http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq144 an entity of type: Speech
xsd:integer
144
xsd:date
1994-03-03
Cienītie kolēģi! Vispirms gribu teikt, ka Saulīša kungs ir par daudz pazemīgs un
ka viņš veidojas - varbūt lēni, bet labi - par politiķi. Esmu piedalījies kopš
pagājušā gada agrā rudens šajās sarunās ar Krieviju, - ar saviem uzskatiem, ar
savas frakcijas aizmuguri, ar zināmiem principiem, ar pagātnes pieredzi
darīšanās ar Padomju Savienību dažādos līmeņos. Ja es neredzētu kaut kādu jēgu
vispār sarunām, tad jau labāk runāt, nekā nerunāt nemaz. Tad droši vien tur
neatrastos. Kā ar nākotni? Pašlaik grūti pateikt. Katram aspektam tādās sarunās
tāpat kā valdības darbam ir zināma , varētu teikt, slepenība. Lai gan tas
atklātums ir mazliet sasmērējies ar Gorbačova vārdu, bet katrā ziņā 1985. gadā tā
arī zināmā mērā bija tāda maza revolūcija, ka sāka pēkšņi runāt par atklātumu.
Bet nu arī mūsu Satversme, mūsu Kārtības rullis nosaka, ka šad un tad, bet ne
pārāk bieži (un to es gribētu uzsvērt), tāpat kā mūsu komisijas, arī šis
Augstais nams var nolemt, ka turpmākās debates būs aizklātas. Tā ka ārējā
pasaule, kas ir ārpus šīs telpas, par to vairs nekā nezinās. Zināsim tikai mēs,
deputāti. Arī līdz šim sarunas ir bijušas lielā mērā spekulāciju priekšmets
presē. Šis tas ir, protams, vienmēr atklāts, sevišķi izteikti vienmēr uzstājies
ir Krievijas delegācijas vadītājs. Man liekas, viņš ir brīvāk runājis un savus
uzskatus izteicis brīvāk nekā mūsējie, bet vienmēr šis tas jau ir izgājis tautā,
taču es personīgi apsveicu šīs debates. Tās ir līdz šim aizturētas, es neredzu
nekāda iemesla, kāpēc lai tās būtu aizturētas, jo mēs esam vēlēti tautas
pārstāvji un tauta ir nemierīga. Un ir daudz labāk, ja mēs par to varam runāt.
Bet daži iepriekšējie runātāji - sevišķi Kreitusa kungs un Resnā kungs - par
daudz aizrāvās ar to domu, ka šeit šīs debates ir galvenokārt, lai iespaidotu
vēlētājus, pašvaldību vēlētājus, lai gan Dievs un viņi paši uz vietām zina, ka
pašvaldībām ir ārkārtīgi daudz neatrisinātu vietējo jautājumu, kas ir risināmi,
un mēs zinām, ko tas nozīmē, kā arī to risināšanai viņiem vajadzētu naudu, un
tās viņiem nav. To vidū ir arī Skrundas iedzīvotāji, Kuldīgas rajons, utt. Tātad
kaut kāds sakars tam ar pašvaldību vēlēšanām ir. Bet es gribu to pilnīgi,
totāli, noraidīt, ka te mēs visu to runājam tikai tādēļ, ka tuvojas pašvaldību
vēlēšanas. Es domāju, ka šīs debates ir ārkārtīgi nepieciešamas. Un, vēl
joprojām mazliet ticēdams sarunu jēgai, es tomēr gribu pārdomām minēt dažas
lietas. Apsvērumam.
