Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_07_26(19)_as-seq315> ?p ?o. }
Showing items 1 to 14 of
14
with 100 items per page.
- 1995_07_26(19)_as-seq315 type Speech.
- 1995_07_26(19)_as-seq315 number "315".
- 1995_07_26(19)_as-seq315 date "1995-07-26".
- 1995_07_26(19)_as-seq315 isPartOf 1995_07_26(19)_as.
- 1995_07_26(19)_as-seq315 spokenAs 46.
- 1995_07_26(19)_as-seq315 spokenText "Godātais Prezidij! Cienījamie deputāti! Tad kad šo likumprojektu par enerģētiku izskatīja pirmajā lasījumā, debatēs nepiedalījos, jo konkrētā likuma būtību izsaka tā panti un arī man bija iespēja piedalīties darba grupā, un es arī izteicu savus iebildumus. Un tāpēc šodien es sīkāk izteikšos par konkrētiem likumprojekta pantiem - un vēl jo vairāk, redzot valdības pēdējās aktivitātes enerģētikas sektorā attiecībā uz tādiem nacionālas nozīmes uzņēmumiem kā "Latvenergo", "Latvijas gāze", "Ventspils nafta" un saistībā ar iespējamo privatizāciju. Sabiedrībā, Saeimā tika neviennozīmīgi uzņemta "Lattelekom" izveidošana, veicot privatizāciju ar investīciju un kapitālu piesaistīšanas metodi, turpretim iepriekšminētie uzņēmumi var tikt, kā mēs redzam, privatizēti, vienkārši izpārdodot to daļas, lai par iegūtajiem līdzekļiem, domājams, īslaicīgi, segtu budžetā... vai risinātu budžeta problēmas. Es domāju, ka tā ir īslaicīga politika, jo šie uzņēmumi ir peļņu nesoši un tādi tie paliks arī nākotnē. Pēc Valsts īpašuma fonda datiem, vislielāko peļņu no valsts īpašumā esošajiem uzņēmumiem 1995. gada pirmajos trijos mēnešos deva tieši enerģētikas sektora uzņēmumi "Latvijas gāze", "Latvijas nafta", "Latvenergo", "Ventspils nafta", arī "Latrostrans". Tātad tās ir milzīgas summas, un šo uzņēmumu peļņu veido 90% no Valsts īpašuma fonda pakļautībā esošo uzņēmumu nopelnītā. Un šodien jau valdības aizkulisēs ir runa par to, ka šie uzņēmumi varētu būt pārdoti ne tikai ar investīciju piesaistīšanas, ieguldījumu piesaistīšanas, metodi, bet izpārdodot to daļas, un es nedomāju, ka šo uzņēmumu akcijas iegūs iedzīvotāji par privatizācijas sertifikātiem, ja nu vienīgi nelielu daļu. Un tāpēc uzskatu par nepieciešamu izteikt savus secinājumus par šā likumprojekta 2. pantu, kuram, kā Graudiņa kungs teica, būtu jāizsaka šā likuma jēga. Un tātad šis 2. pants skan šādi (citēju): "Šis likums nosaka uzņēmēju pienākumus un tiesības energoapgādē, lai aizsargātu enerģijas patērētāju intereses, veicinātu uzņēmējdarbību šajā jomā, kā arī nodrošinātu valsts enerģētikas politikas realizāciju. " Man jāatzīst, ka likumdošanā pēdējā laikā... sen nav, tēlaini izsakoties, nekas tik skaists redzēts! Šeit ir pateikta it kā visa šā likuma kvintesence. Tātad likumā būšot noteiktas gan uzņēmēju tiesības un pienākumi, gan aizsargātas enerģijas patērētāju intereses, gan veicināta uzņēmējdarbība šajā jomā un, kā redzam, pat nodrošināta valsts enerģētikas politikas realizācija vai, kā enerģētikas valsts ministrs ierosina, nodrošināta energoapgādes atbilstība valsts enerģētikas politikai. Labi pateikts, bet kur tad galu galā ir tā valsts enerģētikas politika? Un to laikam arī nesagaidīsim - vismaz no šīs valdības ne. Pagājušā gada septembrī laikrakstā "Labrīt" Andra Pētersona rakstā - raksta nosaukums bija "Top Latvijas nacionālā enerģētikas programma" - varējām lasīt, ka diemžēl valsts enerģētikas atveseļošanas recepti izstrādā lēni. Pusgada laikā ir sagatavots tikai šīs programmas uzmetums, un programmas izstrādāšanai no budžeta nepieciešami vēl 50 000 latu. Toties palīdzot "Latvenergo" un "Latvijas gāzei", bet līdz ar to jaunajā programmā būšot pārstāvētas viņu intereses. Vēl vairāk - trīs no pieciem enerģētikas programmas vadības grupas locekļiem ir ieinteresēti abu dabisko monopolu attīstībā. Un secināts (citēju): diemžēl valsts pati pašlaik nezina, ko darīt ar savu mantu, tās attīstības programma joprojām nav izstrādāta, ir tapuši tikai prioritārie tautsaimniecības attīstības virzieni un līdzīgu plānu drupatas. Nu, es uzskatītu par tādām "drupatām" arī valdības enerģētikas politiku, politiku enerģētikas sektorā! Tagad - par šajā pantā minētajām uzņēmēju tiesībām un pienākumiem. Likumprojektā gan vairāk... plaši runāts par padomes