http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq138 an entity of type: Speech
xsd:integer
138
xsd:date
1994-03-03
Cienījamo priekšsēdētāj, cienījamie deputāti! Demokrātiskās partijas frakcija,
protams, pilnībā atbalsta Skrundas apkārtnē dzīvojošo cilvēku prasības. Bet mēs
šajā jautājumā esam centušies iedziļināties no dažādām pusēm, un mēs gribam
redzēt ceļu, kā tas tiks īstenots. Šis jautājums nav jautājums, tas ir
koalīcijas un opozīcijas cīņas jautājums. Šis jautājums, es domāju, ir
vispārnacionāls Latvijas kopējs jautājums, un tāpēc mums uz šo jautājumu ir
jāskatās bez šādām kaislībām. Un, otrkārt, mums visiem ļoti svarīgi ir
apzināties, ka uz šo jautājumu ir jāskatās arī bez pašvaldību priekšvēlēšanu
kampaņas kaislībām. Jo šeit mēs nevarētu tādus vieglus solījumus dot un tādus
skaļus saukļus, tad to vajadzētu jebkurā brīdī izdarīt. Arī Demokrātiskā partija
publicē paziņojumus un spriež par tiem gan mūsu valdē, gan domē. Mēs arī prasām,
piemēram, cīnīties par karaspēka izvākšanu no Rīgas līdz pašvaldību vēlēšanām.
Jā, to mēs gribam, un mēs mēģināsim kaut ko darīt šinī jautājumā un skatīties,
kā to darīt. Bet tas nenozīmē, ka šo jautājumu jāsaista kopā ar šā līguma
parakstīšanas jautājumu, kur jārisina ir pilnīgi konkrēti punkti un kur ir
jādomā, kā šos punktus realizēt un kādas būs priekšrocības, kādi būs trūkumi
šāda līguma parakstīšanas gadījumā. Ņemot vērā, ka mūs klausās cilvēki visā
Latvijā, es gribu tomēr nosaukt virkni pozitīvu momentu, kādi būtu līguma
parakstīšanas gadījumā.
Pirmais. Ja šāds līgums ir, tad Krievijas armija (tā ir aptuveni 17 tūkstošus
liela) tiek no Latvijas izvesta līdz 31. augustam. Tā būtu milzīga uzvara.
Paliktu tikai mazais Skrundas objekts ar 100 vai pāri par simts cilvēkiem.
Nākamais. Tiek saņemts armijas izvešanas grafiks, ko Krievijas puse jau ir
sagatavojusi. Tiek saņemts šāds grafiks.
Nākamais. Tiek iegūta pārliecība, konkrēta pārliecība Latvijā, Baltijā, Krievijā
un citur, ka Skrundas lokators beigs eksistēt, ka sāksies tā demontāža un ka
beigsies Krievijas militārā klātbūtne Latvijā. Turklāt, noslēdzot šādu līgumu,
mēs varam vienmēr tirgoties tālāk. Es šeit gribu uzsvērt tādu pašu principu,
kāds ir biznesā: ja kaut ko grib izdarīt, tad ir jādara soli pa solim. Nevar tā
darīt, ka mēs, teiksim, gribēdami slēgt kādu lielu līgumu biznesa jomā, uzreiz
sāktu prasīt piecu papildu punktu izpildīšanu. Tad ar mums vienkārši nerunās.
Šajā gadījumā arī ir tā, ka mēs slēdzam pirmo līgumu. Tas mums neatņem tiesības
un iespējas pēc 31. augusta un pat pirms 31. augusta (es personīgi to darītu jau
līguma parakstīšanas dienā) sākt tirgoties par to, kā pēc iespējas vairāk un
ātrāk šo Skrundas lokatoru jaukt nost un kā, teiksim, par tā eksistēšanu naudu
dabūt. Uzreiz sāktu par šiem punktiem runāt.
Piektais. Šajā gadījumā, ja tiek noslēgts šāds līgums, Latvijas pusei rodas
iespēja kontrolēt šāda Skrundas lokatora darbību, kontrolēt to, kas tur iekšā
notiek. Šeit nevajadzētu runāt par... tādā vārdā to saukt, ka Latvijā paliek
militāra bāze un ka tas obligāti tiks ierakstīts šinī līgumā. Es domāju, ka jau
līguma parakstīšanas gaitā ir jācīnās par to, lai šādus vārdus tur iekšā
nerakstītu, un es domāju, ka tad uz to neviena puse arī nepastāvēs. Pašreiz
atkal populistisku mērķu dēļ diezgan daudz tiek runāts par to, ka Latvijā paliek
militāra bāze. Es domāju, drīzāk Latvijā paliek bāze, kura vairāk ir zinātniska
un kuras darbībā varētu piedalīties arī Latvijas zinātnieki, un viņu
piedalīšanās iespēja nav noraidīta.
