http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq18 an entity of type: Speech
xsd:integer
18
xsd:date
1994-03-03
Godājamais priekšsēdētāj, godājamie deputāti! Atļaujiet iepazīstināt ar LNNK
frakcijas iesniegto priekšlikumu un galvenajiem motīviem, kāpēc mēs gribam
izteikt neuzticību labklājības ministram Jānim Ritenim.
Pašreizējā situācijā mēs vairākas reizes esam analizējuši stāvokli sociālajā
nodrošināšanā. Ir 4 galvenie iemesli, kas neļauj mums turpmāk izlikties, ka
darbs sociālās nodrošināšanas laukā ir organizēts vismaz apmierinoši. Es gribu
teikt, ka šeit nav runa par to, ka vajadzētu budžeta ietvaros kādai nozarei
samazināt naudu vai kādiem samazināt algas un pārlikt šīs algas jeb šos naudas
līdzekļus sociālajā sfērā, bet ir jautājums par to, ka acīmredzot vispirms
vajadzētu sakārtot esošo likumdošanu jau esošā budžeta ietvaros, un ir konkrēta
runa tieši par Pensiju likumu. Tas ir viens no galvenajiem iemesliem, kas ir
piespiedis mūsu frakciju, kaut arī ar novēlošanos, iesniegt šo priekšlikumu. Jo,
ņemot vērā to, ka mēs katrs pārstāvam kaut kādu vēlētāju daļu, ir diezgan grūti
nepārtraukti uzklausīt pārmetumus, un mēs tomēr jūtam, ka esam kaut kādā mērā
līdzatbildīgi par šādas situācijas rašanos, jo visi ļoti labi atceras, kas tika
solīts šeit rudenī. Tātad rudenī, kad mēs spriedām šeit par pensijām, visa esošā
situācija tika raksturota kā pagaidu, un valdība solīja divas lietas. Pirmā bija
tā, ka, vēlākais, līdz pavasarim tiks izstrādāts un pabeigts jaunais Pensiju
likums, kurā būs ietverti visi tie priekšlikumi, kas pašreiz nav atrisināti un
kas izraisa pamatotu sašutumu. Tātad - kas tad visvairāk uztrauc cilvēkus? Ne
jau vienmēr ir runa par to, ka tā pensija varbūt ir pārāk maza. Ļoti daudz
cilvēku saprot to, kādas ir pašreizējās budžeta iespējas, bet lielāko sašutumu,
kā jūs visi zināt, izraisīja tā situācija, ka notika pilnīga pensiju nivelēšana.
Tātad tie cilvēki, kas ir visu mūžu strādājuši (un daudzu darba stāžs ir pat 40
gadu un vairāk), ir spiesti saņemt gandrīz tikpat daudz vai tieši tikpat daudz
kā tie cilvēki, kas praktiski saņem kaut kādu pabalstu vai ir strādājuši, maigi
izsakoties, daudz mazāk.
Šeit ir arī ļoti svarīgs tāds faktors, ka šis Pensiju likums, kurš tika apsolīts
uz 1. martu, skar vismaz 25 procentus valsts iedzīvotāju. Vispār šī sociālās
nodrošināšanas joma skar tātad 25 procentus valsts iedzīvotāju. Un izlikties, ka
tā ir nesvarīga problēma un ka mums nav nekādas daļas par šiem 25 procentiem
valsts iedzīvotāju, - es domāju, ka tā ir nepiedodama kļūda šajā gadījumā.
Tātad galvenais jautājums ir tas, ka šis Pensiju likums nav izstrādāts līdz
1. martam. Tas nav vienīgais likumprojekts (un mēs jau par to runājām
Starpfrakciju padomē), kuru apsola vai nu valdība, vai kāda komisija, un pienāk
šis noteiktais termiņš, par ko zina visi vēlētāji, zina visi iedzīvotāji, un
diemžēl nekas nenotiek. Tiek mierīgi paziņots nākamais termiņš, ka pēc diviem
vai trim mēnešiem šis Pensiju likums tiks pabeigts, tiks izstrādāts. Tātad
pirmais un galvenais iemesls ir, ka šajā gadījumā valdība nav pildījusi savu
solījumu un uz 1. martu šis Pensiju likums nav izstrādāts.
Otrs iemesls, kāpēc šis likums nav izstrādāts, ir acīmredzot saistīts ar darba
organizāciju pašā ministrijā. Mūsu frakcijai ir labi zināms, kas notiek
Labklājības ministrijā, kā tiek organizēts darbs un sadarbība starp
departamentiem, un jāatzīmē, ka arī šeit šī darba organizācija, tiešā saikne
starp ministru un viņam pakļautajiem dienestiem acīmredzot ir nenormāla, jo
katrs saprot, ka ministram pašam nav jāraksta Pensiju likums, bet, ja ministrijā
nav organizēts darbs, ja šis likums nav izstrādāts, ja nav nodibinātas šīs darba
grupas, ja nav pieaicināti šie konsultanti, kas strādā pie šā likuma, tad
acīmredzot, izejot no tās koncepcijas, kuru ir pasludinājis "Latvijas ceļš" (ka
ministrs ir politiski atbildīgs, tātad cilvēks, kurš dod šos darba virzienus,
bet kurš arī atbild par to, kādas darba grupas, kādi speciālisti tiks
pieaicināti, ar kādām citām ministrijām šī sadarbība notiks), ministrs ir
pierādījis, ka viņš absolūti netiek ar šo darbu galā, jo viņš nespēj organizēt
darbu savā ministrijā. Lūk, šis darba organizācijas jautājums ir otrs galvenais
iemesls.
