http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq133 an entity of type: Speech
xsd:integer
133
xsd:date
1994-03-03
Cienījamie tautas izraudzītie! Es vispirms gribu dažos vārdos izteikt savu
viedokli par valdības taktiku, varētu pat teikt, darba stilu.
Šodien mēs diemžēl atkal saskaramies ar esošās valdības nodomu turpināt mums jau
pazīstamo, bet nepieņemamo darba stilu - paveikt kādu darbu, kas nav tautas
interesēs, un tad pamēģināt dabūt Saeimā šādas rīcības sankcionēšanu. Mēs tādus
piemērus jau zinām daudz, kad nostāda fakta priekšā, un tad, protams, ir bieži
vien grūtāk izšķirt jautājumu nekā tad, ja mēs to apspriestu pirms tādas rīcības
sākšanas.
Nu, šoreiz konkrēti runa ir par nodomu parakstīt līgumu ar Krieviju, ka militārā
bāze, saukta par lokatoru vai kaut kā citādi, Skrundā turpinās darboties vēl
vismaz 4 gadus, bet ir iespējams, ka termiņš tiks atkal pagarināts (vismaz tāda
iespēja ir jāparedz) un lokators turpinās graut cilvēku veselību, turpinās
gandēt dabu. Par visu šā lokatora nelabo ietekmi mēs dzirdējām Skrundas pilsētas
un vairāku apkārtējo pagastu deputātu atklātajā sesijā. Man arī bija iespēja
šajā sesijā piedalīties un dzirdēt visu to, ko tur teica cilvēki, kuri nu
vistiešāk un vislielākā mērā ir apdraudēti šā lokatora darbības rezultātā.
Runāja tur gan biologi, gan mediķi, gan pedagogi, gan apkārtējo pagastu
deputāti, un neatradās neviens, kas teiktu:"Varam vēl paciesties! Slikti jau ir,
bet varam paciesties!" Nē! Visi prasīja - izvest nekavējoties un pilnos apmēros.
Klāt bija arī mūsu cienījamais premjerministrs Birkava kungs, bija klāt arī
sevišķo uzdevumu ministrs Inkēna kungs, bija klāt valdošās koalīcijas frakcijas
"Latvijas ceļš" priekšsēdētājs Panteļējeva kungs, bija klāt arī citu frakciju
pārstāvji un vadītāji, un mēs visi to dzirdējām. Un arī premjerministrs un arī
Panteļējeva kungs, arī Inkēna kungs runāja, un neviens necentās apstrīdēt kaut
vienu tur minēto faktu par šā lokatora darbības kaitīgumu. To nevar noliegt,
protams. Nenoliegšu, bija teikts arī tā: jā, nu, protams, labāk jau būtu, ja
viņi varētu pārtraukt to darbošanos, bet to pašu, ko arī Virša kungs šodien te
teica, - mums jau izvēles nav vai arī izvēle ir maza. Tas tā varbūt ir, bet es
domāju, ka šī izvēle, lai panāktu armijas izvešanu, atstājot šo militāro bāzi, -
tāda izvēle mums nav pieņemama. Varēja pat jautāt tā: kāpēc tad Krievija, kas
runāt negribēja nemaz par to, ka armiju izvedīs (bija gan arī citādas runas, ka
izvedīs, bet bez termiņa), - kāpēc tad nu tagad gribētu to darīt tik steidzīgi?
Kāpēc tad nu tagad vajag to armiju izvest? Atbilde ir skaidra. Ir, protams,
zināmā mērā neizdevīgi turēt šeit lielu armiju, maksāt par lietojamo zemi un
citādas nodevas, ja to var aizvākt tikai simt kilometrus sāņus un vajadzības
gadījumā atkal ievest un ja var paturēt šīs militārās bāzes - vienu, vēlāk
varbūt būs vēl kāda vajadzīga - un tā tālāk. Tas ir daudz lētāk. Izdevīgāk. Un,
protams, tas ir saistīts arī ar to palīdzību, ko Krievija gaida no Rietumiem,
kas nu tomēr ir nākuši pie slēdziena, ka tās armijas oficiālās daļas tomēr
vajadzētu izvest. Lūk, tāpēc arī nu ir gatavi parakstīt kādu līgumu, ka tās
armijas daļas izvedīs. Skrundā arī vietējie iedzīvotāji teica: ne šie zaldātiņi,
kas te, Latvijā, vēl ir palikuši, ir tie, kas mums visvairāk kaitē, bet mums ir
vajadzīgs šos kaitīgos militāros midzeņus iznīcināt, - ne iznīcināt, bet gādāt,
lai tos aizved vispirms. Un mums ir jāpanāk tas, lai mūsu valsts tiktu atbrīvota
no tiem jau demobilizētajiem un vēl nedemobilizētajiem, pašreiz vēl
demobilizējamiem militāristiem, kas atkal paliks Latvijā. Lūk, kāds ir īstais
mērķis, kāpēc Krievija tagad ir ar mieru to nelielo armijas daļu, kas vēl ir
palikusi Latvijā, izvest, - bet uzstādot mums nepieņemamas prasības.
Vēl vienam aspektam es gribētu pieskarties. Vai ir tāds kaut kas jauns
piesolīts, ko jau agrāk Krievija nebūtu teikusi? Un kas Krievijai nebūtu teikts?
Es neticu, ka Krievija patiešām grib izvest savus bruņotos spēkus no Latvijas.