Pats galvenais punkts ir sestais. Mazinās Krievijas nelabvēlība pret Latviju
politiskajā, ekonomiskajā un citās jomās. Mēs labi zinām, kāds šodien ir
stāvoklis uz robežas tirdzniecībā. Nelabvēlības statuss Latvijai attiecībā pret
Krieviju. Var būt, ka rodas iespēja šo nelabvēlības statusu ne tikai mazināt,
bet pilnīgi noņemt.
Septītais - ļoti svarīgs moments. Reāli parādās iespēja sarunu rezultātā
palielināt mūsu budžetu par, es domāju, kādiem 20, 30 miljoniem ASV dolāru par
nomu, par šā laukuma nomu. Tur pašreiz bija runa par 2 miljoniem, mūsu puse
prasīja 400 miljonus, tas, protams, ir galīgs absurds. Aizrunājās līdz tam, ka
jāprasa tikpat daudz kā par kvadrātmetru Tokijas centrā. Es domāju, ka tā ir
tāda nevajadzīga runāšana un jautājuma saasināšana. Bet, teiksim, pāris desmitus
miljonu mēs mēģinātu izplēst. Vai tad tas nebūtu viens svētīgs darbs? Jo visas
Latvijas militārais budžets jeb aizsardzības budžets ir 15,8 miljoni latu. Tātad
mēs varam dabūt milzīgu summu par šo nomu vien.
Ko vēl uzsver mūsu padomdevēji no Rietumu puses, no Amerikas puses, no daudzo
valstu puses, kas piedalījās Zviedrijas sanāksmē? Ka Latvijai radīsies iespēja
sadarboties ar Rietumu kolektīvās drošības sistēmām, jo, kā viņi teica, tad
dučiem visādas komisijas te brauks šurp to lokatoru skatīt. Skatīt, kā tiek
ievērots grafiks. Varbūt lokatora demontāžai būs kaut kāds cits grafiks, tas
viss nolīgumā tiks ierakstīts.
Vēl nav mazsvarīgi tas, ka Latvija ar šo apliecinās, ka ir spējīga vest
kompromisa politiku starptautiskā mērogā. Un būs iespēja turpināt dialogu gan ar
šīm valstīm, kuras pulcējās Zviedrijas saietā, gan ar superspēcīgo Ameriku. Tā
ka es domāju, ka šo jautājumu nevajadzētu tā viennozīmīgi mēģināt sajaukt ar
citiem jautājumiem. Šeit izskanēja no tribīnes, ka šo jautājumu jāliek kopā ar
100 000 virsnieku un viņu ģimenes locekļu izvešanu no Latvijas. Nu, tad jau mēs
varam vēl kādu ceturto punktu atrast, ko likt šeit klāt. Un tad ir pilnīgi
skaidrs, ka mēs neko neatrisināsim. Vai nu mēs mēģināsim pa punktiem šo
jautājumu risināt, līdz ar to iegūstot sev iespējas visu laiku tirgoties vēl
tūlīt pēc līguma noslēgšanas, tirgoties atkal par drīzāku termiņu, tirgoties par
naudas dabūšanu, par šā objekta nost jaukšanu, jo vārdiski arī tika solīts.