Trešais iemesls (atkal izejot no "Latvijas ceļa" koncepcijas, ka ministrs ir
politiski atbildīgs par savu darbu) ir tas, ka Riteņa kungs savā darbībā ietur
virzību uz brīvprātīgiem sociāliem fondiem, taču, nenoliedzot šīs idejas
perspektivitāti nākotnē, diemžēl jāatzīmē, ka pašreiz šī iecere neatbilst
sociālas valsts modelim un nav pieņemama pašreizējiem Latvijas apstākļiem
vienkārši tā iemesla dēļ, ka mums nekādi sociālie fondi patlaban nav uzkrāti. Un
tos cilvēkus, kam tagad ir, teiksim, 65 gadi, varbūt maz interesēs tas, ka mēs
pēc kādiem 10 vai 15 gadiem būsim bagāta valsts ar ļoti lieliem sociālo fondu
uzkrājumiem un varēsim maksāt, teiksim, šīs pensijas. Šeit zināmā mērā ir arī
liela valdības vaina, jo mēs ļoti labi atceramies, ka, apspriežot šo pašu
pensiju situāciju rudenī, tika solīts, ka no jaunā gada, no janvāra (mēs diemžēl
pieņēmām budžetu ar nokavēšanos), tiks sakārtota valsts ieņēmumu sistēma un,
palielinoties šiem valsts ieņēmumiem (tātad ieņēmumiem no muitas, no pārējām
nozarēm), katru mēnesi būs iespējams pielikt divus vai trīs latus pie šīm
pensijām, un tas pakāpeniski arī ļautu diferencēt pensiju lielumus atkarībā no
katra cilvēka padarītā darba. Diemžēl ir jāsaka, ka šis plāns ir pilnībā
izgāzies, jo ieņēmumi kā tādi ne tikai nepalielinās, bet februārī pat ir
samazinājušies. Atkal sliktās darba organizācijas dēļ! Un, ja mēs zinām, ka,
teiksim, no tās pašas Lietuvas Latvijā joprojām ienāk bez muitas vairāki ešeloni
ar degvielu un mēnesī mēs zaudējam miljoniem latu tikai tādēļ, ka nav organizēts
darbs vienā pašā muitas iestādē, un ja mēs zinām to, ka joprojām nav iesēdināts
neviens nodokļu nemaksātājs, kaut gan jau rudenī valdība pateica, ka tai ir
zināmi šie lielākie nodokļu nemaksātāji, tad ir skaidrs, ka tas viss, kas bija
cilvēkiem rudenī solīts, ir izrādījies par grandiozu utopiju un neko vairāk.
Tātad atkārtoju vēlreiz: Latvijai pašreiz nav šo sociālo uzkrājumu fondu, un
pašreiz šis princips par brīvprātīgiem sociālajiem fondiem nedarbojas un nevar
būt. Mēs tos tikai sākam veidot, un tas viss būs nākotnē.
Ceturtais iemesls. Kaut gan attiecībā uz Pensiju likumu nav konkrētu
priekšlikumu, diemžēl ir jāatzīst, ka ministrs, kurš ir politiski atbildīgs par
savas ministrijas darbu, varētu, pirms viņš nāk klajā ar fantastiskām un
utopiskām idejām, labākajā gadījumā šīs idejas pārbaudīt vai nu pie saviem
radiniekiem, vai pie ģimenes locekļiem. Pārbaudīt, pirms publiski tās paziņot.
Es gribu nosaukt te pāris, trīs vai četras idejas, kuras pēc tam, protams, tika
atmestas, bet kuras pilnīgi nevajadzīgi tracināja cilvēkus un šīs dusmas tika
pilnīgi pamatoti izgāztas uz visām frakcijām, kas atrodas šeit, Saeimā.
Tātad pirmā ideja - samazināt pensiju tiem, kuriem ir kaut kādi īpašumi, vai
izmaksāt pensiju atkarībā no īpašuma lieluma. Es saprotu, ka šādas idejas varbūt
labi darbojas Austrālijā vai kādās citās valstīs, kur cilvēki ir bagāti un vēl
bagātāki, bet tur, kur cilvēki knapi var savilkt galus, teiksim, ar saviem
maksājumiem, viņiem daudz neko nedod tas, ka viņiem ir īpašums, par kuru viņi
nespēj ne nomaksāt, teiksim, kaut kādu summu par enerģiju vai zemes nodokli, bet
no kura viņiem vispār nav nekādu nodokļu, tātad respektīvi pie mums ir pavisam
citas problēmas. Un problēmas ir tādas, ka cilvēki vispār pašreiz nevar... Visi
šie īpašumi - namīpašumi vai kādi citi - iet bojā nesakārtotās likumdošanas dēļ.
