Matches in Saeima for { <http://dati.saeima.korpuss.lv/entity/speech/1995_07_20(19)_as-seq947> ?p ?o. }
Showing items 1 to 16 of
16
with 100 items per page.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 type Speech.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 number "947".
- 1995_07_20(19)_as-seq947 date "1995-07-20".
- 1995_07_20(19)_as-seq947 isPartOf 1995_07_20(19)_as.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 spokenAs 90.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 spokenText "Godātais Prezidij, cienījamie kolēģi deputāti! Patiesi sabiedriskās un sabiedrības interesēs televīzijas un radio izveidošanu var realizēt tikai politiski neitrāla padome. Tas nav nekas jauns. Es atļaujos jums to vēlreiz atkārtot tādēļ, ka gribētu visai šai nodaļai kopumā dot savu komentāru un pavisam nedaudz pakavēties pie katra panta, ja būs tāda vajadzība. Ir jāņem vērā, ka atbilstoši šai Eiropas izpratnei par sabiedrisko uzraudzību pār elektroniskajiem sabiedrības saziņas līdzekļiem, radio un televīziju, demonstrējot savu politisko gribu, var atsakoties no savām tiesībām uz to, uz šo politisko tiesību izmantošanu. Juridiski to izveido valsts, respektīvi, likumdevēji, bet finansiāli uztur par sabiedrības līdzekļiem. Tātad tam atbilstošiem ir jābūt arī padomes veidošanas principiem un tās sastāvam. Tas ir galvenais mērķis, kam vajadzētu šobrīd pievērst uzmanību, izskatot gan priekšlikumus, gan arī komisijas variantu, izšķiroties par kādu no tiem. Un politizēta padome, kas atspoguļo Saeimas politisko spēku samēru, kas ir viens no priekšlikumu veidiem, gluži tāpat kā valdība pārstāvēs valdošās intereses un darbosies ārkārtīgi līdzīgi. Vai mēs to vēlamies, ka valsts raidīšanas monopola sistēmā darbosies šāda padome? Bet tas ir pretrunā ar Eiropas padomes normām. Un šīs Eiropas padomes likumdošanas normas ļoti sirsnīgi iesaka, ka katram padomes loceklim ir jāsaņem triju ceturtdaļu atbalsts parlamentā, tātad pie mums - Saeimā, tādēļ, lai viņš būtu iespējami politiski neitrāls un neitralizēts. Mēs varam lietot jebkuru terminu, lai tuvāk izteiktu šo domu. Ja mūsu Satversme šādu normu nevar paredzēt, tātad mēs to nevaram īstenot un tātad tas nozīmē, ka mums jāmeklē ir kādi citi ceļi, kā mēs to varētu iespējami neitrālākā formā apliecināt. Tas nozīmē to, ka šāds kandidāts būs pieņemams vairākumam politisko partiju un iespējami neitrāls, taču, ja šīs 3/4 nav iespējamas, tad ir jābūt citam mehānismam. Un, lūk, šajos priekšlikumos parādās cita veida mehānismi, kā tas varētu notikt. Diemžēl šādu balsojuma procedūru nepieļauj Satversme, kā jau es teicu. Pieņemtajā likumprojekta redakcijā ir noteikti radio un televīzijas darbības tiesiskie principi un normatīvi, bet netiek pieņemta demokrātiskā sabiedrībā atzīta patiesība, ka radio un televīzija ir māksla un kultūra, nevis tikai politiskās aģitācijas un propagandas līdzeklis vai tikai prece. Tas ir ļoti sarežģīts kopums, kuram ir visas šīs īpašības. Taču ko mēs uzskatām par galveno? Ja mēs par galveno izvirzīsim kultūrpolitiku un kultūras preci, tad tādu arī padomi izveidosim un šādi sakārtota mums būs šī nozare, tāda būs šī produkcija un šī prece. Ja mēs par primāro izvirzīsim ekonomiskās intereses un preci, un uzņēmējdarbību, tad, protams, atbilstoši tieši šāda būs šī prece. Tādējādi likumprojekts neatbilst tam uzdevumam, kādam radio un televīzija varētu kalpot kā kultūrpolitikas