http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq129 an entity of type: Speech
xsd:integer
129
xsd:date
1994-03-03
Augsti godāto priekšsēdētāj! Prezidij, cienījamie kolēģi! Es, kā strādājošs
zinātnē, fizikā, arī esmu bijis saistīts ar šo problēmu no tīri zinātniska
viedokļa un tādēļ gribu mazliet tuvāk pakavēties nevis pie šiem
starptautiskajiem aspektiem, bet pie mūsu vietējās dzīves un nedaudz analizēt šo
dokumentu nr. 210, kurš mums tika izdalīts pirms dažām sēdēm, tas ir, runāšu par
Kuldīgas rajona Skrundas pagasta Tautas deputātu padomes veidlapu, un tur ir
vairāku pagastu atklātās sesijas lēmums, kurš tika mums izdalīts.
Tātad vispirms ir skaidrs, ka no starptautiskā viedokļa šis objekts ir
pietiekami pazīstams un ir pietiekami labi izanalizēta šā objekta iespējamā
ietekme uz cilvēku veselību un vidi, un tādēļ šī nostāja, ka starptautiskā
iejaukšanās jeb līdzdalība šā objekta tālākajā darbībā būtu ļoti nepieciešama un
svarīga, un varbūt pat zināmā mērā (kā jau iepriekšējais runātājs atzīmēja)
noņemtu šo psiholoģisko spriedzi un kaut kādā ziņā atrisinātu veselības
jautājumus, pat nemainot situāciju, ir ļoti laba.
Tālāk. Vai ir vai nav vajadzīgs līgums un ko mēs varam panākt ar līgumu un bez
līguma? Mana viennozīmīga nostāja ir, ka līgums ir vajadzīgs - un ir vajadzīgs
tāds, kādu pašreiz apspriežam. Kādēļ? Tādēļ, ka, ja šajā gadījumā parādās šī
nepiekāpība, nu, teiksim, tāda zināmā mērā varbūt arī spītība, tad acīmredzot ir
sagaidāms tas pats, un arvien oficiālāk, par ko jau brīdināja mans kolēģis
Indulis Bērziņš, ka Krievijas puse savu nostāju var mainīt, un visādā ziņā
neviens nešaubās (un es, tālāk analizējot šo dokumentu, arī parādīšu, ka pat
vietējie iedzīvotāji nešaubās), ka šā objekta darbība Latvijā vēl turpināsies
vairākus gadus, un šis termiņš - četri gadi darbībā un pēc tam 18 mēnešu ilga
nojaukšana - ir minimālais, ko var panākt, nenoslēdzot līgumu. Nenoslēdzot
līgumu, tas var būt garāks, un tas var būt saistīts ne tikai ar to, ka tas ir
garāks, bet saistīts ar vēl vienu blakus momentu - ar blakus momentu, ka tiek
pārskatīts arī šīs armijas izvešanas pēdējais termiņš - šā gada 31. augusts. Un
līdz ar to iznāk paradokss. Es gribu nolasīt šīs apvienoto pagastu atklātās
sesijas pirmo punktu: Skrundas radiolokatora stacijas, tātad objekta ar kaitīgu
ietekmi uz cilvēku veselību un apkārtējo vidi, kā Krievijas militārās bāzes
turpmākā darbība Latvijas teritorijā vairs nav pieļaujama un izbeidzama līdz ar
Krievijas armijas izvešanu no Latvijas teritorijas. Redziet, te iznāk tas
paradokss, ka Krievija var šo punktu viegli izpildīt, neizvedot armiju
31. augustā, bet izvedot pēc pieciem vai sešiem gadiem, un punkts būs izpildīts.
Punkts ir izpildīts, bet mēs nonākam daudz sliktākā situācijā, nekā noslēdzot
līgumu, kurā ir noteikts šis termiņš - 31. augusts.
Tālāk. Gribu paanalizēt nākamos punktus. Nākamajos punktos (es tos nelasīšu) ir
pamatā problēmas, kuras tiešām radījis šis objekts un kuras arī atklājās
pagājušās sestdienas konferencē, kuru organizēja "Latvijas ceļš", - ka šeit
tiešām ir radīti zināmi, zināmā mērā pat ievērojami zaudējumi šiem pagastiem
tīri finansiāli, un tos vajadzētu kompensēt. Gan izglītības, gan veselības, gan
dabas resursu atjaunošanas jomā, - tie visi ir finansiāli jautājumi. Tos
atrisināt var - nu, kaut vai ne visus, bet daudz labāk atrisināt tos var tikai
tad, ja līgums ir noslēgts. Pašreiz, protams, Latvija par šā objekta darbību
neko nesaņem. Neko! Ja noslēdz līgumu, tad vismaz kaut ko saņems. Vairāk vai
mazāk - tas, protams, ir apspriežams jautājums; protams, vēlams, lai būtu
vairāk, un, ja tās finanses tiks saņemtas, tad, protams, tās varēs lietot
galvenokārt tieši šo vietējo, pagastu problēmu risināšanai, un tas droši vien tā
notiks.
Vēl īpatnējāks ir trešais punkts, ka vajag pieprasīt iekļaut šī lokatora
saldēšanas iekārtās izmantot freona daudzumu Krievijas puses lietojamos
daudzumos atbilstoši Monreālas protokolam. Un šeit ir viena nianse: acīmredzot
ir skaidri redzams, ka vietējie iedzīvotāji jau pilnīgi skaidri saprot, ka šis
objekts eksistēs pēc 31. augusta, jo saskaņā ar Monreālas protokolu kaut kādi
ierobežojumi freona izmantošanā sākās tikai ar 1991. gada 1. janvāri, tātad ir
skaidrs, ka cilvēki jau saprot, ka tā lieta turpināsies, un tad mums vienīgi ir
jāizvēlas, vai mēs to turpinām, šādi nevienojušies, kas draud, manā uztverē, ar
daudz lielākām briesmām nekā tad, ja esam vienojušies, jo, ja jau mēs esam
vienojušies saprātīga līguma robežās (un es uzskatu, ka tie momenti, kas šeit ir
izspriežami, ir saprātīgi, jo citādi var sanākt vēl sliktāk), tad mēs to visu
varam panākt. Un te tālāk atkal seko jautājumi par visāda veida ekoloģiskām
ekspertīzēm, rekultivāciju un tā tālāk, kas visi atkal ir finansiāli jautājumi.
Un atkal mēs varam atrisināt šos finansiālos jautājumus daudz vieglāk, ja līgums
ir noslēgts, jo tad mēs varam paredzēt tomēr kaut kādu finansiālu ieguvumu no
tā. Nobeigumā jāsaka, ka es saprotu, ka visu šo pagastu vadītāji tiešām grib,
lai ar demokrātiskiem līdzekļiem šo jautājumu risinātu, un demokrātiski līdzekļi
tomēr ir līgumu slēgšana, nevis līgumu neslēgšana. Un tātad es domāju, ka mēs
arī izpildīsim šo pagastu priekšsēdētāju (kuri diemžēl šo dokumentu neviens nav
parakstījuši, mēs gan esam pieraduši ar parakstītiem dokumentiem strādāt; es
nezinu, vai tad visi šo pagastu priekšsēdētāji to atbalsta, nu, lai tā būtu, ka
viņi to visu atbalsta) vēlmi tiešām risināt šo jautājumu ar demokrātiskiem
paņēmieniem, un demokrātisks paņēmiens ir līguma noslēgšana. Paldies par
uzmanību.
xsd:language
lv