tiesībām, uzņēmēju pakļautību, sodiem un pienākumiem pret Energoapgādes regulēšanas padomi un pat par enerģētikas valsts ministra tiesībām, tādā veidā pat paplašinot likumā par Ministru kabineta iekārtu ministriem doto kompetenci. Bet pašu uzņēmēju tiesības ir atrunātas vienīgi 25. pantā, kurā ir runa par energoapgādes uzņēmumu servitūta tiesībām, jo arī 31. panta ceturto daļu ir ierosināts svītrot. Pienākumi toties ir skaidri definēti - nodrošināt enerģijas patērētāju intereses un apmierināt to pamatotās prasības. Ko nu vairāk var vēlēties?! Kā mēs visi saprotam, šis likums ir speciālais jeb īpašais likums, un tieši šajā pantā, 2. pantā, ir jābūt pateiktam, kas tad galu galā ir šajā likumā, un protams, šim speciālajam likumam jābūt pakārtotam "jumta likumam" jeb valsts enerģētikas politikas koncepcijai un saskaņotam ar to. Pēc šiem likumiem un koncepcijas jeb "māsterplāna" būtu vieglāk vadīties, izstrādājot, veidojot šā speciālā likuma attiecīgās institūcijas un dodot tām atbilstošas pilnvaras un funkcijas. Un padomes pamatfunkcijām būtu jābūt šādām: ir jāveic dabisko un mākslīgo monopolu regulēšana, jārisina konkurences jautājumi, kā arī jāveicina strukturālas izmaiņas enerģētikā. Tātad konkurences jautājumi. Tie joprojām ir ierobežoti vertikālās integrācijas apstākļos. Strukturālās izmaiņas. Kādā virzienā? Tieši tam ir nepieciešama valsts enerģētikas politika jeb programma, un turklāt es uzskatu, ka tai būtu jābūt apstiprinātai Saeimā. Likumprojektā un šajā pantā būtu jāparāda, kā tad tiks regulētas šīs metodes, kāds būs ekonomiskās regulēšanas mehānisms, piemēram, nacionālā monopola gadījumā. Tas nav pateikts. Likumprojektā neparādās arī regulēšanas kompetence attiecībā uz valsts monopoliem un pašvaldību uzņēmumiem, kuru regulēšanu attiecināt uz valsts līmeni nav objektīva pamata. Valstī vairāk būtu jārūpējas par iedzīvotāju maksātspēju un sociālajām programmām, nevis lēmumu pieņemšanu uz pašvaldības rēķina. 2. pants. Ko tad šis pants definē? Definē, ka šis ir speciālais likums, un tālāk seko visā likumā... diemžēl izņemot neskaidrus... padomes funkcijas un energoapgādes uzņēmumu licencēšanas tehniskie parametri... diemžēl seko tikai atsauces uz vispārējiem likumiem. Palasīsim to pašu 3. pantu! "Energoapgādes uzņēmējdarbības tiesiskais pamats": tiesiskās attiecības, kas veidojas, veicot energoapgādi, Latvijas Republikā nosaka Civillikums, likums "Par uzņēmējdarbību" un citi likumi. Tātad ne šis īpašais likums ir tas, ka nosaka attiecības uzņēmējdarbības regulēšanai enerģētikā. Palasīsim 4. panta otro daļu! Tur ir teikts, ka padome ir valsts pārvaldes institūcija, kas regulē energoapgādi saskaņā ar Latvijas Republikas likumdošanas aktiem, protams. Bet izrādās, ka ne šis likums būs tas, kas to visu noteiks. Un palasīsim 33. pantu: "Personas, kas pārkāpušas likumdošanas aktos noteiktās prasības attiecībā uz energoapgādi, saucamas pie atbildības saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem. " Un tā tas joprojām nav, šis pants diemžēl neatbilst likumprojekta jēgai. Pirms balsot par šā panta un citām izmaiņām, mums varbūt būtu katram personīgi jāizlemj, vai vispār šajā iesniegtajā likumprojektā jāveic kādas izmaiņas, jo, ja jau valdība tik ilgstoši pie tā ir strādājusi un iztērējusi, kā mēs zinām, vairākus desmitus tūkstošu, pat simtiem tūkstošu latu, var būt, ka šis likumprojekts ir jāatstāj kā tāds simbols, kas liecina par šīs valdības darbu. Runājot par konkrētajiem priekšlikumiem - šeit ir trīs priekšlikumi, - ir jāapzinās, ka šajā pantā ir runa, kā jau es minēju, par kaut ko citu nekā to, kāds ir pats likumprojekts pēc būtības. Līdz ar to pants nav atbalstāms nevienā no iesniegtajām redakcijām, to skaitā nav atbalstāma arī pirmajā lasījumā kopumā pieņemtā redakcija. Paldies par uzmanību.".
- 1995_07_26(19)_as-seq315 language "lv".
- 1995_07_26(19)_as-seq315 speaker Zigurds__Tomins.
- 1995_07_26(19)_as-seq315 mentions Q822919.
- 1995_07_26(19)_as-seq315 mentions Q211.
- 1995_07_26(19)_as-seq315 mentions Q3736450.
- 1995_07_26(19)_as-seq315 mentions Q1020384.
- 1995_07_26(19)_as-seq315 mentions Q404542.
- 1995_07_26(19)_as-seq315 mentions Q21011161.