īstenotāja valstī un arī Nacionālā radio un televīzijas padome kā šīs kultūrpolitikas formulētāja. Un mērķis - Nacionālās radio un televīzijas padomes sastāvam tad arī jābūt tādam, kas spēj formulēt radio un televīzijas kultūrpolitiku valstī. Un šajā sakarā, godātie kolēģi deputāti, iespējams, ka arī pie jums ir nonācis dokuments, kurš ir adresēts Saeimas deputātiem, frakcijām un kuru ir parakstījuši ļoti cienījami mūsu sabiedrības morāles un ētikas normu sargātāji. Un tie ir piecu galveno konfesiju vadītāji. Es arī šajā vēlajā stundā gribētu pievērst jūsu uzmanību viņu aicinājumam. Jau kuro reizi atskan šis aicinājums, bet šoreiz ļoti konkrēti tieši padomes izveidošanas sakarā un tieši šo normu izvēles sakarā, pēc kurām mēs veidotu padomi. Šis tālāk ir citāts: "Mēs lūdzam jūs rast vislabāko risinājumu, kā izveidot pilnvērtīgu radio un televīzijas sabiedrisko padomi. Tai jāpārstāv sabiedrība, jāsadarbojas ar to un jābūt dziļi ieinteresētai tās atveseļošanā. Acīmredzot tā nedrīkst būt algota padome, ne arī kāds šaurs profesionāļu loks. Lai šāda padome varētu sekmīgi darboties, tās rīcībā var nozīmēt visdažādākos speciālistus, arī algotus, un pašam likumprojektam ir jābūt tādam, kas paver reālas iespējas ietekmēt raidīšanas procesu sabiedrībai vēlamā virzienā. Mēs lūdzam jūs nebaidīties ar likuma spēku uzlikt morālus un ētiskus ierobežojumus raidījumu saturam. Citi ierobežojumi varētu būt minimāli, un mēs esam pārliecināti, ka tieši morālie ierobežojumi palīdzēs brīvi un vienkārši nonākt pie daudzu citu ierobežojumu atcelšanas. Likumu izskatīšanas gaitā vēlreiz pamēģiniet izvērtēt katru atsevišķo likuma pantu tieši no morāles un ētikas, nevis no kādas citas šķietami izdevīgākas pozīcijas viedokļa. Mēs lūdzam jūs visiem spēkiem stiprināt un balstīt sabiedriskās raidorganizācijas, to prioritāti attiecībā pret komerciālajām. Peļņas vai šauri politiskās intereses šodien ir jāliek pie malas, salīdzinot ar sabiedrības izdzīvošanas un garīgās atveseļošanas nepieciešamību. Ar cieņu un Dieva svētību vēlot - Jānis Vanags, Latvijas evaņģēliski luteriskās baznīcas arhibīskaps, Jānis Pujats - Romas katoļu baznīcas arhibīskaps, metropolīts, Aleksandrs - Latvijas pareizticīgo baznīcas arhibīskaps un Jānis Eisāns - Latvijas baptistu draudžu savienības bīskaps. " Šis ir pavisam jauna dokumenta datējums - 17. jūlijs, tātad sakarā ar mūsu šodienas gaidāmo lasījumu. Un kas attiecas uz tālāko šīs nodaļas un šo pantu redakciju, man ir ļoti liels lūgums, cienījamie kolēģi: pievērsiet uzmanību tam, ka šeit, sākot ar 42. panta pirmo daļu, parādās tādas normas, kuras ir jāsalīdzina un jāsaskaņo ar 43. panta ceturto daļu, tālāk ar 45. pantu un 54. pantu, jo šeit parādās arī nedaudz cits padomes formēšanas un darbības princips. Pagaidām paldies.".
- 1995_07_20(19)_as-seq947 language "lv".
- 1995_07_20(19)_as-seq947 speaker Anta_Rugate-1949.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 mentions Q822919.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 mentions Q211.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 mentions Q193089.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 mentions Q220.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 mentions Q9592.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 mentions Q58310.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 mentions Q357419.
- 1995_07_20(19)_as-seq947 mentions Q6435905.