Vēl viena ideja bija - samazināt pensijas laulātiem pensionāru pāriem. Tātad: ja
ir divi cilvēki, kuriem ir abiem diviem mazas pensijas, tad viņiem tomēr
vajadzētu saņemt katram atsevišķi mazāku pensiju nekā tad, ja cilvēks dzīvo
viens. Protams, teorētiski jau to varētu saprast, bet praktiski, es uzskatu, šī
ideja nebija politiski pārdomāta, un arī tā neizraisīja nekādu sajūsmu.
Trešā ideja. Lai sāktu veidot šo sociālo uzkrājumu fondu, parādījās priekšlikums
sākt maksāt... likt maksāt vēl strādājošajiem 18 procentus papildus, lai veidotu
tātad šo pensiju fondu, kas kopumā radītu ar visiem nodokļiem 56 procentu
nodokļu likmi no darba algas, kas, protams, būtu arī tieši tas pats, ka visi
strādājošie paliktu praktiski bez jebkādiem līdzekļiem.
Ir diezgan apšaubāmi arī daži izteicieni, kurus ministra kungs ir atļāvies,
tiekoties ar Pensionāru federācijas organizēto sanāksmju klausītājiem. Varbūt
tie bija tādi pārsteidzīgi paziņojumi, kaut gan varbūt tādā lielākā griezumā ir
zināma taisnība, jo mēs visi šeit savā ziņā esam savas sistēmas bērni, bet
konkrēti - es runāju par tādu paziņojumu, ka jums arī nekādas lielās pensijas
neesot vajadzīgas, jo jūs neviens neko neesot sastrādājuši, jūs esat strādājuši
komunistiskajā sistēmā un nekāda lielā jēga tam jūsu darbam nav bijusi. Tātad
šāda veida domu gājieni ir stipri apšaubāmi, jo tomēr ir jāatzīst, ka tie
cilvēki, kam tagad ir 65 gadi un vairāk, savulaik strādāja un nodrošināja
pensijas tiem cilvēkiem, kuri bija strādājuši neatkarīgās Latvijas laikā, bet
kuru sociālos uzkrājumus nozaga padomju valsts. Jo mēs zinām, ka tos nozaga
vārda vistiešākajā nozīmē - kaut vai zelta stieņu veidā no Latvijas Bankas.
Tātad neviens cilvēks nav pats vainīgs pie tā, ka viņš ir strādājis šajā
komunistiskajā sistēmā, un katrā ziņā šāda veida paziņojumi cilvēkus
neapmierina.
Tāpēc kopumā es saprotu, ka valdība, kura solīja sakārtot šos ieņēmumus un kura
ir līdzatbildīga par to, ka bija arī solījusi, ka 1. martā tiks pabeigts šis
jaunais Pensiju likums, kaut kādā mērā ir ieinteresēta pašreizējā brīdī saglabāt
Riteņa kungu kā ministru, bet jāsaka, ka šis varbūt ir pirmais gadījums šās
Saeimas vēsturē, ka Latvijas Nacionālās neatkarības kustība, pat ja šis
balsojums, teiksim, nebūtu mums labvēlīgs, nav ieinteresēta politisku iemeslu
dēļ kaut kādā mērā saglabāt šo ministru, jo mēs saprotam, ka viņš jebkurā
situācijā, palikdams savā darbā, turpinātu graut - arī pašreizējā situācijā -
gan valdības prestižu, gan "Latvijas ceļa" prestižu. Mēs šinī gadījumā esam
tomēr ieinteresēti, lai kaut kādā veidā šis darbs turpinātos Labklājības
ministrijā un lai šis Pensiju likums būtu izstrādāts pēc iespējas ātrāk, jo
jautājums ir pārāk nopietns (es atkārtoju!) un šajā situācijā varbūt nebūtu
vietas, teiksim, kaut kādām atsevišķu frakciju politiskajām interesēm, jo
personīgi mūsu frakcija šinī gadījumā arī ir līdzatbildīga par to situāciju,
kāda ir izveidojusies sakarā ar šo Pensiju likumu. Faktiski mums vajadzēja
apspriest to jau kaut kad janvārī vai februārī, jo jau tad bija apmēram zināma
tā situācija, ka nez vai līdz martam tas tiks šeit izstrādāts.
Tāpēc es aicinu jūs to pārdomāt un atbalstīt LNNK frakcijas priekšlikumu "Par
neuzticības izteikšanu labklājības ministram J. Ritenim". Paldies par uzmanību.
@lv
xsd:language
lv