http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq121 an entity of type: Speech
xsd:integer
121
xsd:date
1994-03-03
Godātie kolēģi! Šobrīd visu Latvijas un Krievijas starpvalstu sarunu process ir
nonācis tiešā pretrunā ar likumu "Par Latvijs Republikas starptautiskajiem
līgumiem", kura 3. un 7. pants nosaka, ka lēmumu pieņemšana par starpvalstu
līgumu, to skaitā līgumu par ārvalstu bruņoto spēku atrašanos un to statusu
Latvijas Republikas teritorijā, noslēgšanu neietilpst Ministru kabineta
kompetencē. It īpaši to der atcerēties, runājot par Skrundas lokatora jautājumu
un par to, vai Saeima var vai nevar ierobežot delegācijas pilnvaras. Ministru
kabineta dotās pilnvaras Latvijas delegācijai starpvalstu sarunās parakstīt
līgumu par Skrundas lokatora turpmāko darbību darbību (gan pēc formulas " "3 +
1", gan pēc formulas "4 + 18", (gan pēc jebkādām citām formulām) ir zaudējušas
juridisko spēku no minētā likuma spēkā stāšanās brīža, jo Skrundas
radiolokācijas stacija neapšaubāmi ir Krievijas Federācijas bruņoto spēku
sastāvdaļa.
Līdz ar to frakcijas "Tēvzemei un brīvībai" un LNNK deputātu iesniegtais
lēmumprojekts ir ne tikai politiski, bet arī juridiski pamatots. Vai nu Saeimai
ir jāpieņem lēmums par tāda starptautiska līguma slēgšanu, kas paredzētu
Skrundas lokatora tālāku funkcionēšanu, un jāpilnvaro šī vai cita delegācija
sarunas vest, vai arī pašreizējai delegācijai, kas ir valdības delegācija, jāved
sarunas par okupācijas karaspēka ātru, pilnīgu un bezierunu izvešanu, jo šādas
pilnvaras Ministru kabinets ir tiesīgs dot.
Turpmāk par iepriekšminēto jautājumu, uz kuru ir devis atbildi Levita kungs, -
par mūsu prasību iepazīstināt deputātus ar Latvijas-Krievijas starpvalstu
sarunās iesniegto un apspriežamo nolīgumu projektiem. Šeit jāņem vērā, ka
Ministru prezidenta vietas izpildītāja Levita kunga atbilde kārtējo reizi nav
atbilde uz mūsu jautājumu, gluži tāpat kā tas bija gadījumā ar jautājumu par
Ministru kabineta rīcību 8. poliklīnikas sakarā. Atgādināšu, ka jautājums skanēja
šādi: "Lūdzam darīt zināmu Saeimas deputātiem Latvijas-Krievijas starpvalstu
sarunās abu pušu iesniegto un apspriežamo nolīgumu projektus. " Uz šo konkrēto un
nepārprotamo jautājumu atbildes vietā tika atsūtīts papīrs ar juridisko terminu
skaidrojumiem: ko nozīmē "ratifikācija", "parafēšana" un tamlīdzīgi.
Es esmu spiests Levita kungam darīt zināmu, ka mūsu frakcijas deputātu vidū nav
juridisko analfabētu, kuri nezinātu šo terminu nozīmi. Tāpēc man nekādi nav
izprotams, kādēļ Levita kungs cenšas mūs atrunāt no līguma izskatīšanas Saeimā
divas reizes, ja mēs to vismaz šajā konkrētajā jautājumā nekādi neprasījām. Mēs
prasījām vienīgi darīt zināmu apspriežamo nolīgumu projektus Saeimas deputātiem.
Tādēļ tonmēr būtu loģiski uzzināt, kādā veidā īsti jāsaprot šis Levita kunga
parakstītais dokuments. Vai tā, ka Ministru kabineta locekļi nespēj izprast trīs
rindiņas rakstītā jautājuma saturā? Vai arī tā, ka viņi tīši atteicās atbildēt
uz jautājumu pēc būtības, uzskatot, ka ne tikai tautai, bet arī Saeimas
deputātiem nav tiesību sekot līdzi Latvijas un Krievijas sarunu gaitai?
