Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1997_05_29(21)-seq2> ?p ?o. }
Showing items 1 to 13 of
13
with 100 items per page.
- 1997_05_29(21)-seq2 type Speech.
- 1997_05_29(21)-seq2 number "2".
- 1997_05_29(21)-seq2 date "1997-05-29".
- 1997_05_29(21)-seq2 isPartOf 1997_05_29(21).
- 1997_05_29(21)-seq2 spokenAs 78.
- 1997_05_29(21)-seq2 spokenText "Labrīt, cienījamais Saeimas priekšsēdētāj! Cienījamie kolēģi! Es labprāt uzreiz atsauktu savus abus priekšlikumus un daudz nekavētu jūsu laiku. Un to es arī darīšu attiecībā uz savu otro priekšlikumu. Es jau paziņoju, ka to es atsaucu. Bet pirmo es vienkārši nevaru atsaukt, jo pirmais priekšlikums ir daļēji ietverts atbildīgās komisijas atbalstītajā redakcijā. Paldies atbildīgajai komisijai un tās deputātiem, kuri daļēji iekļāva manu priekšlikumu atbildīgās komisijas redakcijā, un es ceru, ka arī manējās pieturzīmes ir iekļautas tajā priekšlikumā. Paldies par to. Kāpēc tāds priekšlikums un tāda ideja par šādiem priekšlikumiem man vispār radās? Tādi priekšlikumi no manas puses bija tikai divi. Proti, līdz šim Valsts veterinārais departaments, kas reizē ir arī Valsts veterinārais dienests, bija Zemkopības ministrijas pārraudzībā. Es gribētu precīzi zināt, ko nozīmē pārraudzība. Varbūt kāds no deputātiem varētu paskaidrot, kas ir "pārraudzība" un kas ir "pakļautība". Dziļi neielaižoties diskusijās, es uzskatu, ka pārraudzība tomēr zināmā mērā ir saistīta ar bezatbildību. Šie priekšlikumi, manā sapratnē, radās tāpēc, ka nesenā pagātnē, Latvijā uzliesmoja slimības, kas nodarīja lielu kaitējumu Latvijas zemniecībai. Viena no tādām slimībām bija cūku mēris. Zināmā mērā šīs slimības uzliesmojums bija arī Veterinārā departamenta vai Veterinārā dienesta neizdarības rezultāts, kas nesa tūkstošiem un tūkstošiem latu zaudējumu Latvijas zemniekiem. Attiecībā uz manu pirmo priekšlikumu es tomēr gribētu dzirdēt arī no Juridiskā biroja, kā var pieņemt, teiksim... likt uz balsojumu šo galīgo redakciju, kura ir piedāvāta no atbildīgās komisijas puses un kurā ir teikts, ka Valsts veterinārais dienests ir Zemkopības ministrijas pārraudzībā esoša iestāde ar juridiskās personas tiesībām un savā profesionālajā darbībā tas ir neatkarīgs un saskaņots ar Latvijas Republikas likumiem. Bet iepriekšējā redakcijā, iepriekšējā lasījumā, bija minēts, ka Valsts veterināro dienestu vada Valsts veterinārais departaments. Šeit tas vārds vairs neparādās. Kā man paskaidroja viens no atbildīgās komisijas locekļiem - cienījamais Leiškalna kungs, ar šādu jaunu redakciju varot automātiski izslēgt iepriekšējā lasījuma redakciju. Var jau būt, ka tā ir, bet es gribētu tomēr dzirdēt skaidrojumu. Attiecībā uz maniem tālākajiem priekšlikumiem, kāpēc tiešām tādi radās. Pašlaik Latvijā ir daudz dienestu, kuri savā profesionālajā darbībā ir neatkarīgi, un viņi prasa neatkarību. Es tam varētu arī piekrist, ja šajā profesionālajā darbībā būtu tikai viņu pašu nauda, ko viņi sapelna un izlieto savai darbībai. Tad tā būtu cita runa, bet diemžēl šiem dienestiem tiek piešķirta nauda no valsts budžeta, tas ir, no nodokļu maksātāju kabatas. Tāpēc, kad es pieskāros problēmām, kas vērojamas Veterinārajā departamentā un Valsts veterinārajā dienestā, es saskāros ar to, ka tur valsts budžeta līdzekļi jeb nodokļu maksātāju nauda biežos un daudzos gadījumos tiek izlietota nelietderīgi. Kā vienu piemēru es varētu minēt nesenā pagātnē iegādātos attārpošanas līdzekļus par valsts budžeta līdzekļiem, ko