Prasība izvest tos pilnos apmēros un ātri ir jau skaidri ierakstīta, piemēram,
EDSA 1992. gada Helsinku rezolūcijā; tas ir ierakstīts arī 1992. gada un 1993.
gada ANO Ģenerālās asamblejas rezolūcijā, un nekas no tā nav izpildīts. Mums
tagad jau starptautiska spiediena rezultātā 1993. gada novembrī Krievija savā
militārajā doktrīnā arī garantē savas armijas izvešanu no ārvalstīm 1994. vai
1995. gadā. Un tur ir gan piezīme - ja vien valstis, kurās atrodas Krievijas
karaspēks, ar kādu līgumu vai lūgumu nelūgs to nedarīt. Tas ir diezgan zīmīgi.
Un, ja mēs tagad izpildīsim Krievijas prasību, vai tas arī nevarēs tikt
iztulkots kā zināma pielaišanās un gandrīz kā lūgums, lai nu paliek tā bāze vēl?
Tātad ir jau starptautiskos līgumos pieprasīts izvākt armiju un ir Krievijas
apliecinājums to darīt. Kāpēc tad šodien atkal mums ir tāda liela steiga - slēgt
kaut kādu jaunu dokumentu uz mums nepieņemamiem noteikumiem? Nu, es jau teicu,
ka, pirmkārt, Krievija nekad, es uzskatu, nav domājusi savus bruņotos spēkus
pilnīgi izvest un atteikties no Baltijas valstu pakļautības savai politikai,
savam iespaidam. Otrkārt, visu lielo armiju uzturēt, kā es jau teicu, ir
neizdevīgāk, nekā paturēt šeit tikai bāzes, kas tā kā tā būs nemitīgi saistītas
gan ar Krievijas bruņoto spēku pavēlniecību, gan arī ar valdību.
Vēl viens aspekts šinī sakarībā. Kāpēc, piemēram, Amerikas Savienotās Valstis,
to dižvīri, dod mums padomu, zināmā mērā rekomendāciju, - parakstīt līgumu ar
Krieviju šinī sakarībā? Es domāju, ka tas ir viegli saprotams. To dara tāpēc,
lai noņemtu atbildību par pieminētajām rezolūcijām to izpildīšanas gadījumā,
jeb, pareizāk sakot, to neizpildīšanas gadījumā noņemtu rūpes par jau pieminēto
dokumentu nepildīšanu. Pašreizējiem Rietumu dižvīriem tad būs mierīga dzīvošana:
nebūs jāstrīdas ar Krieviju, nebūs nekādi atgādinājumi jāsaka Krievijai, lai tā
tomēr... gan uzdod tos uzdevumus un solītos nepilda.
Un vēl. Kāds ļaunums mums līguma parakstīšanas gadījumā būs bez pieminētā
ļaunuma? Pats galvenais, protams, ir cilvēku veselības bojāšana, kropļošana, kas
jau ir vairākkārt minēta un pierādīta, bet kāds ļaunums vēl būs? Vispirms, man
liekas, ka, parakstot tādu dokumentu, tiks legalizēta okupācijas turpināšanās un
mums būs grūti tad šo jautājumu izvirzīt vēl - un tieši starptautiskā mērogā. Es
domāju, ka nevar nepieminēt arī tādu ļaunumu, ka līdz ar to tiks iznīcināts
vārīgi uzsāktās Baltijas valstu vienības, tā sakot, asociācijas radīšana jeb
asamblejas radīšana, jo Igaunija ir kategoriski pateikusi, ka viņa tādus
dokumentus neparakstīs. Un mēs jau esam redzējuši, ka rakstiskā veidā to atsakās
darīt. Ja mēs to darīsim, tātad arī šinī ziņā tas būs liels sitiens
nepieciešamās Baltijas valstu vienības veidošanai.
Nu, un vēl trešais. Arī tie cilvēki, kas piedalījās Vašingtonā tajās sarunās,
teica, ka tādā gadījumā, ja šeit šis objekts paliks darboties, Latvija
neapšaubāmi kļūs par pirmo stratēģisko objektu, kas dabūs pirmo triecienu
konflikta gadījumā.
Nu, lūk, iemesli. Kad, piemēram, Birkava kungam Skrundā uzdeva šo jautājumu, arī
tad, kā es jau pieminēju, teica, ka nav citas izvēles. Es esmu dzirdējis arī vēl
tādu ieganstu, ka, lūk, ja mēs neparakstīsim šo, nepaklausīsim Amerikas dižvīru
rekomendācijām, tad ar mums Rietumos vairs neviens nerunās - nerunās ne Eiropā,
ne pāri okeānam. Es baidos... es nevis baidos, bet gribu pasvītrot, ka drīzāk
notiks otrādi. Vai tad tiešām mēs neesam jau dzirdējuši, ka veselā grupā
cilvēku, vadītājos, - un ne tikai atsevišķos vadītājos, bet valstīs - mainās
viedoklis par šīm rekomendācijām. Piemēram, Kols, Vācijas premjers, ir pateicis,
ka to tomēr nedrīkst pieļaut, ka tās domas, ka vajag nākt pretī Krievijai un
pieļaut, ka vēl paliek kaut kādas militārās bāzes Latvijā, ir nepareizs
viedoklis. Mēs zinām, ka arī Amerikā nav tikai valsts sekretārs un prezidents,
bet ir arī senatori un ir parlamentārieši, kuri arī ir citādās domās. Es domāju,
ka ir pavisam ticami, ka var pienākt reize, kad ar mums nerunās, ja mēs paši
būsim parakstījuši tādu galīgi mums nepieņemamu dokumentu. Paldies par uzmanību.
xsd:language
lv