Pirmkārt, tas, ko jau pieminēja iepriekšējie runātāji. Ja mēs noslēdzam šo
līgumu, nekonsultējoties ar igauņiem. Tie šķiet, varētu, tā pavirši skatoties,
būt bijuši it kā cietāki nekā mēs, bet tomēr, ja mēs noslēdzam šo līgumu, tas
nozīmē, ka tā būs pirmā reize, kad Latvija kopš 1939. gada 5. oktobra būs
noslēgusi tāda veida līgumu, un lai nu Kreitusa kungs sevi nemāna ar kaut kādu
zinātnisku pētīšanas jeb pētniecības centru Skrundā! Nu, to es atstāju jūsu pašu
fantāzijai jeb izpratnei. Es domāju, ka tas ir mazliet ģeķīgi - runāt par
Skrundas lokatoru kā kaut kādu zinātnes objektu. Tam netic paši krievi,
piemēram. Bet mums ir jāapsver, ka tad, ja būs izgājis arī tas karaspēks, kas
tagad ir Rīgā, kas tagad vēl ir citās vietās, piemēram, Bolderājā un Rīgas
lidostā, un Lielvārdē, un Dobelē, tā tālāk, un tā tālāk, - kad tas būs aizgājis
(un to mēs visi tiešām gribam) un nu mums būs šī bāze vai šis zinātnes centrs ar
iedzīvotājiem, kuru skaits visumā (kopā ar piederīgajiem) varētu tuvoties, nu,
es nezinu, pusotram tūkstotim vai diviem -, ka tas būs tas vienīgais, kas būs
palicis. Mēs atkal kaut kādi "noliekam sāņus" Abreni un tās apgabalu, un tur nu
ir tās stacionētās vienības, un Dievs vien zina vai paši krievi, kad tās no
turienes aizies. Atceros mūsu delegācijas pagājušā gada augusta vizīti tur,
Baltinavā, pie robežas. Kad mēs tur, mēģinājām noskaidrot Punduru stacijas
atrašanās vietu, varētu tā teikt, tad dzirdējām vietējos iedzīvotājus, tāpat arī
vietējā robežapsardzes bataljona komandieri, izsakām bažas sakarā ar Krievijas
karaspēka vienībām, kas ir turpat pie Abrenes jeb Pitalovas, kā tagad to sauc,
un arī tuvējā Pleskavā - un tā tālāk. Tā ka būtībā mēs kaut kādi "noliekam
sānis" to domu, to faktu (kas nav savienojams ar 1920. gada 11. augusta Miera
līgumu), ka tiešām mūsu pašu teritorijā vēl atrodas Krievijas karaspēks. Un kad
tas aizies? Ej nu sazini! Tā ka tas ir tas otrs punkts, par ko mums ir jādomā,
turpinot sarunas ar Krieviju. Tie ir vairāki punkti.
Panteļējeva kungs minēja, ka mums ir nepieciešams līgums. Te nu atkal ir
pretarguments. Es tagad vēl nemaz neapgalvoju, ka mums nevajadzētu līgumu - bet,
teiksim, kāpēc? 1949. gada Ženēvas konvencija noteica, ka okupantam ir, protams,
jāizvācas no okupētās teritorijas. Liktos: pavisam vienkārši! Otrkārt, tā ir tā
pati Konvencija, tikai savādā kārtā šķiet, ka mūsu dienās tā neattiecas uz
Latviju. Bet Konvencija tomēr ir. Es jau nezinu, varbūt tā ir kaut kādi jāgroza
un jāsaka - neattiecas uz Baltijas valstīm, bet citādi - jā. Un tā pati
Konvencija, protams, nosaka, ka tad, ja valsts ir okupēta, nedrīkst, piemēram,
pārvietot iedzīvotājus - un tā tālāk, un tā tālāk. Viss, kas ar to ir saistīts.
Tad vēl mums ir jau pieminētie Helsinku Drošības un sadarbības konferences
pamudinājums Krievijai izvākt savus bruņotos spēkus bez jebkādu saistību
pieprasīšanas, un arī ANO rezolūcijas šajā jautājumā, un liktos, ka, patiesību
sakot, mums nevajadzētu nekādu tādu līgumu. Tā ir atbilde Panteļējeva kunga it
kā tādam izmisīgam teicienam: jā, bet ko tad, ja mēs to tagad nenoslēdzam? Bet
vispirms būtu jāapsver visi šie starptautiskie dokumenti. Un mēs neesam gluži
vieni paši, ir taču starptautiskās organizācijas, kuras ir to pieprasījušas (un
vairākkārt), un arī pati Krievija ir piekritusi, ieskaitot Borisu Jeļcinu. Tā ka
ir visi šie nenoskaidrotie punkti, un tie kaut kur "karājas gaisā". Tā ka vismaz
tie ir jāapsver arī mūsu valdībai. Man jau labāk būtu paticis, ja mūsu
delegācija būtu tieši Saeimas delegācija, bet tā nu toreiz tika nolemts, ka šī
delegācija pārstāv valdību, tātad visumā, ja mēs adresējam šai delegācijai kādas
rezolūcijas vai lēmumus, jāņem vērā, ka, protams, tā pareizā adrese ir valdības
adrese. Paldies par uzmanību.
xsd:language
lv