http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq154 an entity of type: Speech
xsd:integer
154
xsd:date
1994-03-03
Cienījamā Saeimas vadība, cienījamie deputāti! Daudz tika runāts, daudz
bagātināja viena un otra puse šajā jautājumā, kas ir jau polarizējis Latvijas
sabiedrību un tās politiķus. Pozīcijas iespējas argumentēt daudzas izteiktās
kritiskās piezīmes ir samērā ierobežotas, taču tajā pašā laikā nekad nedz
valdība, nedz Ārlietu ministrija nav vairījusies runāt par šīm lietām. Diemžēl
auditorijā, kurā arī bija domāts runāt par to varbūt vēl plašāk nekā šodien,
galvenokārt skatoties uz šo ļoti vēlo vakara stundu, speciālajā konferencē, ko
"Latvijas ceļš" organizēja sestdien Vāgnera zālē, diemžēl bija ļoti maz
pārstāvju, un tā arī nebija acīmredzot pieslēgta radiotranslācijai visai
republikai.
Es gribētu šajā ļoti īsajā savā runas reizē atgriezties tikai pie dažiem
momentiem, kas tika jau izteikti, un sākt vēlreiz, citējot Andreja Krastiņa
vārdus šeit, ka tas nav jautājums, ko lemj partija partijas interesēs, tā nav un
nedrīkst būt. Šeit ir jābūt politiskai atbildībai, visas Saeimas atbildībai. Un
tāpēc šāda jautājuma izskatīšana Saeimā nav neuzticības izteikšana valdībai, bet
šādai sarunai ir jānotiek slēgtā Saeimas sēdē - vai nu plenārsēdē, vai arī
Ārlietu komisijai ir jāorganizē ārlietu diskusija, kurā piedalās ikviens, kuram
šis jautājums interesē, kuram ir ko teikt, un šai sēdei jābūt slēgtai viena
apsvēruma dēļ. Pirms mēs pieņemam lēmumu, jums ir jāzina arī viss tas, kas ir
mūsu rīcībā. Es jau teicu, ka mums ir ierobežotas iespējas argumentēt un varbūt
noraidīt vienu otru aplamu uzskatu šeit tikai tāpēc, ka es nevaru atļauties
tādus teicienus, kā var Berklava kungs, būdams deputāts, ka Amerikas varasvīriem
liekas tā un tā. Es pat nevaru citēt vēstules, kurās valdības pārstāvji varbūt
min pretējus argumentus, bet es to visu varu darīt zināmu Saeimas deputātiem.
Man nav neviena dokumenta, kuru es nevaru ne tikai minēt, bet varu pat nolikt
oriģinālu uz atsevišķa galda, un katrs, kam tas interesē, tie pieies un
iepazīsies. Šeit var būt arī sarunu projekti, līgumprojekti, kurus nav pieņemts
iepriekš pavairot un izplatīt, bet kuru katru mūsu dokumentu noliek jau no rīta
katram uz galda, kamēr norit sarunas. Tas nav nopietni, tā to nedara. Slēgtā
sēdē var, ja ne izplatīt, tad vismaz pieiet un izlasīt katrs var, kāds pašreiz
sarunu projekts ir uz doto brīdi, kāda ir Latvijas nostāja vienā vai otrā
jautājumā un kāda ir Krievijas nostāja.
