija
atkārtojums? Tādā gadījumā šie upuri ir lāsts valdībai, un, ja mēs, godātie
deputāti, šo pazemojumu, šo līgumu nenovērsīsim, tas būs lāsts arī mums.
Šobrīd nav īsti skaidrs, cik lielā mērā šī vienošanās starp lielvalstīm par
militāras bāzes saglabāšanu Latvijā ir Teherānas, Jaltas un Potsdamas
turpinājums un cik lielā mērā tā ir vienkārši Rietumu politiķu tuvredzība,
atbalstot Jeļcinu, biedējot ar Žirinovski un neredzot, ka to, ko Žirinovskis
runā, Jeļcins īstenībā dara. Mēs, protams, varam un mums vajag uzklausīt Rietumu
padomus, taču mums ir jābūt arī savai nostājai un savai galvai uz pleciem. Mēs
galu galā neesam ievēlēti ne Krievijā, ne Amerikā, bet mūs ir ievēlējusi
Latvijas tauta, un, kā Satversmē ir noteikts, Latvijas tauta - tas ir Latvijas
pilsoņu kopums. Un mums ir jāpārstāv šā pilsoņu kopuma intereses, jāņem vērā tā
prasības un jāstāda tās augstāk par to, ko saka Kristofers Duglass Hērts vai
Sergejs Zotovs.
Un šeit ir vietā uzdot jautājumu: kādas intereses īsti pārstāv Birkava kunga
vadītais Ministru kabinets? Ja mēs varam ticēt amerikāņu oficiālajai versijai,
tad Birkava kungs ir formulas "4 + 18" tiešais līdzautors. Pēc amerikāņu
versijas, šis skaitlis no Klintona puses tika piedāvāts kā vidējais
aritmētiskais starp Krievijas iepriekšējo prasību - 5 gadi - un Latvijas
iepriekšējo piedāvājumu - 3 gadi. Bet no kurienes tad radās šie trīs gadi un
gads demontāžai, ko Latvijas puse piedāvāja janvārī? No kurienes vispār radās
ideja, ka Latvija varētu piekrist krievu militārā objekta funkcionēšanai
Latvijas teritorijā neatkarīgi no termiņa? Uz kāda likuma bāzes Ministru
kabinetam bija tiesības 4. janvārī ar lēmuma nr. 2 otrā punkta slepeno pielikumu
piekrist Latvijas okupācijas turpināšanai? Lēmums tika pieņemts, neraugoties uz
iepriekš noteikto karaspēka izvešanas termiņu - 1993. gada 31. decembris, ko
Saeima nebija grozījusi. Lēmums tika pieņemts sesiju starplaikā, slepus no
Saeimas un tautas, un ne Saeimai, ne tautai tā saturs līdz šim brīdim precīzi
nav zināms, bet tikai nojaušams no informācijas presē. Tā ir Ministru kabineta
kārtējā prettiesiskā rīcība gan pēc būtības, gan arī no formālā viedokļa.
Protams, es neaizstāvu Augstākās padomes lēmuma juridisko spēku, taču Ministru
kabinets līdz šim nav griezies Saeimā ar priekšlikumu šos lēmumus atzīt par
spēkā neesošiem. Un tiesiskā valstī nevar būt tā, ka viens lēmums jāievēro, bet
cits- nav atkarībā no tā, kā Ministru prezidents grib vai kāds ir viņa
garastāvoklis. Ja mēs skatāmies notikumus tieši šādā hronoloģiskā aspektā, tad
amerikāņiem pat īsti nevar pārmest, jo galu galā, ja Latvija ir ar mieru paciest
okupāciju vēl trīs vai četrus gadus, tad kāpēc gan lai nevarētu 5,5 gadus, kā
tas tiek prasīts šobrīd. Tas ir pavisam loģisks spriedums, jo, atvainojiet par
salīdzinājumu, prostitūcija ir prostitūcija neatkarīgi no tā, cik daudz par to
maksā.
Un vēl. Jāatgādina, ka pirms pavisam neilga laika, formula "4 + 18" no Ministru
kabineta puses tika raksturota kā spoža Latvijas diplomātijas uzvara. Un tikai
praktiski pēdējā laikā tonis ir nedaudz mainījies. Tad jāvaicā: kam kalpo
pašreizējā Latvijas diplomātija un kam kalpo pašreizējais Ministru prezidents?
