http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq26 an entity of type: Speech
xsd:integer
26
xsd:date
1994-03-03
Godājamie kolēģi! Lai tiktu tiešām projām no tiem populistiskajiem toņiem un
apakštoņiem, kas šajās debatēs ir ieviesušies, es arī savu izskaidrojumu sākšu
ar dažiem skaitļiem. Jo beigu beigās atbildes uz visiem šiem jautājumiem laika
tecējumā būs jāmeklē skaitļos. Un, par skaitļiem runājot, es varu tikai vēlreiz
uzsvērt to, ka, šai valdībai darbu sākot, pensijās mēnesī izmaksāja Latvijā 9,2
miljonus latu, turpretim jau šā gada februārī mēs - Labklājības ministrija -
pensijās izmaksājām 14,9 miljonus latu. Tas ir konstatētais pensiju maksājumu
pieaugums, un tas līdzinās 47,9 procentiem. Par šo pieaugumu runājot, saprotams,
ir jādomā arī par inflāciju. Un es domāju, ka Kreitusa kungs, arī Kreitusa
kungs, nekādi nevarēs tikt garām faktam, ka inflācija šajā laikā - no oktobra
līdz janvārim - bija 21 procents, tas katram objektīvam vērotājam skaidri rāda,
ka pensionāru stāvoklis šajā laika posmā tiešām ir ievērojami uzlabojies. Tomēr
nevar apstrīdēt (un to teica jau Ministru prezidents Birkava kungs), ka mūsu
grūtdieņiem vēl nebūt nav iestājušās labas dienas. Nevar apstrīdēt to, ka tālāk
ļoti intensīvi ir jānodarbojas ar šo problēmu risināšanu. Bet šīs problēmas
nevar, godātie kolēģi, atrisināt Labklājības ministrija, ministram šeit vienā
jaukā dienā ienākot, uzkāpjot šajā tribīnē un dodot kādu tukšu solījumu, ka
pensijas no tāda un tāda datuma tiks paaugstinātas tādā un tādā apjomā. Lai to
varētu darīt, ir jāatrod valsts kasē vajadzīgie līdzekļi, un tos, saprotams, mēs
nevarēsim valsts kasē atrast tik ilgi, kamēr nebūs iestājusies zināma atlabšana
visas Latvijas saimnieciskajā situācijā. Starplaikā mēs, saprotams, varam darīt
kaut ko citu. Un tas "kaut kas cits" ir - mēģināt uzlabot mūsu valstī esošo
sociālā nodrošinājuma sistēmu un skatīties, cik papildu līdzekļu mēs varam
atrast tūdaļ jau šajā veidā. Visas šīs lietas, saprotams, pagājušajos mēnešos ir
ļoti rūpīgi pārdomātas Labklājības ministrijas darba grupās, par kurām Kiršteina
kungs gan teica, ka tādas vispār neeksistējot. Un šajās darba grupās mēs esam
nākuši pie slēdziena, ka nav iespējams apmierinoši salāpīt veco, uz padomju
laika pieņēmumiem balstīto sociālās nodrošināšanas sistēmu. Mēs esam
konstatējuši arī to, ka uz šīs sistēmas pamatiem - un pie līdzīga slēdziena ir
nākušas valdības, nākušas saeimas arī visās citās postkomunistiskajās valstīs, -
tādu, kā jūs zināt, kolēģi, Austrumeiropā un Viduseiropā šodien ir veselas 18, -
un visas šīs valdības, visas šīs saeimas ir nākušas pie slēdziena, ka uz
vecajiem pamatiem vispār neko jaunu nav iespējams būvēt. Un mēs šajā situācijā
tāpēc izvēlējāmies turpināt vecās sistēmas radītajos ietvaros dot iespējamo
sociālo nodrošinājumu, un tas ir tas, ko mēs darām, - dot (tātad pagaidām vecās
sistēmas ietvaros) iespējamo sociālo nodrošinājumu, pie viena ķeroties pie
jaunas sociālās apdrošināšanas sistēmas plānošanas un ieviešanas. Un šajā ziņā
es varu jums teikt, ka pašreiz jau beigām tuvojas 1993. gada nogalē uzsāktais
reformu plānošanas darbs, kas visās citās jau pieminētajās postkomunistiskajās
18 valstīs vēl nebūt netuvojas noslēgumam, tātad mēs esam virzījušies uz priekšu
ātrākā tempā, mēs esam citiem tālu priekšā, jo visur citur šā apjomīgā darba
veikšana ir prasījusi vairākus gadus. Pēc mūsu plāna, panākams būtu tas, ka mēs
izveidojam pavisam jaunu sociālās drošības sistēmu, kas garantētu visiem mūsu
valsts iedzīvotājiem sociālo drošību jebkurā dzīves situācijā un kas pie viena
atbilstu arī visiem sociālā taisnīguma principiem. Reformas īstenojot, mēs
vadāmies no pieņēmuma jeb īstenībā no 4-5 pamatpieņēmumiem. Tie ir šādi.