Es aicinātu atgriezties pie šādas sarunas, ja mēs tiešām gribam palīdzēt meklēt
risinājumu. Mīļie kolēģi, risinājumu nesāk veidot tā, ka viens politiskais spēks
iesaka pieņemt aizliegumu un šāda kopēja kompromisa labāko variantu sāk meklēt
no nulles - no nepiepildīta dokumenta jau sākotnēji. Sarunu un diskusiju beigās
top tas projekts, ko varbūt pēc tam vēl pārspriež, un par to balso visa
plenārsēde. Šodien kaut vai uz šā ļoti emocionālā fona tika minimāli argumentēts
un tikai pateikts, cik slikti ir saglabāt Skrundu Latvijā, un mēs nevienu brīdi
nešaubāmies, ka tas ir slikti. Vai tiešām jūs domājat, ka valdība ir tik
aprobežota, ka uzskata, ka tas ir kaut kas labs Latvijai? Vai arī Krievija
valdības locekļiem ir samaksājusi kaut kādu kukuli, lai viņi piekrīt? Var jau
būt, ka kāds pieņem pat tā. Mums ir jāzina, kas notiks, ja neparakstīs nekādu
līgumu. Un, lai to pateiktu, ir vismaz jāzina, ko par to domā citi, un es
nedomāju, ka globālā mērogā politiķi šeit, šajā zālē, ir visi tie gudrākie, visi
tie orientētākie. Jā, par Latviju viņiem sāp visvairāk. Nevienam ārpusē Latvija
nesāp tā kā mums. Bet tā ir par maz. Šīsdienas situācijā, mīļie draugi, tā ir
par maz! Un mums vēlreiz derētu varbūt ieklausīties vārdos, kas man pilnīgi kā
ar āmuru pirms divām dienām iesitās atmiņā, kad mēs ar Ministru prezidentu
runājāmies ar Izraēlas prezidentu, kurš ir bijis lielisks karavīrs, Gaisa kara
spēku virspavēlnieks, pirms kļuva par prezidentu. Viņš pateica: mazām valstīm -
tādām, kādas ir Baltijas valstis un kāda ir Izraēla - ir jābūt ārkārtīgi
uzmanīgām savā taktikā, ārkārtīgi gudrām un to rīcībai ir jābūt pirmšķirīgai, es
gan nezinu, kā tulkot vārdu "excellent". Jā, varētu tulkot kā "lielisks", bet
valstu attiecībās tas diez vai ir tas labākais vārds, taču tas nav tik svarīgi,
jo katrs saprot šā vārda jēgu.
Es tikai gribu parādīt, ka katrai lietai ir divas puses. Cienījamais Grīnblata
kungs pateica: jā, pareizi, kad Centrālās izlūkošanas pārvaldes aģentam uzreiz
uzdeva nesagatavotu jautājumu, vai Skrunda var būt mērķis. Viņš teica, ka jā, kā
tad. Un tad aprāvās. Turpretī citas personas jau teica ko citu, un tam Grīnblata
kungs jau drusku mazāk pieskārās. Arī mūs šis jautājums ļoti interesē. Ne velti
mēs vienmēr to aktīvi izvirzījām Amerikas pusei. Mēs pieprasījām vēl
vēstniecībā, lai viņi noskaidro, jo tur, pretēji mums, kas tikai varēja kaut ko
pierakstīt savos blociņos, tur visi ieraksti paliek vārds vārdā. Amerikas puse
jau nepiegāja šim jautājumam tik pavirši, ka tikai parunājās, un tie latvieši
aizbrauca. Lūk, ko mēs saņēmām par šo sarunu pēc tam. Cilvēks, kas tajā brīdī ar
mums runāja, toreiz vēl nebija valsts sekretārs aizsardzības jautājumos, bet
kļuva par tādu pēc tam - dienu vēlāk. Tas jau ir minēts un avīzēs rakstīts. Bet,
lūk, tātad Viljams Peri jautājumā par Skrundas radiolokāciju kā iespējamu ASV
kodoluzbrukuma mērķi teica sekojošo (tas ir stenogrammas izraksts): "Savienoto
Valstu kodoluzbrukuma mērķis zināms tikai ļoti ierobežotam cilvēku lokam, un šī
informācija nav izpaužama, bet es varu jums teikt, ka jums nav pamata domāt, ka
Skrundas radiolokācijas stacija varētu būt ASV kodoluzbrukuma mērķis eventuāla
kodolkara gadījumā. " Pavisam nesen, 28. februārī, mūsu vēstniecība Vašingtonā
tikās ar cilvēku (es pagaidām nenosaukšu viņa uzvārdu), kurš ir šā pieminētā
pretballistisko raķešu līguma zinātniskais sagatavotājs. Un sarunā viņš teica,
ka ir ar mieru braukt uz Rīgu, ja viņu uzaicinātu vai kādam interesētu ar viņu
tikties. Viņš varētu paust savu viedokli šajā jautājumā, un viņa vārdi ir
sekojoši: "Kara gadījumā... (pie kam tie ir teikti kādas divas dienas
atpakaļ)... kara gadījumā Skrunda būs absolūti bezvērtīga ne tikai kā mērķis,
bet pat konvenciālo ieroču lietošanas gadījumā. " Tātad tā nav derīga pat kā
mērķis konvenciālajiem ieročiem, nerunājot par kodolieročiem. Te ir liels
izskaidrojums arī tāpēc, ka, ja nav kodolkara, tad iznīcināt šādas agrās
brīdināšanas stacijas ir tas pats, kas pieteikt kodolkaru, jo neviens nezina,
kas tam sekos. Ja tas ir jāizdara, tad to var izdarīt ar citiem paņēmieniem,
kaut vai ar spēcīgu elektromagnētisko starojumu. Priekš tam nav vajadzīgas
bumbas. Tātad viedokļi var būt dažādi. Es nebūt negribu teikt, ka šeit ir
izsmeļoša garantija. Protams, tās nav. Bet katra šī detaļa, ko mēs šodien šeit
izvirzījām, ir jāapskata no vairākām pusēm. Un tikai tad pateiksim visi kopā,
cik liela mums ir drošība vienā vai otrā jautājumā. Tad spersim nākamo soli.
