http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq125 an entity of type: Speech
xsd:integer
125
xsd:date
1994-03-03
Godājamie kolēģi! Kaut gan es esmu iesniedzis savu pieteikuma lapiņu pēc kādiem
citiem deputātiem, taktika, protams, ir - labāk runāt sākumā.
Godājamie kolēģi! Es negribētu te analizēt, cik lietderīgs tas ir un kas ir
ierosinājis "Tēvzemei un brīvībai" šo pieprasījumu, bet es nebūšu tik noraidošs,
kā Indulis Bērziņa kungs, aiz neizpratnes vai tamlīdzīgi. Es domāju, pati
situācija ir radījusi tādu stāvokli, ka šis jautājums vienā vai otrā veidā ir
jāapspriež Saeimā. Un kāpēc?
Pirmkārt, tāpēc, ka visi līgumi un nolīgumi ir paredzēti ratifikācijai Saeimā.
Un man liekas, ka būtu tikai politiski gudri - konfidencionalitātes ietvaros
apspriest šos jautājumus Saeimā un sagatavot Saeimu (ne tikai komisijas, bet arī
politiskās frakcijas Saeimā) šādu līgumu ratifikācijai, kurus, pretēji,
neratificē. Tāpēc es domāju, ka tādā apspriešanā nekā ķecerīga nav, un tai bija
jābūt. Kāds ir formulējums - tas ir cits jautājums.
Otrais ir jautājums tomēr par politisko atbildību. Un šeit nav vienas partijas
politiskā atbildība, bet visas Saeimas, tautas vēlētu priekšstāvju, politiska
atbildība pret savu valsti un tautu. Jo, ja tā mēs ņemsim, tad politiska
atbildība vienas partijas vai viena Ministru kabineta ietvaros nenozīmē absolūti
neko. Tas draud tikai ļaunākajā gadījumā ar politiskā miroņa statusu, bet
diemžēl neapdraud ne veselību, ne dzīvību. Lielāka ir atbildība, ko mums Saeima
tiešām nesīs, ja tā ratificēs vai nu atkal izjauks ratifikāciju Latvijas
nākotnei ļoti būtiskiem līgumiem un lēmumiem. Es domāju, ka šajā gadījumā ir
tiešām vajadzīga analīze Saeimā par to robežu, cik tālu Latvijas delegācija
drīkst atkāpties, vai to robežu, kāda prasība Krievijai var tikt iesniegta šo
sarunu gaitā. Un par to, ka tāds publiskums ir nepieciešams, liecina Krievijas
puse. Atcerēsimies pirms vairākām nedēļām laikrakstā "SM Segodņa" un arī citos
krievu valodā Latvijā iznākošajos laikrakstos publicētās Ziemeļrietumu karaspēka
grupas pavēlniecības intervijas un paziņojumus, kuros viņi saka: delegācijas jau
tur sarunājās, bet mums ir tiešie kontakti ar valdību! Es to citēšu krievu
valodā: "Mi na prjamuju govorim s praviteļstvom". Un pasaka, par ko viņi "pa
tiešo" runā ar valdību. Viņi runā ar valdību, piemēram, par kopuzņēmumu
dibināšanu ar Krievijas armijas objektiem. Viens no tiem ir šis bijušais kara
apgabala hospitālis. Tas ir ļoti būtisks jautājums, jo Latvijas Republikas
likumdošana stingri aizliedz dibināt kopuzņēmumus uz Krievijas armijas bāzes.
Diemžēl šādas sarunas ir, un tas ir pilnīgi acīmredzams, arī no atsevišķām
niansēm šajos nolīguma projektos un protokolos. Vai tiešām Saeima nedrīkst
zināt, ka ir jāizmaina kāds likums, kas atļautu šādu kopuzņēmumu dibināšanu? Un
es domāju, ka šeit, Saeimā, tiešām ir vajadzīga politiskā un ārpolitiskā analīze
šīm Krievijas sarunām. Kuluāros tiek runāts, ka tur Zotovs, piemēram, esot
izteicies, ka Skrunda neesot galvenais, galvenais esot šo virsnieku sociālais
stāvoklis un garantijas Latvijā. Gluži pareizi! Arī Igaunijai tas ir izvirzīts
kā pamatnoteikums. Jo viņiem šis jautājums par Paldiski un citām bāzēm tik
aktuāls nav. Kur pastāv mūsu konsultācijas ar igauņiem šajā jautājumā? Un es
nebūt nedomāju, ka igauņi ir tik bezcerīgā stāvoklī, jo vismaz viņi ir
saglabājuši cieņu, kura mums ir apdraudēta šinī gadījumā, kuluāros vedot šādas
pārrunas vien.