Pirmais. Nevar notikt sociālā nodokļa maksājumu paaugstināšana, bet vienīgi
racionāla pārdale. Tas nevar notikt tādēļ, ka mēs visi esam skaidrībā, ka, ja
drastiski paaugstināti tiktu Latvijas sociālā nodokļa maksājumi, tad valsts
progress, saimnieciskais progress, visās citās plāksnēs apstātos un mēs pēc
gadiem vēl būtu tāda nabadzīga valstiņa, kurai nav nekādas attīstības
perspektīvas.
Mūsu otrais pamatpieņēmums ir, ka valsts sociālās drošības sistēmas uzlabošana
nedrīkst apdraudēt tātad vispārējo valsts saimniecisko attīstību. Tālāk -
trešais. Mēs domājam, ka reformai ir jādod iespēja visiem valsts iedzīvotājiem
(un šeit es runāju par kaut ko jaunu, tas ir krasā pretrunā ar to, ko teica
Kiršteina kungs), - mēs domājam tātad, ka šīs reformas attīstībai ir jādod
iespēja, tirgus saimniecībai attīstoties, visiem valsts iedzīvotājiem
iesaistīties sevis pašu un savu ģimenes locekļu vecumdienu sociālā nodrošinājuma
plānošanā un radīšanā. Un šis, saprotams, ir vienkāršs princips, izriet no
liberālās pieejas vai jautājuma kārtošanas, kas valda abās mūsu frakcijās, tas
ir, "Latvijas ceļā" un Zemnieku savienībā.
Un ceturtais. Mēs domājam, ka reformai ir vienlaicīgi jāpalīdz tādēļ radīt
fondus, kuros uzkrātais kapitāls būs lietojams ne tikai pensiju izmaksai, bet
arī valsts attīstībai. Valsts attīstībai tādā pašā veidā, kā to darīja,
piemēram, pēckara Vācijā, kur apdrošināšanas un pensiju fonda strauja
pielietošana veicināja tikpat strauju valsts saimniecisko attīstību pēckara
gados, kuru mēs visi šodien pazīstam kā Wirtschaftswunder. Un kopš šo lēmumu
pieņemšanas notikumu attīstības gaitā skaidrs bija arī tas, ka šeit vairs runa
nav tikai par kaut kāda atsevišķa it kā pensiju likuma pieņemšanu, bet par visas
sistēmas pilnīgi pamatīgu pārkārtošanu un sakārtošanu. Un, lai to izdarītu, ir
vajadzīgs ne tikai viens likums (un tas izskaidro šīs lietas aizkavēšanos), bet
ir vajadzīga vesela sērija likumu. Vesela sērija likumu, kas sastāv no
atsevišķiem likumprojektiem. Šajā paketē ietilpst tātad astoņi atsevišķi
likumprojekti, pie visiem tiem ir strādāts jau diezgan daudz un diezgan ilgi,
mēs esam jau tik tālu, ka varam saistīties, dodot valdībai attiecīgos solījumus
par to, ka šie likumprojekti nonāks valdības izskatīšanā, un tie grafiki jau ir,
saprotams, vispārībai pieejami, tie bija pieejami arī šeit, iepriekšējā Saeimas
sēdē.
Nu, īsumā par to, kas tad ir šajā paketē iekšā. Pirmkārt, mēs gatavojam "jumta"
likumprojektu par sociālo drošību. Tas iezīmēs jaunās sistēmas pamatus un radīs
vajadzīgos fondus, jā, Kiršteina kungs, vajadzīgos fondus dažādu specifisku
uzdevumu risināšanai, un mūsu problēma ir tieši tā, ka mums nav to vajadzīgo
fondu, kurus mēs varētu lietot, mums nav tā instrumenta, kuru varētu lietot
problēmu risināšanai, tāpēc mums vispirms ir jātiek pie instrumentiem, kurus mēs
varam lietot, un tikai tad mēs varēsim nopietni runāt par šo jautājumu tālāku
risināšanu. Šo likumprojektu (es gribu to uzsvērt, un to minēja jau arī Birkava
kungs) mēs esam apņēmušies valdības izskatīšanai nodot līdz 1. aprīlim. Un šis
likumprojekts un arī tie citi paketes likumprojekti nav sajaucami ar likumu par
pensiju izmaksas kārtības pārkārtošanu, kas īstenībā, strikti ņemot, bija
vienīgā lieta, kas bija pārkārtojama līdz 1. martam, un beigu beigās tas arī tika
izdarīts.
