http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq123 an entity of type: Speech
xsd:integer
123
xsd:date
1994-03-03
Cienījamais sēdes vadītāj, cienījamie kolēģi! Cik es saprotu, attiecībā uz
dokumentu publikāciju runa ir par "Pavalstnieka" 8. numuru, kura 4. lappusē
skaidri rakstīts: "Saeimā tikai no frakcijas "Tēvzemei un brīvībai" vien ir divi
čekisti. Tie ir Jānis Straume un Roberts Milbergs. Es kā "Latvijas ceļa" pārstāvis,
nevaru ticēt tādiem izdevumiem, jo man nav apliecinājuma, ka Milberga kungs vai
Straumes kungs būtu čekisti. Ja tāda avīze var atļauties publicēt vienā lappusē
šādus paziņojumus, otrā - citus dokumentus, es nezinu, kāpēc frakcija "Tēvzemei
un brīvībai" uzskata to par autentisku avotu, es to uzskatīt par avotu nevaru.
Bet tagad - par būtību. Jo pēc Straumes kunga uzstāšanās man pilnīgi nebija
skaidrs, par ko tad ir runa? Par kādu lēmuma projektu? Mums vispār šeit ir
mēģinājumi nepārtraukti sajaukt visu iespējamo. Gravas kundze šodien šeit
atsaucās uz savu grūto bērnību, norādot, ka Birkava kungam tā ir bijusi ļoti
viegla, un es tā arī nesapratu, par ko tur bija runa? Un tagad notiek tieši
tāpat. Es atvainojos, cienījamā frakcija "Tēvzemei un brīvībai", - vai runa ir
par to dokumentu (tātad dokumentu nr. 162), kur ir rakstīts: "Saeima nolemj
noteikt, ka Latvijas delegācijai Latvijas un Krievijas starpvalstu sarunām nav
pilnvaru parakstīt tādus nolīgumus, kuri pieļautu Skrundas agrā brīdinājuma
radiostacijas, Skrundas radiolokatora stacijas un citu Krievijas militāro
objektu funkcionēšanu Latvijas teritorijā pēc 1994. gada 31. augusta. " Es
sapratu, ka runa ir par šo dokumentu. Un mēs tagad debatēsim par to, nevis par
visu iespējamo. Un, ja runa ir par šo dokumentu (es tā sapratu, jo citu es
neatradu, es uzmanīgi vaicāju saviem kolēģiem), tad mana atbilde ir ļoti
vienkārša: konkrēti par konkrēto dokumentu, nevis par visu ko, lai, attiecīgi
runājot par visu ko, panāktu rezultātu, teiksim, negatīvu rezultātu jeb
balsojumu "pret", kāds tas ir izdevīgs opozīcijai. Jeb šajā gadījumā varētu
teikt - frakcijai"Tēvzemei un brīvībai".
Cienījamā "Tēvzemei un brīvībai"! Es tomēr aicinu jūs šodien noņemt šo savu
lēmumu pašiem no darba kārtības. Kāpēc? Tāpēc, ka es nevaru jūs apvainot - tāpat
kā jūs valdību - lasītneprašanā. Bet, ja kāds no deputātiem nav paspējis (un tas
būtu loģiski, jo viņi strādāja plenārsēdē) izlasīt šīsdienas "Dienu", tad es
atļaušos norādīt jums tomēr divus ļoti svarīgus, šodienas apspriešanai ļoti
svarīgus, momentus. Šīsdienas "Dienā" ir ziņa par to, ka Krievijas delegācijas
sarunās ar Igauniju šodien, pēc 17. raunda, Krievijas delegācija oficiāli
paziņoja, ka atsakās no iepriekš noteiktā termiņa, proti, līdz šā gada
31. augustam izvest savu karaspēku no Igaunijas. Un teksts tālāk ir šāds. Es vidu
izlaižu, jo tur ir dažas nianses, jūs varat paši ar to iepazīties, tas nav
pretrunā ar šo sākumu. Teksta beigas. Tātad Krievija uzskata, ka Igaunijas
pozīcijas dēļ ierosinājums par karaspēka izvešanas termiņu esot zaudējis savu
spēku un karaspēka izvešana notikšot, un tālāk: "sakarā ar grafiku, kuru noteiks
Krievija". Man personīgi nav zināms, kādu grafiku Krievija ir sagatavojusi
Igaunijai. Godīgi sakot, man nav arī zināms, ko Krievija domā un cik ilgi
Krievija gribētu tur palikt. Nevis ienākt. Straumes kungs, jūs runājāt par sveša
karaspēka, teiksim, pozīciju, ko jūs apskatījāt, runājot par šo likumu, šai
sakarā, ja mēs gribētu šeit ievest amerikāņu karabāzes jeb jaunas krievu
karabāzes, bet tātad runa ir tikai par izvešanu. Tātad man nav zināms, cik ilgi
viņi grib palikt Igaunijā, bet man ir zināms, ka pēdējās sarunās (pilnīgi
iespējams, ka krievi domā pavisam kaut ko citu, droši vien viņi gribētu palikt
ilgāk) pēdējais, ko viņi lika priekšā mūsu delegācijai (un man neļaus samelot
Mārtiņš Virsis, viņš to nupat apstiprināja), bija, ka krievi paliek, Krievijas
armija paliek Skrundā 5 + 2 gadus, tas ir 7. Es esmu beidzis Vēstures fakultāti,
tomēr es ilgi skaitīju un saskaitīju, ka 4 ir mazāk nekā 5 un ka 18 mēneši ir
mazāk nekā divi gadi. Tātad, ja Krievija atgriežas pie savām pozīcijām, kuras tā
ieņēma pēdējā brīdī, nevis patur tās, es uzskatu, diezgan murgainās, ko viņi
izvirzīja sākumā (ka vajadzīgi 20 gadi, lai izvestu karaspēku, pat vēl lielākus
skaitļus sauca), - bet ja Krievija patur pašu pēdējo, pirms Krievijas
delegācija, kā viņi paši uzskata, piekāpās Klintonam un gāja uz šo vidus
variantu "4 + 18" Skrundas jautājumā, tad mēs dabūjam atpakaļ 5 + 2. Un es nekad
neticēšu, ka "Tēvzemei un brīvībai" grib, lai šeit šī armija būtu 5 + 2 gadus,
nevis mazāku laika posmu. Tieši tāpat kā mēs, arī jebkura cita frakcija, kas ir
Saeimā, - mēs visi gribam, lai viņi pēc iespējas ātrāk izvāktos no šejienes ārā,
arī no Skrundas. Tātad Igaunija jau, teiksim, ir saņēmusi savu. Un man liekas,
ka pilnīgi iespējams, ka Krievija - es gan te piesitīšu trīsreiz pie koka, - ka
Krievija darīs visu, lai arī nenoslēgtu šo līgumu, un tieši tāpat kā Igaunijas
gadījumā, varētu pateikt: tāpēc, ka Latvijas puses nostāja ir tāda, mēs šo
līgumu nenoslēdzam! Un tālāk seko šis teksts, kas man tiešām zināmā mērā...