Šodien viennozīmīgi pateikt, ka delegācijai nevajag dot mandātu un pieprasīt
tūlīt ar 31. augustu izvākt šo ierīci ir vairāk nekā nenopietni. Es aicinu jūs
vēlreiz uz šādu sarunu.
Tika minēts Berklava kungs, minēja Vācijas prezidentu Kolu. Dīvaini, ka arī
partijas līderi, kas kritizē mūsu politiku, avīzē rakstīja, piemēram, Krisberga
kungs, ka būtu interesanti zināt, vai tāpat domā prezidents Miterāns un kanclers
Kols. Varbūt mūsu līmeņa cilvēki varēs pa tiešo pazvanīt. Mēs varam darīt tikai
to, ko varam savā līmenī. Vācijas Ārlietu ministrijas atbilde 24. februārī uz šo
jautājumu bija šāda. Citēju: "Jautāts par Vācijas viedokli jautājumā par panākto
vienošanos par Skrundas lokatoru... (es neminēšu uzvārdu, tātad tas ir augsts
ārlietu ministrijas darbinieks)... Vācijas Ārlietu ministrija izsaka atbalstu
Latvijas valdībai un norāda, ka ar Krieviju panāktā vienošanās ir saprātīgs
kompromiss. (Ja tā būs panākta, vēl jau nekas nav panākts.) Šāda kompromisa
panākšana atbilst ne vien Latvijas interesēm, bet ir svarīga arī Eiropai. Tas
neapšaubāmi ir būtisks faktors stabilitātes nodrošināšanai visā reģionā, un
Vācija kā valsts ir ieinteresēta šādas stabilitātes veicināšanā un tādējādi arī
kompromisa panākšanā, kas to nostiprina. " Es nezinu, vai to ir parakstījis
kanclers Kols. Man nav tādas iespējas - uzlikt par pienākumu Valsts prezidentam
ar viņu saistīties. Dabūsim atbildi arī uz šo jautājumu. Es no savas puses esmu
ar mieru izvirzīt šo jautājumu 9. martā, tiekoties ar Vācijas ārlietu ministru
Kinkela kungu. Pēc viņa uzaicinājuma Baltijas ārlietu ministri dodas uz Bonnu.
Un tā soli pa solim. Uz šo brīdi man ir 37 rakstiski dokumenti tikai Skrundas
jautājumā - par šā kompromisa vajadzēšanu, nevajadzēšanu, derīgumu vai
nederīgumu, vai tas rada lielākas briesmas vai zināmu tomēr lielāku drošību. Un,
tikai saliekot visu to kopā, redzam, ka tur ir arī šaubu elementi, kā, piemēram,
ASV Baltijas institūta, kura dokumentu arī jūs saņēmāt, kur ir pilnīgi pretēji
apgalvojumi. Bet izvērtēsim visus tos kopā! Mans lūgums šodien ir vispār
nepieņemt lēmumu šajā sakarā, bet vienoties par nopietnu apspriešanu. Nevienu
dokumentu mēs vēl neesam parakstījuši. Nākamā delegāciju tikšanās tiek plānota
14. martā. Līdz tam laikam ieinteresētā Saeimas daļa var tiešām palīdzēt
delegācijai izvērtēt, līdzsvarot savu lēmumu, bet delegācijas uzdevums ir
ieklausīties šādā padomā, nevis atsevišķa politiskā spēka mazdrusciņ uz emociju
viļņa sagatavotā dokumentā. Tas, protams, ir ļoti labi pieņemams Latvijas
tautai, un tas ir saprotami. Nu kurš no mums balsotu pret? Bet iepazīsimies
drusku nopietnāk! Paldies.
xsd:language
lv