Es gribu arī Bērziņa kungam atgādināt, ka vienlaicīgi šodienas laikrakstos ir
arī cits paziņojums, ka Krievijas Federācijas Ārlietu ministrija ir oficiāli
paziņojusi, ka sarunās ar Igauniju delegācijas vadītāja izteicieni par šo sarunu
pārtraukšanu, grafiku - un tamlīdzīgi - neatbilst Krievijas Federācijas valdības
oficiālajam viedoklim. Tā ka ir vēl arī citas avīžu ziņas, jo, kā es redzu, mēs
visi te lasām avīzes ļoti intensīvi.
Un es domāju, ka tiešām mums Saeimā ir jāuzsāk apspriest to visu politiski,
jāpieņem politisks lēmums, cik tālu var iet ar šīm sociālajām garantijām. Ņemsim
vērā, ka šīs sociālās garantijas tomēr ir vēl bīstamākas par Skrundas jautājumu,
jo tās praktiski paģēr Latvijas Republikai paturēt savā teritorijā kaujas
spējīgas personas, kas ir atvaļinātas no Krievijas - agrākajiem padomju -
bruņotajiem spēkiem, pēdējo gadu laikā mērķtiecīgi izformējot karaspēka daļas
Latvijas teritorijā, nelegāli iepludinot šīs personas, kaut vai ar atviegloto
robežu režīmu, dažādos citādos veidos, atvaļinot tos cilvēkus, kas bija nevis
karadienestā, bet strādāja šajos militārajos objektos. Pavērojiet, kas notiek
Jūrmalas sanatorijās un objektos, kurus pārvalda Krievijas armija! Tur atrodas
liels skaits jaunpieņemtu kurinātāju, šoferu, sētnieku, dārznieku ar militāru
stāju, labi ģērbtu, kas katru rītu smaidot dodas uz darbu un vakarā mājās. No
kurienes viņi uzradās un kāpēc viņi tur ir pieņemti darbā? Ar neapbruņotu aci
var redzēt šo cilvēku militārās dienesta pakāpes, kas neatbilst viņu
izpildītajiem darbiem.
Ņemsim šo pašu Skrundas objektu, - nevis militārā lokatora ziņā, bet pavērojot,
kādas jaunas karaspēka daļas tur ir izveidotas! Pretizlūkošanas daļa, hospitālis
ir izveidots uz šīs Skrundas bāzes. Ņemiet vērā, ka tur ir vesela kara pilsētiņa
ar skolām, ar bērnudārziem, veikaliem un visu pārējo! Ko nozīmē šī Skrundas bāze
Latvijai un kāds būs tās darbības veids?
Nākamais jautājums, kas ir tikpat aktuāls. Vai mums ir analīze - varbūt tā
tiešām ir vajadzīga slēgtā plenārsēdē, - vai mums ir analīze, kāda ir Krievijas
karaspēka reālā gatavība aiziet no Latvijas līdz 31. augustam? Vai no
Ziemeļrietumu karaspēka štāba Valdemāra ielā ir vesti ārā dīvāni, krēsli,
telekomunikāciju iekārtas un viss pārējais? Vai ir sākta demontēt lielā
stratēģiskā komunikāciju līnija Murmanska-Gatčina-Rīga un tālāk uz Kenigsbergu?
Vai ir sāktas demontēt speciālās lauku sakaru līnijas un enerģijas avoti? Vai ir
sākts izvest ārā tiešām kapitālās būves ar elektroniku un visu pārējo? Palikuši
ir 5 mēneši līdz 31. augustam. Vai tiešām, slēdzot šo līgumu ar ļoti lielu
prieku, ka nu krievi izvedīs karaspēku līdz 31. augustam, mums ir pārliecība,
vai viņi vispār gatavojas to darīt? Es domāju, ka arī šādu analīzi mēs gribam
dzirdēt šeit plenārsēdē, es vēlreiz pasvītroju, ka to vajag slēgtā plenārsēdē.
Deputāti ir tiesīgi zināt, arī komisijas ir tiesīgas zināt par to, kas notiek
šajā sakarībā, kāda ir informācija Latvijas Republikas Ministru kabineta rīcībā.