Es vēl gribu pieminēt tādu visai interesantu momentu, ka nekur jau nav līdz
galam apspriestas šā objekta zinātniskas izmantošanas iespējas. Iedomāsimies
tādu stāvokli, ka šis objekts tiek pilnībā atstāts un nonāk mūsu Zinātņu
akadēmijas rīcībā! Diez vai tad no šīs pašas tribīnes nesāktos runas par to, ka
šis objekts patiesībā nav kaitīgs, ka šis lielais objekts, šis lielais monstrs,
ir tukšs, pašreiz nestrādā. Var būt, ka tad, ja tas nonāktu mūsu zinātnieku
rīcībā, mēs pavisam savādāk sāktu runāt. Var būt, ka mēs tad sāktu runāt, ka
šeit ir iespēja pelnīt naudu, ka šeit ir starptautiska iespēja pelnīt naudu. Es
nedomāju, ka šobrīd, kad tik asi ir tie momenti, kas šeit tika uztverti, ka šis
ir kaut kāds pirmā uzbrukuma objekts. Es domāju, ka pietiekami konkrēti un
stingri risinās sarunas starp Amerikas Savienotajām Valstīm un Krieviju un ka šī
politika ir daudz izsvērtāka nekā draudi no kaut kādām arābu republikām, kuras
ar dažādiem paņēmieniem varbūt šodien jau ir ieguvušas savā rīcībā ne vienu vien
atombumbu. Drīzāk šis objekts varētu kalpot kā drošības garants Latvijai kopējā
tīklā, protams, pret šādiem diversantu uzbrukumiem, kas ir daudz, man liekas,
tuvāk uz 2000. gada robežas, un mēs redzam, kādas kataklizmas notiek - it īpaši
Vidējos Austrumos. Šādi uzbrukumu draudi ir daudz bīstamāki un daudz nopietnāki
nekā starp divām lielvalstīm eksistējošās norunas, un vēlēšanās no Amerikas
puses Krievijai palīdzēt izriet no visas šīs krīzes situācijas un ekonomiskās
attīstības. Tā ka es, to visu sakot, domāju, ka šeit nevajadzētu tā stādīt
jautājumu par to, vai kāda partija, vai kāds grupējums vai frakcija ir "pret"
vai "par" šā jautājuma risināšanu. Es domāju, ka visi ir "par". Viennozīmīgi! Un
mēs gribam, lai rīt no rīta visa armija būtu ārā un Skrundas lokators tiktu
atbrīvots. Bet es, kā zinātnieks, gan negribētu to uzreiz mēģināt izpostīt. Es
gribētu pamatīgi ar zinātniekiem to visu izvērtēt. Ņemsim to gadījumu, ko es jau
minēju: ja lokators nonāks Latvijas zinātnieku rīcībā, var būt, ka tas var kļūt
par objektu, ar kuru var lielu naudu pelnīt. Un tad izrādīsies, ka nav to
dokumentu, par kuriem visu laiku tiek runāts, kur varbūt tiek solīts, bet nekur
nav dokumentu, kuros būtu ar parakstiem apstiprināts šā objekta kaitīgums -
konkrēti, attiecībā uz cilvēku veselību. Es, kā zinātnieks, arī gribētu šādus
dokumentus redzēt. Es tikai zinu, ka ir otrādi dokumenti, kuros zinātnieki ir
parakstījušies par kaitīgumu, jā, ir noteikti attālumi un ir noteikti skaitļi.
Pašreiz, es domāju, vislielākā kaitīgā ietekme ir no psiholoģiskā viedokļa, no
šā objekta esamības šo apkārtējo iedzīvotāju tuvumā, kuriem ir diendienā jāredz
šis milzīgais monstrs un jāatceras gan okupantu ienākšana šeit 1940. gadā, gan
visādas deportācijas un visas citas šausmas, apzinoties, ka tās ir notikušas
Krievijas armijas klātbūtnē un ar tās līdzdalību. Un, zinot, ka šeit, šinī
objektā, atrodas šī armija, šī psiholoģiskā iedarbība patiešām ir ļoti liela.
Un vēl es nepieminēju to, ka, ja mēs šādu tirgošanos taisītu un ja mēs šādā
veidā līdzekļus mēģinātu dabūt šā objekta gan varbūt nost jaukšanai, gan
apkārtnes sakārtošanai, tad taču mums paveras reāla iespēja tiem apkārtnes
cilvēkiem palīdzēt gan to slimnīcu pabeigt, kas tur nav pabeigta, gan katram
pensionāram kādu naudu dabūt. Bet, ja mēs šo jautājumu vispār nekādi nerisinām
un ja mēs nekādu līgumu nenoslēdzam, tad mēs nedabūjam naudu, nedabūjam neko. Un
rīt armija ar mums pat lāgā nerunās. Un pēc 31. augusta armija vēl paliks iekšā.
Derētu paņemt šodienas avīzes un paskatīties, kāda ir Krievijas attieksme pret
armiju Igaunijā: tur tiek pateikts, ka armijas izvešana netiks izdarīta līdz
31. augustam. Tāpēc es domāju, ka šo jautājumu tiešām vajadzētu risināt soli pa
solim, lai šeit nevajadzētu spēlēties ar tādiem lētiem paņēmieniem
priekšvēlēšanu kampaņas sarīkošanai. Es domāju, ka mēs visi tos labi mākam. Mēs
visi labi mākam, un es saku, ka mēs kliegsim un ar abām rokām balsosim par to,
ka jāvāc ir visa armija ārā rīt no rīta. Bet mēs gribētu redzēt ceļu, kā to
izdarīt, un pašreiz šis ceļš tiek piedāvāts. Paldies par uzmanību.
@lv
xsd:language
lv