Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1998_10_08(07)_a-seq82> ?p ?o. }
Showing items 1 to 9 of
9
with 100 items per page.
- 1998_10_08(07)_a-seq82 type Speech.
- 1998_10_08(07)_a-seq82 number "82".
- 1998_10_08(07)_a-seq82 date "1998-10-08".
- 1998_10_08(07)_a-seq82 isPartOf 1998_10_08(07)_a.
- 1998_10_08(07)_a-seq82 spokenAs 46.
- 1998_10_08(07)_a-seq82 spokenText "Augsti godātais Prezidij! Godātie deputāti! Lūdzu jūs pievērst uzmanību maniem priekšlikumiem nr. 53, nr. 61 un nr. 67, bet visvairāk pārejas noteikumiem Valsts valodas likumā. Savos priekšlikumos galveno uzsvaru esmu licis uz latviešu valodu, uz tās kā vienīgās mācību valodas ieviešanu valsts un pašvaldību finansētajās vispārējās pamata un vidējās izglītības iestādēs, kā arī profesionālajās iestādēs. Esmu iepazinies ar vairāku demokrātisko valstu pieredzi, ar analogu problēmu risinājumu tajās, un esmu konstatējis, ka valsts un pašvaldību finansētajās mācību iestādēs mācību valoda ir valsts valoda. Protams, dažās valstīs ir izstrādātas arī mācību programmas minoritāšu skolām, kuras daļēji tiek atbalstītas no valsts vai no vietējo pašvaldību līdzekļiem, bet pārsvarā šādas minoritāšu skolas tiek uzturētas ar privāto līdzekļu palīdzību. Latvijā šobrīd ir izveidojusies tāda situācija, ka valsts un pašvaldības joprojām pilnā apjomā turpina finansēt mācību iestādes, kurās mācību valoda nav valsts valoda. Līdz ar to rodas jautājums: vai šādu valsts politikas izpausmju rezultātā mēs veicam stabilas pilsoniskās sabiedrības un demokrātiskas vienkopienas valsts izveidošanu? Vai tā mēs sekmējam cittautiešu vidū valsts valodas apguvi, latviešu kultūras un tradīciju iepazīšanu, mūsu valsts godāšanu? Mums ir jāapzinās, ka pats nozīmīgākais solis, kas veicinātu cittautiešu integrāciju Latvijā, ir valsts valodas apgūšanas programma. Visvieglāk šo mērķi varētu sasniegt, ja mēs jau no pirmās klases piedāvātu bērniem iespēju mācīties pilnu izglītības ciklu valsts valodā, jo bērni ir tā auditorija, kas visvieglāk spēj adaptēties dzīvei jaunos apstākļos un apgūt jaunas valodas. Savos priekšlikumos es piedāvāju spert reālus soļus valsts valodas apguvē un ar 2000. gada 1. septembri valsts un pašvaldību finansētajās vispārējās mācību iestādēs pakāpeniski, sākot ar 1. klasi, ieviest mācības valsts valodā līdz pilnīgai pārejai uz mācībām valsts valodā valsts un pašvaldību finansētajās skolās. Tad vismaz puse mācību priekšmetu, it sevišķi humanitārajās disciplīnās, tiktu mācīta valsts valodā. Savos priekšlikumos esmu centies panākt, lai tiktu realizēta stingra valsts valodas apguves politika. Vai jums nešķiet paradoksāli, ka tikai tagad, pēc astoņiem brīvības gadiem, mēs beidzot sākam domāt, kā nodrošināt, lai valsts valodu zinātu visi Latvijas iedzīvotāji? Cienījamie kolēģi, es savos priekšlikumos piedāvāju dot reālu iespēju ar izglītības programmu palīdzību cittautiešiem apgūt valsts valodu un integrēties latviešu sabiedrībā. Ja mēs pieņemsim stingru Valsts valodas likumu, tad es neticu, ka, beidzot skolu, kāds varētu arī nezināt latviešu valodu. Es lūdzu jūs atbalstīt manus priekšlikumus, kas paredz stingrākas prasības valsts valodas paguvei skolā. It īpaši es vēlreiz jūs aicinu sirsnīgi paskatīties uz to, kad mēs sākam mācīt valsts valodu - ar kuru klasi. Izskatot rūpīgi visu šo likumprojektu, es nekur neredzu, ka tajā būtu teikts, ka mēs ar noteiktu gadu patiešām sāksim mācīt visus priekšmetus latviešu valodā. Tādēļ lūdzu atbalstīt manus priekšlikumus.".
- 1998_10_08(07)_a-seq82 language "lv".
- 1998_10_08(07)_a-seq82 speaker Karlis_Julijs_Druva-1938.
- 1998_10_08(07)_a-seq82 mentions Q211.