Tālāk - otrais. Mēs strādājam arī pie sociālās nodrošināšanas fonda radīšanas.
No šā fonda nākotnē ar iztikas minimumu - un par iztikas minimumu runājot, man
jāsaka, kas tas, mūsu uztverē, ir minimālā alga mīnus 10% (saprotams, ne
minimālā alga vēl joprojām pašreizējo 15 latu apmērā, bet valdības plānotā
paaugstinātā minimālā alga), - tātad no šā fonda būs jānodrošina ar iztikas
minimumu visi Latvijas iedzīvotāji, un šeit ir problēmas, kurās mums būs jālūdz
pēc Saeimas palīdzības, jo mēs domājam, ka attiecībā uz fondu un vispār mūsu
likumdošanā būs jāiestrādā arī zināmi principi, ka tiesības saņemt sociālās
palīdzības maksājumus ir tikai tiem Latvijas iedzīvotājiem, kas šeit, Latvijā,
ir nodzīvojuši vismaz 5 gadus. Jo mēs visi zinām, ka mūsu sociālās palīdzības
sadales sistēma pašreiz cieš no ļoti lielas spriedzes, mēs sagaidām no tās par
daudz, un tas daļēji rodas tādēļ, ka mēs šīs izmaksas izdarām ļaudīm, kam tās
nebūt nevajadzētu izmaksāt. Tādēļ šī spriedze ir jāsamazina, un būtu skaidri
jādefinē, kas ir tiesīgi šos maksājumus saņemt, un tā, saprotams, ir politiska
problēma, kuru neatrisinās Labklājības ministrijā. Bet tātad šai iedzīvotāju
grupai piederētu tie cilvēki, kas ir bijuši šeit legāli 5 gadus, kam nav citu
ienākumu un kuri nekvalificējas piederībai Valsts pensiju fondā. Šai grupai
piederēs arī ilgstošie bezdarbnieki, kas nav sasnieguši pensionēšanās vecumu,
invalīdi no bērnības, kā arī apgādnieku zaudējušie bāreņi, tātad visumā cilvēki
bez pietiekama darba stāža. No šā paša fonda izmaksās arī bērnu naudas, bāreņu
un trūcīgo iedzīvotāju speciālos pabalstus un tāda veida maksājumus, kurus visus
ir jāsakārto un jāievieto pavisam skaidri vienā skaidri definētā fondā, iepriekš
minot arī jau vajadzīgo līdzekļu avotus.
Trešais. Ar diferencētām pensijām tos, kam ir lielāks darba stāžs (un par to arī
te tika daudz runāts) un kas ieguldījuši daļu savu privatizācijas sertifikātu
Valsts pensiju fondā, turpmāk apkalpos šis fonds. Tātad tas ir arī viens no
jaunradāmiem fondiem, un mēs paredzam, ka šim fondam nākamajos gados piederēs
lielākā pašreizējo pensionāru daļa. Fonda darbībai nostabilizējoties, fonda
ikmēneša izmaksas pensionāriem, pēc mūsu pārliecības, - un šajā ziņā vēl tiek
izdarīti aprēķini ar ārzemju konsultantu, ar ārzemju aktuāru palīdzību, bet ir
jau tagad pamats pieņemt, ka izmaksas no šā fonda, ja varētu nostabilizēt
privatizācijas sertifikātu ieguldījumus šajā fondā un to vērtību, varētu
tuvoties caurmēra izpeļņai, tas nozīmētu to, ka šo pensionāru lielākās grupas
dzīvē iestātos ļoti liela stabilitāte.
