http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq136 an entity of type: Speech
xsd:integer
136
xsd:date
1994-03-03
Cienījamais priekšsēdētāj, cienījamie klātesošie! Runājot par šo Skrundas
jautājumu, ko mēs šodien apspriežam, vienmēr būtiski ir paturēt prātā, kādas
īsti izvēles priekšā mēs esam. Ja mēs sajaucam tās iespējamās izvēles, tad mums
arī jūk īstas spriešanas loģika. Vai šobrīd mēs esam tādas izvēles priekšā, ka
Skrundas lokators 31. augustā tiek izvākts, vai Skrundas lokators paliek
31. augustā? Nē, es domāju, ka mēs neesam tādas izvēles priekšā, jo Skrundas
lokators paliks pēc 31. augusta - noteikti un viennozīmīgi. Un, es domāju, visi
šeit klātesošie ļoti labi to apzinās. Līdz ar to īstā izvēle mums ir šobrīd
tāda: vai Skrundas lokators paliks pēc 31. augusta ar līgumu, vai Skrundas
lokators paliks pēc 31. augusta bez līguma? Šeit ir tā īstā izvēle. Un mums ir
jāizšķiras par to. Izskanēja doma, ka mums līgums nav vajadzīgs. Var būt, ka tā
ir taisnība. Var būt, ka ir labāk, ka Skrundas lokators paliek pēc 31. augusta
bez līguma. Es tomēr gribu norādīt uz tiem mīnusiem, kas ir saistīti ar Skrundas
lokatora palikšanu bez līgumiem.
Pirmkārt, diezgan ilgi cilātais jautājums par kodoltriecienu. Tātad, pirmkārt,
es gribu teikt, ka jautājumu par to, ka tas būtu pirmā kodoltrieciena objekts,
neapstiprināja nevienā institūcijā, kaut arī, kā pareizi teica Grīnblata kungs,
netika izdarīts arī pilnīgs noliegums šajā jautājumā. Runājot par iepriekšējo
stratēģisko, militāro karti, kas bija ASV rīcībā, jāsaka, ka tad, ja tiek
parakstīts līgums, kurā kā trešā puse tiek iesaistītas tās pašas Amerikas
Savienotās Valstis, šis līgums ir viens no momentiem, kas zināmā mērā maina arī
šo ASV stratēģiskās darbības karti konflikta gadījumā. Šī karte, starp citu,
mainās atkarībā no tā, kā mainās pasaules politiskā karte, kā mainās militārais
stāvoklis, un tad šī izmaiņa būtu. Tas nozīmē - es gandrīz simtprocentīgi
piekrītu, ka, ja Skrunda paliktu bez līguma, tā, iespējams, būtu pirmā trieciena
objekts. Ja Skrunda paliek ar līgumu, kurā amerikāņi piedalās kā novērotāji un
kā līguma kontrolētāji, tad tā par šādu objektu vairs nebūtu. Tas ir pirmkārt.
Otrkārt. Ja Skrunda paliek bez līguma, tas nozīmē, ka radiolokatora eksistences
termiņš nav ierobežots un mēs nespējam kontrolēt to, vai krievi sāk darbināt
jauno Skrundas raidstaciju vai ne. Visticamāk ir, ka tādā gadījumā krievi sāks
darbināt jauno Skrundas radiolokatoru. Ja krievi sāks darbināt jauno Skrundas
radiolokatoru, tādā gadījumā viņiem atbrīvojas līdzekļi un viņi nav spiesti
pabeigt analoģisku celtni Baranovičos. Ja viņi nav spiesti pabeigt attiecīgo
celtni Baranovičos, tādā gadījumā faktiski viņi rēķinās ar to, ka šis
jaunuzsāktais stratēģiskais objekts tiešām strādās tos 12 gadus, par kuriem
runāja šeit Grīnblata kungs. Un tad ne pēc četriem, ne pēc pieciem gadiem mēs
nevarēsim šo jautājumu atrisināt, jo visu laiku Krievija atrunāsies ar to, ka
viņiem, redziet, nav tāda objekta, ka viņiem tur nav pabeigts objekts un tur nav
pabeigts objekts.