Acīmredzot nebūtu īsti korekti apvainot ministrus lasītneprašanā, tādēļ ticamāks
ir otrais variants, un tas nozīmē, ka, pirmkārt, Ministru kabinets kārtējo reizi
izrāda necieņu pret Saeimas deputātiem, neatbildot uz jautājumu pēc būtības.
Otrkārt, šajos nolīgumos, visticamāk, ir ietvertas Latvijas interesēm
neatbilstošas normas, jo kādēļ gan citādi tie būtu tik ļoti jāslēpj? Par tādu
jautājumu, ka atbilde nav sniegta Kārtības rullī paredzētajā kārtībā - 48 stundu
laikā - es nerunāšu, jo tas notiek regulāri.
Acīmredzot Ministru kabinets uzskata, ka ir lietderīgāk, ja Saeimas deputāti par
nolīgumu projektu vai jau parakstīto dokumentu saturu uzzina no preses
publikācijām, kur avotus noskaidrot ir visai problemātiski. Tieši tāpēc, ka
valdība šobrīd atsakās deputātiem darīt zināmus autentiskus nolīgumu projektus,
mēs esam spiesti savai argumentācijai izmantot divus dokumentus, kas publicēti
vienā no šās nedēļas laikrakstiem, un lūgt Ministru kabineta locekļus vai nu tos
apstiprināt, vai debašu laikā noliegt to autentiskumu.
Šie dokumenti ir Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības
vienošanās projekts "Par Latvijas Republikas teritorijā uz laiku izvietoto
Krievijas Federācijas bruņoto spēku un robežapsardzības karaspēka militārpersonu
un viņu ģimenes locekļu sociālo aizsardzību līdz to pilnīgai izvešanai" un
Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valdības pagaidu vienošanās par
caurlaides punktiem pierobežas iedzīvotāju vienkāršotai satiksmei pāri Latvijas
un Krievijas robežai.
Laikraksta redakcija informē, ka 31. janvārī abus dokumentus akceptējusi Ministru
kabineta Ārlietu un drošības komiteja un ar Levita kunga parakstu un uz
Tieslietu ministrijas veidlapas tie iesniegti izskatīšanai 1. februāra Ministru
kabineta sēdē ārpus darba kārtības.
Par izskatīšanas rezultātiem Ministru kabineta sēdē redakcijai pagaidām
dokumentālu pierādījumu nebija. Cerams, ka Ministru kabineta locekļi mūs šodien
varēs informēt par šīs izskatīšanas rezultātiem.
Tagad pavisam īsi par dokumenta saturu. Citēšu tikai tos pantus, kuru saturs ir
galējā pretrunā ar Latvijas Republikas interesēm. Vispirms - vienošanās par
militārpersonu sociālo aizsardzību, 4. pants. Citēju:
"Šīs vienošanās norādītās personas ir tiesīgas vispārpieņemtā kārtībā pārdot vai
citādā veidā nodot īpašumtiesības uz viņiem piederošo nekustamo īpašumu Latvijas
Republikā dzīvojošiem tuvākajiem radiniekiem, pilsoņiem vai iedzīvotājiem. "
Loģiski rodas jautājums: uz kāda likuma pamata Krievijas militārpersonai var
piederēt nekustamais īpašums Latvijas Republikā? Mēs ceram sagaidīt konkrētu
atbildi.