Gatavota tiek likumdošana arī par Valsts darba pensiju fondu. Un tas nu ir kaut
kas pavisam jauns, jo tas ir domāts tiem, kas turpinās strādāt vēl vismaz
nākošos 10-15 gadus. Šis fonds ļaus pašiem strādājošajiem nodrošināt savas
vecumdienas. Fonds tiks finansēts no tā locekļu iemaksām, un, domājot par šīm
iemaksām, es varu minēt tikai dažus piemērus. Paliksim pie Somijas. Somijā šajā
fondā darba ņēmēji iemaksā apmēram 15% no savas algas, lai saņemtu apmēram 60%
vecuma pensiju, 60% no 5 pēdējo viņu darba gadu caurmēra algas apmēra.
Paredzams, ka valsts civildienestā strādājošiem daļu šo iemaksu, kā Gaiļa kungs
droši vien apstiprinās, pārņems valsts, bet citur nodarbinātajiem būs jāpanāk
attiecīgas norunas savos darba koplīgumos. Te jāuzsver gan tas, ka maksājumi par
piederību Valsts darba pensiju fondam nav padomju stilā sasaistāmi vai sajaucami
ar sociālā nodokļa maksājumiem. Un šeit es it īpaši gribu vērsties pret
mēģinājumiem presē, pret mēģinājumiem šajā augstajā namā pretendēt, tāpat kā
padomju dienās, ka īstenībā ir tikai divas kulītes - jūsējā un valsts kulīte -
un ka līdzekļi var nākt no vienas vai otras. Īstenībā tajā sabiedrībā, kurā mēs
gatavojamies ieiet, kuru mēs te pašreiz veidojam, būs diezgan daudz līdzekļu
avotu, un tāpēc, ja mēs runājam par kaut kādu līdzekļu sadali, pārdali un
izmaksām, tādā gadījumā mums ir arī skaidri jāvar definēt, kas no katras kulītes
nāk.
Vēl es gribu pieminēt likumprojektu par bezdarba apdrošināšanu. Šis
likumprojekts arī ir ļoti vajadzīgs, un tas arī būs zināms jaunievedums, kaut
gan jāsaka, ka zināma likumdošana par bezdarba apdrošināšanu Latvijā bija
ieviesta jau 30. gados. Nu, šeit tas paredzējums ir tāds, ka tās iemaksas
attiecīgajā fondā izdarītu kā darba devēji, tā darba ņēmēji, katrs 1,5% apjomā,
un tas nebūt nemainītu (kā tas ir visās citās Rietumeiropas zemēs) izmaksātās
algas apmērus. Tajā pašā laikā šāda fonda radīšana mazinātu spriedzi uz citiem
fondiem, kas ir jāfinansē, un tas ir tas svarīgais, kas ir jāfinansē no sociālā
nodokļa.
Fonds būs saistīts ar nelaimes gadījumu darbā un arodslimību apdrošināšanu.
Pirmām kārtām tas saistīsies ar patiesi drošu darba apstākļu ieviešanu visās
darbavietās un ar darba negadījumos ievainoto speciālu aprūpi un rehabilitāciju.
Maksājumus par šo apdrošināšanu visās Rietumvalstīs - es uzsveru: visās
Rietumvalstīs! - izdara darba devēji. Paredzams, ka līdzīgs izkārtojums Latvijā
pieļaus lielus sociālā nodokļa samazinājumus un pie viena ļoti mazinās
invaliditātes radīto spriedzi uz mūsu pensiju fondiem, kas joprojām cieš no
dažādiem padomju laika unikāliem izkārtojumiem. Es varētu par tiem diezgan ilgi
runāt, un tas, saprotams, varbūt arī Kreitusa kungam apliecinātu, ka es tiešām
kaut ko zinu par visām šīm lietām un par šo lietu kārtošanu arī šeit, Latvijā,
bet es domāju, ka tas aizņemtu par daudz laika.
Tālāk. Jāpiemin ir tas, ka Latvija un Lietuva ir vienīgās valstis Eiropā, kurās
nav ieviesta obligātā autovadītāju apdrošināšana. Tas liek Latvijas
autobraucējiem, kas dodas uz Rietumiem, izņemt tā saucamās zaļās kartes, par
kurām te tik daudz tiek runāts, kaut gan tās, kā jūs redzat, ir vienkārši
anomālija, un atstāt autobraucēju ievainotus cilvēkus bez medicīniskas aprūpes
un rehabilitācijas. Invaliditātes gadījumā par ievainotajiem nu iznāk rūpēties
nodokļu maksātājiem caur to uzturētajiem fondiem, un tas savukārt palielina
spriedzi uz šiem fondiem. Tādēļ ieviešamais izkārtojums radīs speciālu,
satiksmes līdzekļu īpašnieku apmaksātu fondu, no kura tiks izdarītas izmaksas
visiem satiksmes negadījumos ievainotajiem, kas ir arī turklāt ilgstoši pacienti
ārstniecības iestādēs un kam tādēļ sniegtā palīdzība ir ļoti dārga, un atkal pie
pašreizējā izkārtojuma maksa tiek ņemta no nodokļu maksātāju sagādātiem fondiem.