Vai mums ir analīze par to, ka Krievija mēģina ievilkt garumā visas šīs sarunas
un visu to, kas ar neapbruņotu aci ir redzams? Arī Virša kungs ir atzinis savās
intervijās, ka šis sprādziens Skrundā, ugunsgrēks Igaunijā - tie ir kā
dvīņubrāļi pirms jebkura Krievijas, teiksim, paziņojuma un akcijas, un jebkuriem
argumentiem. Un viens no pēdējiem maniem argumentiem, kāpēc šāds jautājums ir
jāapspriež Skrundā, jo ir iesniegts tikai lēmuma projekts. Mēs to varam
papildināt, mēs to varam pavisam savādāk izveidot, ja mēs pieņemam šādu lēmumu,
bet tas ir lēmuma projekts, tas ir ierosinājums apspriest šo jautājumu. Šīs
Rietumu garantijas, kādas Amerika vai nu pildīs, vai nepildīs, kādas NATO
valstis pildīs vai nepildīs, - jā, tā ir džentlmeņu vienošanās par šīm
garantijām, bet džentlmeņu vienošanai ir jābūt kādai iezīmei. Kā rāda šī krievu
reakcija arī pēc visām vizītēm Vašingtonā, kas ir bijušas mūsu delegācijai, un
reakcija, kas ir bijusi Klintona vizītei Maskavā, nekādas iezīmēšanas nav šīm
garantijām, mums ir jātic uz godavārda. Godavārds politikā ir ļoti stiepjams
jēdziens, ja tas nav cieši formulēts (es nesaku pat, ka uz papīra) vai ir
parakstīts kaut kāds protokols par tikšanos vai tamlīdzīgi. Protams, ka šādi
netiek publicēti, es domāju, ka pat Saeimā nav plaši apspriežami šādi dokumenti,
ja tie pastāv. Tomēr par eksistenci ir jāzina, - vai tādi ir zināmi.
Un visbeidzot, es domāju, ka arī jārunā šeit, Saeimā, pietiekami daudz, tā kā
mēs visi esam politiski atbildīgi pret valsti, - ne tikai valdošā partija, ne
tikai tās pirmais sešinieks. Visiem mums ir šī atbildība, un mums prasīs: jūs
bijāt 5. Saeimas deputāti, jūs tur sēdējāt un pieļāvāt, ka notika tas un tas! Un
es negribu nest tādu atbildību personīgi, ja es neesmu informēts par to, kas
notiek un kādas sarunas šinī gadījumā ir. Un šinī gadījumā - vai tiešām nevar
paredzēt šajos līgumos, ka par Skrundu, ja vispār runās atsevišķi, tad runās pēc
tam, kad pēdējais krievu zaldāts būs izgājis ārā no Latvijas? Lūk, tad mēs varam
sākt runāt par Skrundu, jo tad tā būs garantija, ka viņi tomēr ir ārpus robežas.
Un šeit, izņemot Skrundu, ir tikai divi krievu virsnieki - militārais atašejs un
viņa palīgs, un vairāk šeit krievu virsniekiem nav ko darīt. Un šīm kontroles
funkcijām, par ko jau poļi cīnījās pagājušajā gadā, ir jābūt Latvijā
koncentrētām vienā mājā Rīgā, Antonijas ielā, kura ir pietiekami plaša un
grezna, un tur var sēdēt viss krievu militārais kontingents Latvijā un koordinēt
šīs kustības. Vai mēs šādus taktikas jautājumus šeit visi kopā politiski nevaram
spriest? Man liekas, tur neviens otru neapvaino, ka viņš taisās nodot Latviju,
bet es domāju, ka tādā izšķirošā brīdī, tomēr 99 prāti kopā ir vairāk nekā 3 un
4, ja mēs redzam, ka no Krievijas puses nekādu pretimnākšanu mēs gaidīt nevaram
un nesagaidīsim. Krievijai mūsu valsts ir viņu stratēģisko interešu objekts, un
tāda tā paliks, kamēr Krievija paliks vienota un nedalāma un vēl paplašināsies.
Tāpēc es domāju, ka nevajadzētu tik asi uztvert šāda lēmuma projekta izvirzīšanu
Saeimā, bet vienkārši, konstruktīvi izdomāt, kā mēs varam palīdzēt mūsu
delegācijai. Vai to papildināt? Vai pazemināt tās līmeni vai paaugstināt tās
līmeni? Kādi ekspertu vērtējumi un atzinumi šinī gadījumā vēl nepieciešami?
Kādas starptautiskas aktivitātes vēl vajadzīgas? Es domāju, ka ir pienācis
laiks, lai tiešām tas būtu Saeimas ietvaros, publiski, varbūt bez šīs radio
pieslēgšanas un visa pārējā. Es domāju, ka mums tas ir jāuzņemas šinī gadījumā.
Palīdzēsim valdošajai koalīcijai un uzņemsimies visi kopā šo politisko
atbildību, un tad arī kopā izspriedīsim labāko un optimālāko rezultātu! Es
uzaicinu turpināt debates, apspriest šo lēmumu, iespējams, atlikt, izmainīt to
tekstu, lai tas būtu plašāks, tiešāks, bet par šo jautājumu runāt Saeimā un
pieņemt arī konkrētu lēmumu. Paldies.
xsd:language
lv