Jo kā var apgalvot, ka Latvija, nenoslēdzot līgumu par Skrundu, nonāks
starptautiskajā izolācijā, kā daudzkārt ir izteikušies Ministru kabineta
locekļi, lai gan neviens līdz šim nav atcēlis Apvienoto Nāciju Organizācijas un
Eiropas drošības un sadarbības apspriedes rezolūcijas par ātru, pilnīgu un
bezierunu Krievijas karaspēka izvešanu no Baltijas valstu teritorijas. Kāpēc
biedēt Latvijas sabiedrību un apelēt pie Skrundas pagasta iedzīvotājiem ar šiem
draudiem, ja Latvijas valsts Ministru kabineta personā pati ir ignorējusi šīs
rezolūcijas? Pasaules lielvaras, protams, ir ieinteresētas noņemt Latvijas
jautājumu no darba kārtības, taču tās to var atļauties klaji demonstrēt tikai
tāpēc, ka Latvija pati atkāpās no sākotnējām prasībām. Līguma noslēgšanas
gadījumā Skrundas militārā bāze kļūst par Latvijas un Krievijas divpusēju
attiecību jautājumu, un tā vairs nav starptautiska problēma. Tāpēc jau arī ir
šis tā sauktais diplomātiskais spiediens, jo kam gan tīk risināt svešas
problēmas. Taču es vēlreiz atkārtoju, ka šo situāciju Latvija ir izprovocējusi
pati. Varētu teikt, ka Ministru kabinets precīzi īsteno Kozireva kunga jauno
ārpolitisko doktrīnu par ierobežotas militāras klātbūtnes saglabāšanu Baltijas
valstīs. Un šī Ministru kabineta provokācija ir nesalīdzināmi bīstamāka Latvijai
nekā provokācija ar roku dzelžu uzlikšanu diviem krievu ģenerāļiem. Ir jāizbeidz
ilūzijas gan šajā zālē, gan Latvijas sabiedrībā, ka Krievijā ir dažādas
politikas attiecībā uz Baltijas valstīm. Ir tikai viena - impēriskā politika! Ja
kāds no klātesošajiem regulāri studē krievu presi, tad viņš noteikti ir
pamanījis, ka visu Krievijas Valsts domes frakciju uzskati par Baltijas valstīm
kā tā sauktās tuvējās aizrobežas valstīm un to problēmām saskan. Un šie uzskati
ir tādi, ka Krievijas ekonomiskais potenciāls ļauj tai dominēt visā bijušās PSRS
teritorijā un ka Krievijas politikai šajā teritorijā ir jābūt organiskam
iekšpolitikas turpinājumam. Un Krievijas intereses tur jāiezīmē skaidri un
precīzi. Šīs intereses ir minēto teritoriju - tātad arī Latvijas - atkārtota
integrācija Krievijas ietekmes sfērā, pakāpeniski nostiprinot un paplašinot
Krievijas ekonomisko, kā arī informācijas, kultūras un valodas telpu. Citēju:
"Krievijas ārpolitiskā kursa maiņa nav nejaušība, bet gan lielvalsts spēka,
varenības un ģeopolitisko interešu skaidra apzināšanās. " Šie vārdi pieder nevis
kādam žirinovskietim vai komunistam, bet Krievijas valdībā pārstāvētās un pie tā
sauktās demokrātu nometnes pieskaitītās Šahraja partijas pārstāvim. Nav grūti
saprast, ka Skrundas radiolokācijas stacijas funkcionēšana pēc formulas "4 + 18"
Krieviju šobrīd interesē ne tik daudz kā amerikāņu raķešu uzraudzīšana, bet
vairāk kā instruments, lai izdarītu politisku spiedienu uz Latviju, lai īstenotu
iepriekš nosauktos mērķus. Šeit vietā ir jautājums: vai Ministru kabinetam ir
kāds darbības plāns, lai ar politiskiem un ekonomiskiem līdzekļiem pretotos
Krievijas ekspansijai? Piemēram, vai ir paredzēts kaut ko darīt, lai
privatizācijas procesā Latvijas valsts īpašuma ievērojama daļa nenonāktu
okupācijas armijas atvaļināto virsnieku rokās? Spriežot pēc valsts un pašvaldību
īpašuma privatizācijas likuma, nav paredzēts darīt praktiski neko. Bet tas taču
ir valsts drošības politikas pirmais jautājums, kam Latvijā piederēs īpašums.
Par to, lūk, valdība negrib īpaši rūpēties, toties biedē mūs ar tankiem, ja
nepiekritīsim līgumam par Skrundu. Bet nekādi tanki jau nebūs vajadzīgi, jo ar
tādu valdību, kāda pašreiz ir mūsu valstī, Latvija tiks atdota bez neviena
šāviena. Un nav ko šeit runāt par starptautisko atbalstu, ja neviena valsts
Latvijai nav solījusi drošības garantijas līguma noslēgšanas gadījumā. Vēl
vairāk - amerikāņi pat nenoliedz, ka militāra konflikta gadījumā Skrunda varētu
būt viens no pirmajiem triecienobjektiem. Līdz ar to gatavība noslēgt šādu
līgumu var radīt vienīgi neizpratni.
Un pēdējais. Būdams tāpat kā mans kolēģis, visu mūsu kolēģis, Andris Saulīša
kungs un cienījamais ārlietu ministra kungs Andrejevs pēc profesijas ārsts, es
nevaru nerunāt par valdības klajo cinismu attiecībā uz vietējo iedzīvotāju
sabendēto veselību un sakropļotajām dzīvēm. Es nezinu, cik cietsirdīgam ir jābūt
valdības vadītājam, lai, aizbraucot uz Skrundu, vietējiem iedzīvotājiem
pateiktu: "Es balsošu par "4 + 18"". Pēc būtības tas nozīmē, ka es balsošu par
to, lai arī turpmāk dzimtu slimi bērni, par to, lai arī turpmāk būtu visu dzīve
praktiski vienas ciešanas. Šāda nostāja jebkurā daudzmaz ciešamā valstī nebūtu
palikusi bez sekām. Es aicinu balsot par frakcijas"Tēvzemei un brīvībai" un LNNK
deputātu ierosināto lēmumprojektu. Paldies.
xsd:language
lv