Pie viena, garāmejot, jāpiemin arī tas, ka tiek strādāts pie veselības
apdrošināšanas un slimokases plānošanas. Vienīgi, nepaaugstinot naudas aizplūdi
(un tas, kā jūs dzirdējāt, ir viens no mūsu pamatprincipiem), pārāk lielu naudas
aizplūdi uz sociālās drošības fondiem, mēs pie šā jautājuma galīgās
atrisināšanas pašreiz nevaram ķerties, un tādēļ pagaidām būs jāsamierinās ar jau
ieviesto ārstniecisko pakalpojumu apmaksas sistēmu.
Tālāk. Man jāsaka (un ar to es gatavojos arī beigt), ka visiem ir skaidrs, ka
līdz šim aprakstītais darbs noteiks ne tikai to, kā nākotnē tiks mazināta
pašreiz Latvijā valdošā lielā sociālā spriedze, bet arī to, kā turpināsim
izlietot vairāk nekā pusi caur valsts kasi plūstošo līdzekļu. Un tādēļ šiem
procesiem, saprotams, ļoti uzmanīgi seko tādas starptautiskas organizācijas kā
Apvienotās Nācijas, it īpaši to Starptautiskā darba organizācija, Pasaules
banka, Eiropas kopienas Palīdzības fonds, PHARE un G-24 valstu, tas ir, bagāto
valstu, organizācijas. Un Starptautiskā darba organizācija, - jums būs droši
vien interesanti dzirdēt, kolēģi, - mūsu darbu izvērtējot, savā žurnālā
attiecīgajam rakstam lika tādu virsrakstu: "Latvia-Social Security at a
Different Pace". Tātad runa ir par social security reform, un šajā rakstā tika
secināts, ka mūsu rīcība Latvijā izceļas ar ātrumu, fondu loģisku kopsasaisti,
kā arī ar ļoti vērā ņemamiem jaunievedumiem. Un šeit runā vispieredzējušākā
starptautiskā organizācija tieši šo specifisko jautājumu kārtošanā. Tas mudināja
Apvienotās Nācijas apmaksāt Latvijā šai sakarā veicamo apdrošināšanas aktuāru
darbu, kas jau šeit darbojas un kas šeit notiek. Pasaules banka arī no savas
puses nupat ir nodrošinājusi Labklājības ministrijai 500 000 dolāru piešķīrumu
tieši šeit aprakstīto un pieminēto reformu veikšanai, jo Pasaules bankai, norisi
vērojot, ir skaidrs, ka mums ir šeit šajā ziņā vajadzīga zināma konsultantu
palīdzība, un, ja Pasaules banka šajā sakarībā, notikumus ļoti rūpīgi vērojot,
ir par kaut ko nobažījusies, tad tas ir par to, ka mūsu reformu procesi norit
tādā tempā, jo, tādā tempā mums uz priekšu virzoties, Pasaules bankai ir zināmas
grūtības palīdzēt mums ar vajadzīgo ekspertu grupām un arī vispār izsekot
notikumu ātrai attīstībai. Vēl es varu minēt, ka PHARE savukārt ir solījusies
piešķirt Labklājības ministrijai 2 miljonus ekiju, tātad apmēram 3 miljonus
dolāru, pēcreformu informācijas tīkla radīšanai un sociālās palīdzības
darbinieku apmācībai, kas pacels mūsu darbu Eiropas līmenī. Arī G-24 valstis ir
solījušas papildpalīdzību, ja tādu vajadzētu. Un tas, cienījamie kolēģi, rāda,
ar kādu atsaucību tiek uzņemts mūsu darbs lietpratēju saimē - starptautisko
lietpratēju saimē, kas šā darba vērtību tiešām saprot un kas to ir tiešām
spējīgi noteikt. Un tādēļ šeit šodien varu tikai Saeimu lūgt un apliecināt to,
ka mums šajā augstajā namā ir diezgan politiskās gribas turpināt uzsāktos
reformu procesus un nenogrimt neauglīgā, populistiskā spriedelēšanā. Paldies.
@lv
xsd:language
lv