Tālāk - 5. pants, 2. punkts. Citēju: "Militārpersonas ir tiesīgas nodot viņiem un
viņu ģimenes locekļiem piešķirto apdzīvojamo platību kopā ar viņiem
dzīvojošajiem vecākiem, izņemot tos, kuri atrodas viņu apgādībā, vai
pilngadīgajiem bērniem, kuri paliek Latvijas Republikā un kuri pastāvīgi
pierakstīti Latvijā. " Atkal loģisks jautājums: vai tas nozīmē, ka Ministru
kabinets ir iecerējis Krievijas militārpersonu vecāku un viņu pilngadīgo bērnu
palikšanu Latvijā? Un, ja tas tā ir, kādēļ tas nebija ierakstīts valdības
programmā un "Latvijas ceļa" priekšvēlēšanu programmā?
Tālāk - 5. panta 3. punkts: "Militārpersonas, kurām nav apdzīvojamās platības,
tiek apgādātas ar dzīvokļiem, izmantojot militārpersonu atbrīvoto apdzīvojamo
platību neatkarīgi no tās resoriskās piederības, kā arī Krievijas Federācijas
bruņoto spēku pavēlniecības īrētās platības. " Atkal rodas jautājums: vai ar šādu
apbrīnojamu pretimnākšanu Krievijas puse netiek mudināta paturēt savus bruņotos
spēkus Latvijas Republikā pēc iespējas ilgāk?
Un visbeidzot - 10. pants: "Garnizonos var tikt izveidotas vidusskolas, lai
turpinātu militārpersonu bērnu apmācību. Šo personu bērniem ir tiesības apmeklēt
vai tikt uzņemtiem pirmsskolas iestādēs. " Domāju, ka šeit komentāri ir lieki.
Interesanti būtu zināt, cik jaunu vidusskolu līdz 31. augustam tiks atvērtas? Es
vēlreiz atkārtoju, ka es citēju tikai visabsurdākās normas.
Tālāk - par otru dokumentu, kuru es minēju. Šī vienošanās par pierobežas
iedzīvotāju vienkāršotu robežas šķērsošanu faktiski daļēji atjauno tā dēvēto
caurspīdīgo robežu, kāda tā bija pirms vīzu režīma ieviešanas. Šāda vienošanās,
protams, ir ārkārtīgi izdevīga Krievijai, jo rada papildu iespējas nelegālai
migrācijai uz Latviju un politiskām provokācijām, un izlūkdienesta darbības
pastiprināšanai.
Pats interesantākais ir fakts, ka abas šīs vienošanās paredz, ka tās stājas
spēkā parakstīšanas dienā, pretēji tam, ko tā saucamajā atbildē raksta Levita
kungs, ka visi Latvijas Republikas un Krievijas starpvalstu sarunās apspriestie
līgumu projekti satur normas par to ratifikāciju. Domāju, ka deputātiem būtu
ārkārtīgi svarīgi uzzināt, kādi ir šīs patoloģiskās nesakritībaas cēloņi. Starp
citu, otrais dokuments ir tiešā pretrunā ar Saeimā šā gada 13. janvārī pieņemto
un 26. janvārī Valsts prezidenta izsludināto likumu "Par Latvijas Republikas
starptautiskajiem līgumiem", kura 9. pants nosaka, ka Saeimā ir apstiprināmi
līgumi, kas nokārto likumdošanas ceļā izšķiramus jautājumus. Jautājums par
ārvalstnieku izceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā ir izšķirts ar
1992. gada 9. jūnija likumu, un minētā pagaidu vienošanās daļai ārvalstnieku, kas
dzīvo Latvijas pierobežā, paredz citu kārtību. Līdz ar to vai nu šī vienošanās
ir jāratificē Saeimā, vai arī tā nevar būt prioritāra attiecībā pret Latvijas
likumiem un līdz ar to ir spēkā neesoša no paša sākuma. Tāda ir šo faktu
juridiskā loģika. Bet šis, protams, ne tuvu nav pirmais gadījums, kad Ministru
kabineta voluntārai rīcībai tiek pakārtotas gan tiesības, gan likumi, gan
Latvijas valsts intereses. Mēs ceram, ka mēs debašu gaitā saņemsim atbildes uz
šiem jautājumiem. Paldies.
xsd:language
lv