iegādājies Valsts veterinārais dienests un Veterinārais departaments tādā daudzumā un kvantumā, ka pietiktu visai Krievijai - visas Krievijas dzīvniekiem un varbūt vēl kaut kam vairāk. Es tiešām apbrīnoju budžeta līdzekļu izlietojumu, ko ir veicis pats Valsts veterinārā departamenta un arī dienesta direktors... Šeit es varu nolasīt Valsts kontroles datus. Tie attiecas uz nedaudz, teiksim, vecāku gadu gājumu, precīzāk sakot, uz 1993. gadu, kad valsts firma "Latvijas zoovetapgāde" ir apmaksājusi cienījamajam Jāzepam Rimeicāna kungam mājas celtniecībai sekojošus rēķinus. 1993. gadā rubļa vērtība bija liela, un par rubļiem tajā laikā varēja nopirkt lielas vērtības, bet apmaksas termiņš, šis bezprocentu aizņēmums, ko ir izsniegusi valsts firma "Latvijas zoovetapgāde", ir turpat vai 1995. gads. Un tad varētu parēķināt, kāda vērtība tajā laikā bija naudai un kādā vērtībā ir šodien, kad tā nauda jāatdod. Es domāju, ka tiek atdoti tikai santīmi. Un tās summas ir sekojošas: 1994. gada 13. septembrī apmaksāts rēķins Rimeicāna kungam Jelgavas rajona Galvenajam arhitektu birojam - 100 rubļi; 1991. gada 8. augustā ir samaksāts Arhitektu birojam par darbu projektu 7190 rubļi. 1991. gada 8. maijā atkal par mājas projektēšanu ir aprēķināts samaksāt naudā 2185 rubļus. Tad vēl ir rēķins par 1736 rubļiem. Es neuzskaitīšu, par ko tur ir apmaksāts, bet te viss ir precīzi uzskaitīts, un tie ir Valsts kontroles dati. 1991. gada 21. maijā - 5300 rubļu. Tad ir 8000 rubļu. Tālāk seko 1989 rubļi, 7420 rubļu, 3482 rubļi, 57 000 rubļu. Un vēlreiz 52 000 rubļu. Tātad parēķiniet! Kopā ir pāri par 100 000 rubļu. Tajā laikā ir saņemts bezprocentu aizņēmums no mūsu budžeta naudas - no valsts nodokļu maksātāju naudas. Tā nauda bija jāatmaksā līdz 1995. gadam. Tas tad arī bija viens no iemesliem, ka šāda pārraudzība pār dienestiem vai departamentiem tomēr nav normāla, jo neviens neatbild un nav atbildīgais, un tāpēc es esmu, biju un būšu par to, ka jebkurš dienests jebkādā sfērā, kas pieder pie kādas ministrijas darba specifikas, ir jāpakļauj tai ministrijai, kurā tas iederētos. Interesanti bija iepazīties ar jaunāko veterinārās medicīnas žurnālu saistībā ar šo likumprojektu. Tajā veterinārās medicīnas doktors Gunārs Preinbergs raksta: "... Apspriežot šo likumu, pret šo likumu tiek vērsti uzbrukumi. Laiku pa laikam Latvijas valdības struktūrās strādājošie klerki, lai atgādinātu par savu esamību un savu aktivitāšu valstisko nozīmīgumu, izdara uzbrukumus Latvijas Republikas likumdošanas aktiem. Viens no tiem ir likums "Par veterinārmedicīnu". Jau 1993. gada nogalē Ministru kabinets centās atņemt veterinārajam dienestam profesionālo neatkarību. Taču šo absolūti nepamatoto Ministru kabineta rīkojumu, pateicoties departamenta direktora Rimeicāna un šo rindiņu autora vizītei pie 5. Saeimas priekšsēdētāja Gorbunova, kurā tika izskaidrota Ministru kabineta rīkojuma negatīvā būtība, izdevās novērst ar grozījumu likumā "Par veterinārmedicīnu". Taču jau minēto ierēdņu - Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūta vadības amatpersonu - darbotiesgriba nerimās. Arī šo voluntāro uzbrukumu izdevās novērst. Tomēr ar to uzbrukumi Latvijas Republikas likumam "Par veterinārmedicīnu" vēl nebeidzās. 