Šermuļi mani pārņem, ka sakarā ar grafiku, kuru noteiks Krievija... Jo man rodas
tāda sajūta, ka "Tēvzemei un brīvībai" viscēlāko mērķu vārdā runā, bet runā, it
kā šeit nebūtu armijas un it kā "Latvijas ceļš" gribētu ievest to Krievijas
armiju un turēt to 4 gadus un 18 mēnešus. Krievijas armija ir šeit. Turklāt ne
tikai Skrundā. Jo pēdējā laikā, lasot avīzes un klausoties Latvijas radio, man
radās iespaids, ka šī armija ir tikai Skrundā. Nekur netiek minēti šie gandrīz
10 000, - es atsaucos uz Zotova kungu, citas informācijas man nav, šo viņš
pēdējo nosauca, - gandrīz 10 000 karavīru, kas joprojām atrodas Latvijā. Gandrīz
10 000! Par to izvešanu mēs nerunājam, tie izzudīs paši par sevi. Man liekas, ka
tas ir svarīgākais, par ko vajadzētu runāt Saeimā. Šobrīd es domāju, valdības
pārstāvis un delegācijas vadītājs Virša kungs nāks un paskaidros. Tiešām visi
deputāti, kas grib, varēs iepazīties ar šo tekstu, nevienam tas netiks liegts, -
tāpat kā jau (es piekrītu Milberga kungam) visi, kas ir pārstāvēti šajā
delegācijā, jebkura līmeņa eksperti jeb tie, kas ir delegācijas locekļu līmenī,
var iepazīties ar šā dokumenta tekstu. Bet svarīgi jau nav, kāds ir šis teksts
šobrīd, cik tur ir kvadrātiekavu vai kaut kā cita, svarīgi ir, kādu izdosies
parakstīt delegācijai. Kāds tas būs tad, kad zem tā jau tiks likti paraksti. Un
pēc tam mums šeit tiešām vajadzēs izvērtēt, vai Latvijas pusei vajag atteikties
no šā parakstītā līguma, tādā veidā ļaujot Krievijai paziņot, ka viņa izvedīs
tad, kad gribēs, jeb arī, ja tiešām tas līgums būs tik, piedodiet man,
verdzisks, mums nāksies varbūt atteikties un darīt visu starptautiskajās
institūcijās, lai mēs bez tā līguma iztiktu, bet, ja šis līgums mums ir
pieņemams, es domāju, ņemot vērā sarežģīto situāciju Krievijā, šāds līgums mums
katrā ziņā nāktu tikai par labu. Ja delegācijai ir iespējams panākt citu datumu,
pieņemsim, lai Krievijas armija iziet no Skrundas īsākā laikā, es nekad
nešaubos, ka delegācija, kurā ir gan Sinkas kungs, gan Virša kungs, Kiršteina
kungs, gan visi pārējie kungi, kurus es šobrīd nenosaucu, darītu visu, lai šī
armija iziet ātrāk. Es nedomāju, ka mēs viņus esam izvēlējuši, lai viņi,
teiksim, nodotu mūsu kopējās intereses un darītu kaut ko, lai šī armija paliktu
ilgāk.
Tātad igauņu rūgtā pieredze mums ir zināma. Lēmums, ko iesniedz "Tēvzemei un
brīvībai" tikai par Skrundu, nevis par visiem citiem šiem jautājumiem. Es
uzskatu, ka par citiem jautājumiem arī var diskutēt, bet šobrīd runa, cik es
saprotu, ir par šo jautājumu.
Tātad es aicinu diskutēt par Skrundu, un, ja ir varianti, kā var panākt nevis
to, ko "panāca" Igaunija, bet panākt, ka armija iziet ātrāk (es pasvītroju -
armija, ne tikai runa par Skrundu, un arī par Skrundu), tad es esmu gatavs
parakstīties zem šāda dokumenta un balsot par to. Vienkārša emocionāla, teiksim,
ētiska līmeņa diskusija nevar būt, jo ir jārunā par konkrētām lietām un
konkrētiem faktiem. Paldies par uzmanību.
xsd:language
lv