http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1994_03_03-seq100 an entity of type: Speech

xsd:integer 100 
xsd:date 1994-03-03 
Godājamais priekšsēdētāj, godājamie deputāti! Diemžēl mūsu šīsdienas diskusijas aizgāja vairāk emocionālā plāksnē, un jāsaka par godu "Latvijas ceļam" , ka vienīgi Ministru prezidents konkrēti norunāja par šo reformu, kuru, starp citu, atbalsta arī Latvijas Nacionālās neatkarības kustība. Bet man ir diezgan bēdīgi, ka tos četrus punktus, kurus es šeit nosaucu, neuzskatīja par vajadzīgu pārspriest neviens no nākamajiem runātājiem no valdošās koalīcijas puses. Šeit es gribētu tikai pieminēt trīs izcilus stratēģiskās domas gigantus - Berķa kungu, Krištopana kungu un Gaiļa kungu. Un kā parasti Berķa kungs, protams, aizrunājās ar Tupešu Jāni kopā, cik labi ir Amerikā, ne vārdu nesakot, kāds tam pašreiz sakars ar Latvijas sociālajiem apstākļiem. Krištopana kungs teica, ka nākotne mums ir saulaina, bet ir aizsalis Irbes šaurums. Kāds sakars ir Irbes šaurumam ar pensijām? Dažam labam arī ir kaut kas aizsalis personīgi, nu tas, kas ir saistīts ar domāšanu. Gaiļa kungs nocitēja Leonardo da Vinči. Tas ir ļoti labi, es arī varētu nocitēt dažus Leonardo da Vinči teicienus, bet es Gaiļa kungam nocitēšu Gētes teicienu: "Sajūsma nav siļķu prece, kura ies vēl vairākus gadus. " Tas varbūt būtu vairāk piemērots, Gaiļa kungs, jo tā sajūsma, kas bija rudenī par to, ka tūliņ tūliņ mēs nokārtosim šo vienīgo likumu, diemžēl vairs nav palikusi tāda, kā sajūsma pavasarī. Un, ja mums saka, ka būs viens mēnesis vai divi mēneši, tas nozīmē, ka nebūs nekā. Bet lai nu paliek tātad visi šie priekšlikumi, kas tā arī netika izteikti no "Latvijas ceļa" puses. Es atgādināšu vēlreiz tos konstruktīvos priekšlikumus, par kuriem it kā aizrādīja, ka LNNK tos nav iesniegusi. Tātad pirmais. Mīļie kolēģi, pirmais konstruktīvais priekšlikums bija Ārvalstnieku likums, kurš sakārtoja to cilvēku kategoriju, kurai ir tiesības uzturēties Latvijā. Tur ir desmitiem tūkstošu cilvēku, kas saņem pabalstus uz pārējo cilvēku rēķina, bet saskaņā ar šo projektu, kas pašreiz kaut kur iesprūdis komisijā, viņiem faktiski nemaz nav tiesību šeit uzturēties. Nākamais likums bija par to, ka jāaptur sertifikātu izsniegšana nepilsoņiem sakarā ar to, ka nav pieņemts šis likums par ārvalstniekiem. Un šeit mēs arī redzētu milzīgu rezervi. Tātad - vai tā ir konstruktīva darbība vai tā nav konstruktīva darbība? Bet es negribētu tērēt jūsu laiku un uzmanību ar visiem tiem garajiem projektiem, ko mēs esam izstrādājuši, es gribētu tikai papildināt arī Tabūna kungu, jo daudzi var pārprast. Jā, saskaņā ar Kārtības rulli Ministru prezidents izvirza nākamo kandidātu, un Latvijas Nacionālās neatkarības kustībai viņš nav jāieceļ. Viņa to arī nedarīs, bet tajā pašā laikā mēs ļoti labi zinām un mēs esam pārrunājuši gan ar Ministru prezidentu, gan ar pārējiem, ka ir gan ministrijā pāris cilvēku, gan ir arī opozīcijā, kuri varētu šo darbu, reformu, organizatoriski turpināt daudz labāk, jo ir jābūt arī nedaudz diplomātam un cilvēkiem ir jāizskaidro. Pilnīgi pareizi teica Kreitusa kungs, un nevajag nevienam apvainoties, ka ministram ir jābrauc uz šīm sapulcēm un ir diplomātiski jāizskaidro. Zināmā mērā šī reforma prasa upurus. Nevar augstprātīgi un nediplomātiski izturēties pret cilvēkiem. Tātad acīmredzot te ir kaut kāda vaina - nav cilvēku, kas spēj to lietu izdarīt. Tāpēc es nobeidzu vēlreiz ar mūsu četriem konstruktīvajiem priekšlikumiem. Un pirmais tāds priekšlikums jau bija - nomainīt ministru tāpēc, ka var atrast cilvēku, kas daudz labāk veiks un turpinās šo reformu un reizē būs arī diplomāts. Nākamais. Ir tomēr jāpabeidz šis Pensiju likums, jo netika izpildīts šis solījums. Tā ir liela politiska kļūda, jo mēs pieņemam un atbalstām to, ka ministri ir politiska vadība. Un mēs gribētu, lai šo likumu pieņemtu kaut vai pēc mēneša, kam es neticu, bet, lai mēs to pieņemtu vismaz nākamajos divos vai trijos mēnešos, nevis visus astoņus likumus, bet tieši šo te - par pensiju diferencēšanu, lai cilvēki nejustos, ka viņiem dara pāri. Un tad acīmredzot ir jābūt ļoti labai sazobei - ir jādarbojas ministrijai kopā ar ministru, vadībai - ar izpildītāju. Jābūt šim mehānismam. Taču diemžēl mēs neredzam šo noorganizēto darbu - lūk, tas bija otrs galvenais iemesls. Nu un trešais. Protams, es piekrītu te ļoti daudziem, kuri saka, ka jāmācās no ASV, bet es gribētu pateikt, ka varbūt jāmācās ir no tām valstīm, kas pēdējās ir Eiropas savienībā iestājušās, tādām kā Portugāle vai Grieķija, kurai ir daudz sliktāka situācija. Ir jāmācās, bet tas nav uzreiz mehāniski jāpārceļ uz Latviju. Divdesmit gados tas būs. Tātad atkal ir jāatrod šis pakāpeniskās pārejas mehānisms, kaut kādi amortizācijas veidi. Un šie amortizācijas veidi ir daudzos projektos, ko LNNK ir piedāvājusi, - ārvalstnieki un pārējais, un diferencēšana. Nevajag teikt, ka mums nav konstruktīvu priekšlikumu. Un pēdējais ir tas, kas protams, tomēr nedrīkst būt augstprātīgs cilvēks un ka ir jābūt kaut kādā veidā diplomātam, jo šis zināmā mērā ir diplomāta darbs. Protams, ja valdībai liekas, ka tur var būt cilvēks, kas nav diplomāts, tad, lūdzu, turpināsim tādā pašā garā, bet es saku, ka mēs tādā gadījumā būsim spiesti atgriezties, tikai jau šoreiz gan pats "Latvijas ceļš" vai Zemnieku savienība, vai vēl kāds cits atgriezīsies un vēlreiz ierosinās izskatīt šo jautājumu. Tāpēc es aicinu tomēr pašreiz nobalsot par mūsu izteikto priekšlikumu un izteikt neuzticību labklājības ministram. Paldies par uzmanību! 
xsd:language lv 

data from the linked data cloud