1996. gada nogalē Zemkopības ministrijas augstas amatpersonas, vadība un daži juristi centās mūsu darbu - šo likumu aizsargāt un uzlabot, gan veterinārmedicīnisko dienestu pakļaujot Zemkopības ministrijai, gan nosakot veselu virkni marasmatisku nosacījumu, "kuri veterinārmedicīniskā dienesta darbu nevis uzlabo, bet gan dezorganizē..." Interesanti, kā tas varētu notikt? "Šajā pašdarbībā un šajā pašdarbības "korī" īpaši izceļas 6. Saeimas deputāts - neprofesionālis Oskars Grīgs. Pret voluntāriem grozījumiem likumā "Par veterinārmedicīnu" aktīvi iesaistījās arī veterināru grupa - Rimeicāna kungs ar savu komandu. Viņi griezās savukārt pie Latvijas 6. Saeimas deputātiem - veterinārārstiem Rāznas kunga un profesora Priedkalna. Deputāti izprata jautājuma tautsaimniecisko un juridisko nozīmīgumu, abi apsolīja izmantot savas zināšanas un ietekmi, kā arī centīsies apturēt veterinārmedicīniskā dienesta dezorganizēšanu likuma pieņemšanas laikā." Šā gada 18. februārī notika Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēde, kura sāka izskatīt deputāta Grīga neprofesionālos ieteikumus. Man šie neprofesionālie ieteikumi bija tikai divi - un tie bija par pakļautību Zemkopības ministrijai un to, ka Valsts veterinārā dienesta ģenerāldirektoru ieceļ un apstiprina zemkopības ministrs. Es nedomāju, ka tas būtu pārāk neprofesionāli. Tad vismaz būt kāds, no kā prasīt atbildību. Izskatīšanu pārtrauca, jo deputātiem - Seilei, Leiškalnam un citiem - bija iebildumi, ka veterinārmedicīnisko dienestu vada departaments. Atsacīšanās no vārda "departaments" un iekļaušanās jēdzienā "dienests" atvieglotu veterinārmedicīniskā dienesta vietas noteikšanu valsts struktūrā un novērstu ieteicamo likuma pantu nepamatotās pāmaiņas. Tikai nepaliek skaidrs, kā dēvēt to administratīvo speciālistu grupu, kas vadīs Valsts veterināro dienestu. Un tālāk šis cienījamais doktors saka tā: "Nerunāsim kā sociālisma apstākļos, lietojot rusificēto jēdzienu - veterinārija. Taču ir skaidrs, ka tikmēr, kamēr Ministru kabinetā un Saeimā nebūs zinoša padomnieka veterinārmedicīnas jautājumos, kāds ir gandrīz visām tautsaimniecības nozarēm, uzbrukumi Latvijas veterinārmedicīniskajam dienestam tādā vai citādā veidā nebeigsies." Šā gada 25. februārī 6. Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē, kura atkārtoti izskatīja likumu "Par veterinārmedicīnu", norādot 20. un 21. februāra datumu, tika iesniegti divi zemkopības ministra Dilbas priekšlikumi, kur viņš vienā no rakstiem iesaka Valsts veterināro departamentu pakļaut Zemkopības ministrijai ar visām no tā izrietošajām sekām, bet otrajā rakstā - Valsts veterināro departamentu pārdēvēt par Valsts veterināro pārvaldi. Tas nozīmē, ka voluntāri tiktu reducētas Valsts veterinārā dienesta tiesības un pienākumi. Sēdē tika pieņemts kompromisa lēmums, ka spēkā paliek Ministru kabineta noteikumi nr. 25, kas pieņemti Satversmes 81. panta kārtībā, bet vienlaikus tiek veidots jauns likuma "Par veterinārmedicīnu" variants. Tāpēc es nesaprotu, kāpēc vajadzēja izdarīt šādu grozījumu un kāpēc bija nepieciešamība Satversmes 81. panta kārtībā izdot šos grozījumus, kas attiecas uz likumu "Par veterinārmedicīnu". Kā jau es sacīju, otro priekšlikumu es atsaucu, bet, tā kā mans pirmais priekšlikums ir daļēji iestrādāts atbildīgās komisijas redakcijā, tad es lūdzu balsojumu un reizē arī lūdzu noraidīt atbildīgās komisijas priekšlikumu. Paldies par uzmanību.".
- 1997_05_29(21)-seq2 language "lv".
- 1997_05_29(21)-seq2 speaker Oskars_Grigs-1943.
- 1997_05_29(21)-seq2 mentions Q822919.
- 1997_05_29(21)-seq2 mentions Q211.
- 1997_05_29(21)-seq2 mentions Q159.
- 1997_05_29(21)-seq2 mentions Q179830.
- 1997_05_29(21)-seq2 mentions Q17593744.