Treškārt. Te visu laiku runā par provokācijām. Arī šā staba spridzināšana ir
šāds iespējamas provokācijas piemērs. Es pašlaik nezinu, vai tā ir provokācija.
Atkal atšķirība starp situāciju ar līgumu un situāciju bez līguma. Starp citu,
provokācijas nav nekas jauns. Ne pret vienu no amerikāņu bāzēm, kas ir
Filipīnās, kas ir kaut kur citur. Sadursmes ar kareivjiem. Pat Rietumvācijā ir
bijuši incidenti, kas saistīti ar ASV kara bāzēm. Bet kur ir tā lielā atšķirība
situācijai ar līgumu un bez līguma? Ja militārais objekts atrodas bez līguma, uz
ko mūs šodien aicina daži runātāji, tādā gadījumā tiešām nav ar provokāciju
saistītā konflikta atrisinājuma mehānisma. Nav nekāda mehānisma, kā jāseko
gadījumā, ja ir notikusi provokācija, un katra puse var tikai, kā saka, rādīt un
demonstrēt savus muskuļus, un, man liekas, nevienam nav šaubu par to, kuram tie
muskuļi ir spēcīgāki šinī gadījumā. Turpretī, ja mēs parakstām līgumu, tad tajā
līgumā ir skaidri noteikts, kā rīkojas katra puse attiecīgās provokācijas
gadījumā: kas notiek, kas izmeklē, kas rīkojas, kas ir ar tiesībām darīt to vai
citu. Tātad arī sakarā ar provokācijām daudz bīstamāka ir situācija tad, ja mēs
noslēdzam līgumu, nekā tad, ja nenoslēdzam līgumu. Un vēl visi tie momenti ar
līgumu. Klāt nāk tie momenti, par kuriem jau runāja Siliņa kungs un attiecībā uz
kuriem es negribu atkārtoties, - kuri saistīti ar materiālo novērtējumu,
saistīti ar ekoloģisko novērtējumu, un (galvenais, vissvarīgākais!) ar līgumu
mums nāk šā objekta funkcionēšanas starptautiskā novērošana. Bez līguma tās nav,
bez līguma šī novērošana faktiski ir tikai mūsu pašu ziņā. Es stipri par to
šaubos, ka to mēs spējam realizēt.
Līdz ar to es vienkārši gribu vēlreiz atgādināt, dāmas un kungi, par ko mēs šeit
spriežam. Mēs nespriežam par to, ka Skrundas lokators pazūd 31. augustā. Un,
atsaucoties uz to Kuldīgas tikšanos, es teikšu, ka es arī tur runāju ar
cilvēkiem un daudzi no viņiem to ļoti labi saprot, tieši tāpēc jau tajā
rezolūcijā, ko pieņēma toreiz, tajā sapulcē, kur mēs ar Berklava kungu kopā
bijām, ir ierakstīta ne tikai prasība par Skrundas radiolokatora izvākšanu, kas
ir, protams, saprotama prasība. Es arī parakstu tādu rezolūciju. Es gribētu, lai
Skrundas lokatora rīt jau vairs nebūtu Latvijā. Bet ir arī ierakstītas daudzas
konkrētas prasības - medicīniskas, ekoloģiskas, tehniskas, finansiālas -, kuras
mums ir jārisina un kuras, protams, mēs risināsim! Es lūdzu jūs paturēt prātā šo
reālo izvēli, kas mums ir jāizdara, un tomēr atbalstīt domu, ka mums vajadzētu
panākt līguma parakstīšanu par Skrundas lokatoru, nevis paturēt to bez līguma
šeit, Latvijā.
xsd:language
lv